Chili

Trådstartare
Om man har en massa bär i frysen och vill använda dem, är smoothies det enda nyttiga alternativet?

Om vi ska göra kräm/kakor/desserter på alla bär kommer vi rulla fram. ;) Men det brukar bara vara jag som vill ha smoothie så det är väl lite väl egoistiskt (och en stor uppgift) att trycka i mig alltihopa själv.

Frysen måste rensas innan säsongen så hjälp med recept tack! Även onyttiga går bra, förstås. :)
 
Sv: Äta bär

Skicka till mig? :D ;)

Annars kanske ni kan göra väldigt lättsockrad sylt och ha till gröten eller yoghurten, för det äter väl de andra i din familj?

Och gör en långpannetårta med massa bär och ta med till praktiken så slipper du äta allt själv :D
 
Sv: Äta bär

Ja, ovanpå detta så slängde jag nyligen 6-7 fryspåsar med svamp från lägenheten... :p Hade man kunnat skicka, så! Nu finns t.ex. en massa styckfrysta hallon "till dekoration", men så fina i kanten ska vi nog inte vara. Ätas bör det som ätas kan!

Får väl helt enkelt se till att bli frisk så jag kan motionera och äta gott. ;) Nån slags sockerkaka med bär, mandelspån och sockrad yta är ju verkligen jättegott. För att inte tala om busenkla kakan på socker, ägg, mjöl och hyvlat smör. :d

Ingen där ute med nyttiga idéer?
 
Sv: Äta bär

Jag tänkte testa detta imorgon.

null_zps6f6c8c6c.png
 
Sv: Äta bär

Man kan ju ha t.ex hallon i salladen?
Och så har jag ett recept på blåbärsbröd (alltså matbröd, inte kakor).

Annars kanske du kan göra saft? Det går ju åt mycket bär då och det kanske är något du kan ge bort till t.ex din brorsdotter om de ändå dricker saft? :)
 
Sv: Äta bär

Jag hällde på blåbär som fyllning på min omelett häromkvällen, hade lite vaniljpulver (inte vaniljsocker) i smeten, det blev bra. :)
 
Sv: Äta bär

Blåbärsbröd lät kul! Recept?

Mammas, det låter som om det inte vore så gott, men kanske är en hit? Jag var annars sugen på att köpa lite ingredienser så man kan göra halvnyttiga pannkakor med blåbär i! Typ proteinpulver man kan baka med, samt fiberhusk eller nåt i den stilen.
 
Sv: Äta bär

Måste du göra något med bären, kan ni inte bara äta dem som de är? :)
T.ex. lägga bären på gröt, pannkaka eller yoghurt. Eller äta dem precis som de är som efterrätt, alternativt blandade med lite naturell yoghurt eller kesella.
 
Sv: Äta bär

Jag håller med miniea, bär är ju goda som de är, antingen själva eller i fil eller yoghurt. Beror kanske litegrann på vad det är för bär, t ex lingon får man kanske sockra lite på.

Men t ex hallon, jag gör hallonkräm ibland med bara hallon, lite vatten och potatismjöl, socker behövs verkligen inte, tycker inte jag iaf. Blir sjukt gott :heart.


//r
 
Sv: Äta bär

Till filen, gröten är alltid trevligt, äta som dom är, göra fruktsallad, koka sylt och saft, smulpaj med havregryn istället för enbart mjöl är gott.
 
Sv: Äta bär

Japp, från trädgården eller skogen. :)

Tack för tips, självklart kan man äta dem som de är! Är väl mest att man är lat, frysen är i källaren så det blir inte alltid att man springer ner bara för att ta en handfull med bär till gröten.

Avnjuter just nu smoothie på jorgubbar, hallon och blåbär!
 
Sv: Äta bär

Men var det inte en undanställd frys för just egenplockat? Har ni en mindre frys uppe vid köket, isf kanske du kan flytta från den stora frysen till köket? Alternativt ta fram lite, tina och ha i kylskåpet, då behöver du inte springa ner så ofta. :)
 
Sv: Äta bär

Jag älskar att ta fram lite frusna bär en stund innan jag skall äta frukost, så de hinner tina och bli tuggbara iaf och blanda ihop med vaniljyoghurt. Äter det minst 2 ggr/dag, gott!
 
Sv: Äta bär

Nej det finns ingen frys i köket, matfrysen är också i källaren. Varför göra det enkelt för sig. :p

Man kan väl micra blåbär tillsammans med havregrynsgröt?
 
Sv: Äta bär


Haha, jag som är uppvuxen på landet tänkte inte alls på att det kunde vara frågan om något annat än egenplockade bär :D
Skulle det har varit frågan om frysta utländska bär (som det ju senare kom fram att det inte är) hade inte heller jag ätit dem råa, även om det framkommit i andra buketrådar att det finns ganska många som gör det.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 897
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 947
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 344
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 050
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp