Ärtprotein

Corax

Trådstartare
Någon som ger/gett ärtprotein? Erfarenheter?
Köpt vart och i vilken kvantitet?

Hur bra tillgodoser sig häst ärt?
 
Enligt den här uppsatsen är det ett bra alternativ till häst: https://stud.epsilon.slu.se/6852/1/lindroth_k_140613.pdf

Finns tabell med näringsvärden i. Inte jättehög gsmrp jämfört med tex potatisprotein.
Det ärtproteinet jag kollat på har 80% protein dvs 80g protein per 100g. 🤔
Jag har också läst det du länkade till men studien är ju från 2014.

Sen undrar jag om det egentligen är någon skillnad på t.ex Forageplus Ärtprotein i jämförelse med ärtprotein från en träningssida (billigare)?
 
Det ärtproteinet jag kollat på har 80% protein dvs 80g protein per 100g. 🤔
Jag har också läst det du länkade till men studien är ju från 2014.

Sen undrar jag om det egentligen är någon skillnad på t.ex Forageplus Ärtprotein i jämförelse med ärtprotein från en träningssida (billigare)?
Det stod något i den uppsatsen om att ärtprotein måste vara behandlat (värmebehandlat?) pga något innehåll. Sånt kanske kan skilja mellan olika fabrikat?

Jag tänker att näringsinnehåll inte förändras så radikalt bara för att det gått några år?
Men om det du tittat på är analyserat så borde det ju stämma. Sålänge hästen kan ta upp allt.
Kollage på forageplus och det står ju ingenting om gsmrp..
 
Eftersm icke värmebehandlat ärtprotein (och några fler proteiner från vanliga baljväxter), kan ge rubbningar av sköldkörteln, så är det väldigt viktigt att det är värmebehandlat.

Varför alls ge hästen proteinkoncentrat? Proteinkoncentrat är ju egentligen en råvara för foderindustrin, inte något att labba med själv.

Det blir lätt för mycket av det goda.

Ge mer grovfoder, med bättre värden istället.

Vill man ge hästen ett mer naturligt "kraftfoder", så kan man t.ex. ge lagom små mängder ensilage avsett för mjölkande kor som tillägg till ett svagare Hö/ensilage.
Näringsvärdena i grovfoder avsett för högmjölkande kor, brukar likna värdena i ett kraftfoder för häst.
 
Eftersm icke värmebehandlat ärtprotein (och några fler proteiner från vanliga baljväxter), kan ge rubbningar av sköldkörteln, så är det väldigt viktigt att det är värmebehandlat.

Varför alls ge hästen proteinkoncentrat? Proteinkoncentrat är ju egentligen en råvara för foderindustrin, inte något att labba med själv.

Det blir lätt för mycket av det goda.

Ge mer grovfoder, med bättre värden istället.

Vill man ge hästen ett mer naturligt "kraftfoder", så kan man t.ex. ge lagom små mängder ensilage avsett för mjölkande kor som tillägg till ett svagare Hö/ensilage.
Näringsvärdena i grovfoder avsett för högmjölkande kor, brukar likna värdena i ett kraftfoder för häst.
För att det är mitt enda hållbara alternativ.
 
För att det är mitt enda hållbara alternativ.
Hur menar du?
Menar du att ärtprotein är hållbart ur klimat- och miljöperspektiv, eftersom det förhoppnings är Svenskodlat?

Eller att det är billigt och koncentrerat och lätt att lagra?

Eller menar du att det är det enda som passar i hästens foderstat?
 
Hur menar du?
Menar du att ärtprotein är hållbart ur klimat- och miljöperspektiv, eftersom det förhoppnings är Svenskodlat?

Eller att det är billigt och koncentrerat och lätt att lagra?

Eller menar du att det är det enda som passar i hästens foderstat?
Ingetdera.
Det är inte genomförbart att flytta hästen till bättre foder.
 
Eftersm icke värmebehandlat ärtprotein (och några fler proteiner från vanliga baljväxter), kan ge rubbningar av sköldkörteln, så är det väldigt viktigt att det är värmebehandlat.

Varför alls ge hästen proteinkoncentrat? Proteinkoncentrat är ju egentligen en råvara för foderindustrin, inte något att labba med själv.

Det blir lätt för mycket av det goda.

Ge mer grovfoder, med bättre värden istället.

Vill man ge hästen ett mer naturligt "kraftfoder", så kan man t.ex. ge lagom små mängder ensilage avsett för mjölkande kor som tillägg till ett svagare Hö/ensilage.
Näringsvärdena i grovfoder avsett för högmjölkande kor, brukar likna värdena i ett kraftfoder för häst.
Står man inackorderad måste man ju i många fall hålla till godo med det grovfoder som stallägaren bistår med. Så är det iaf för mig. Stallägaren skördar eget hösilage vilket ingår i stallhyran. Det hade inte funkat att alla inackorderade skulle ordna med eget grovfoder.
Nu har hösilaget de senaste åren legat lågt i protein = bästa lösningen är någon form av proteinkoncentrat. Antingen i råvaruform eller någon pelleterad högkoncentrerad variant.
 
Jag gav potatisprotein förut, det är ju väldigt bra men kan ibland vara svårt att få tag på. Nu ger jag Krafft Muscle Up eftersom jag tröttnat på att balta med pulver osv. Funkar också bra.
Jag ger också Muscle Up men vill få slippa ge Mer av just potatisprotein (eller Muskel som är svindyrt)som det ju är mycket av i Muscle.
Tänkte att ärtprotein lät som ett trevligt alternativ med bra aminosyror och mycket protein.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Wille
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 011
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 038
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp