Ärftlighet skada böjsena

hanny

Trådstartare
Hej!
Har ett sto, fantastiskt fin som tyvärr inte läker ut sin skada på djupa böjsenan. Eftersom hon är handen i handsken till mig och inte så gammal, väcktes tanken om att ta föl.
Jag kontaktade ägaren till mitt stos mamma (hingsten hon är efter är välkänd, så där har jag koll) för att kolla hållbarhet/skador på avkommorna. Det visar sig att mitt stos mamma även har en skada som inte vill läka ut på djupa böjsenan. Kan det vara en ärftlig svaghet eller bara otur? Det sista jag vill ha är fler hästar med senskador..
 
Hej!
Har ett sto, fantastiskt fin som tyvärr inte läker ut sin skada på djupa böjsenan. Eftersom hon är handen i handsken till mig och inte så gammal, väcktes tanken om att ta föl.
Jag kontaktade ägaren till mitt stos mamma (hingsten hon är efter är välkänd, så där har jag koll) för att kolla hållbarhet/skador på avkommorna. Det visar sig att mitt stos mamma även har en skada som inte vill läka ut på djupa böjsenan. Kan det vara en ärftlig svaghet eller bara otur? Det sista jag vill ha är fler hästar med senskador..

Jag har ingen koll på ärftlighet vad gäller senor men har hon i aveln att göra i övrigt? Meriter osv? Sedan, klarar hon verkligen tyngden av en dräktighet med tanke på skadan?
 
Jag har ingen koll på ärftlighet vad gäller senor men har hon i aveln att göra i övrigt? Meriter osv? Sedan, klarar hon verkligen tyngden av en dräktighet med tanke på skadan?

Alltså, hon har bra exteriör och bra ridegenskaper i övrigt. Jag vill ha ett föl som blir trevlit att rida som vuxen och har bra sinne. Tycker överlag många avlar för vassa hästar med för mycket vilja och nerv, men som har mycket tävlingsmeriter. Inget för mig..
Vikten ska hon klara enligt veterinären, men frågan är om senskador är genetiskt betingade hos vissa individer, då står jag över föl..
 
Har aldrig hört att ett sådant samband skulle ha studerats på häst.

Skulle kunna vara slump eller en ärftlig försvagning, hade det varit jag så skulle jag vilja veta mer om andra hästar på stosidan, tex har mamman fler avkommor och hur är det med dom och/ eller mormor.
 
Hej!
Har ett sto, fantastiskt fin som tyvärr inte läker ut sin skada på djupa böjsenan. Eftersom hon är handen i handsken till mig och inte så gammal, väcktes tanken om att ta föl.
Jag kontaktade ägaren till mitt stos mamma (hingsten hon är efter är välkänd, så där har jag koll) för att kolla hållbarhet/skador på avkommorna. Det visar sig att mitt stos mamma även har en skada som inte vill läka ut på djupa böjsenan. Kan det vara en ärftlig svaghet eller bara otur? Det sista jag vill ha är fler hästar med senskador..

Det är inte kartlagt vilken arvbarhet det finns på senor, just hållbarhet är ett begrepp med många faktorer som är svåra att kontrollera. Däremot brukar god hållbarhet gå i arv, så någon slags samband tror jag och många med mig finns.
Hur är benstället på hästen? Veka kotor och felställningar är fysiska faktorer som bevisat påverkar hästens hållbarhet. Hur är moderns benställ? Finns det andra friska syskon?

Nu vet inte jag hur traumatisk eller omfattande skadan var, men ev. hade jag tyckt det var lite oroande om rehab så hästen i alla fall är helt okej inte är möjligt. Kanske ta en funderare på om läkningsförmåga inte är en pusselbit i begreppet "hållbarhet".
Är benen och exteriören bra på hästen utöver de positiva saker du redan nämnt, så hade jag inte tvekat att betäcka. Man får göra en utvärdering på hästen helt enkelt och lita på magkänslan.
 
Har aldrig hört att ett sådant samband skulle ha studerats på häst.

Skulle kunna vara slump eller en ärftlig försvagning, hade det varit jag så skulle jag vilja veta mer om andra hästar på stosidan, tex har mamman fler avkommor och hur är det med dom och/ eller mormor.

Tack!
Stoet har fått 7 avkommor. En är född 2008, så henne räknar jag bort.
En vet jag är okej, min inte okej. Fyra av de andra hästarna lyckas jag inte hitta ägarna till, men enligt register vid liv i alla fall. Säger inte så mycket..
 
Det är inte kartlagt vilken arvbarhet det finns på senor, just hållbarhet är ett begrepp med många faktorer som är svåra att kontrollera. Däremot brukar god hållbarhet gå i arv, så någon slags samband tror jag och många med mig finns.
Hur är benstället på hästen? Veka kotor och felställningar är fysiska faktorer som bevisat påverkar hästens hållbarhet. Hur är moderns benställ? Finns det andra friska syskon?

Nu vet inte jag hur traumatisk eller omfattande skadan var, men ev. hade jag tyckt det var lite oroande om rehab så hästen i alla fall är helt okej inte är möjligt. Kanske ta en funderare på om läkningsförmåga inte är en pusselbit i begreppet "hållbarhet".
Är benen och exteriören bra på hästen utöver de positiva saker du redan nämnt, så hade jag inte tvekat att betäcka. Man får göra en utvärdering på hästen helt enkelt och lita på magkänslan.
Ja, både mamman och min har fått vila/rehab/veterinärvård i bortåt ett 1,5 år båda utan att läka. Min har bra benställning bak (där skadan sitter) men fram trång mellan knäna och måste korrigeras i hovarna fram för att få rätt överrullning..
 
Hur stor del av senan blev skadad?Hur mycket har läkt?Antar hon är ultraljudad.En senskada kan ju läka ut men ändå se ful ut.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp