Äta i sängen

parellikusken

Trådstartare
Min depression blir bara värre och värre. Nu spenderar jag många av dagarna liggandes i sängen utan att ta mig upp. Har ingen ork alls.
Så maten blir lidande, klarar inte av att få i mig så mycket. Äter typ körsbärstomater och minimorötter i sängen. Inte så bra. Behöver mer näring för att få energi till att vara uppe.
Jag är steget ifrån att läggas in, men vill inte det. Utan vill klara av dessa dagar själv. Kan utöka boendestöd och få hjälp och tänkte göra det.

Men tills dess, tips på näringsrika veganska saker man kan äta liggandes i sängen som inte behöver tillredas.

Alltså inte alla dagar som är såhär illa, typ varannan. Så får i min föda varannan dag typ.
 
Min depression blir bara värre och värre. Nu spenderar jag många av dagarna liggandes i sängen utan att ta mig upp. Har ingen ork alls.
Så maten blir lidande, klarar inte av att få i mig så mycket. Äter typ körsbärstomater och minimorötter i sängen. Inte så bra. Behöver mer näring för att få energi till att vara uppe.
Jag är steget ifrån att läggas in, men vill inte det. Utan vill klara av dessa dagar själv. Kan utöka boendestöd och få hjälp och tänkte göra det.

Men tills dess, tips på näringsrika veganska saker man kan äta liggandes i sängen som inte behöver tillredas.

Alltså inte alla dagar som är såhär illa, typ varannan. Så får i min föda varannan dag typ.

Kram!
Tänker spontant hummus? Finns ju färdig som är väldigt god, köp hem några byttor!
 
Tänker att det kan vara gott att få i sig något varmt, så om det går kanske du kan ställa en vattenkokare vid sängen den dagen du mår lite bättre för att röra ihop en enkel pulversoppa (blå band har bl.a några veganska, finns säker hos fler märken också) när det sedan behövs?
 
Tänker att det kan vara gott att få i sig något varmt, så om det går kanske du kan ställa en vattenkokare vid sängen den dagen du mår lite bättre för att röra ihop en enkel pulversoppa (blå band har bl.a några veganska, finns säker hos fler märken också) när det sedan behövs?
Har ingen vattenkokare, men kan skaffa en bättre dag. Bra idé iaf. 🙂
 
Min depression blir bara värre och värre. Nu spenderar jag många av dagarna liggandes i sängen utan att ta mig upp. Har ingen ork alls.
Så maten blir lidande, klarar inte av att få i mig så mycket. Äter typ körsbärstomater och minimorötter i sängen. Inte så bra. Behöver mer näring för att få energi till att vara uppe.
Jag är steget ifrån att läggas in, men vill inte det. Utan vill klara av dessa dagar själv. Kan utöka boendestöd och få hjälp och tänkte göra det.

Men tills dess, tips på näringsrika veganska saker man kan äta liggandes i sängen som inte behöver tillredas.

Alltså inte alla dagar som är såhär illa, typ varannan. Så får i min föda varannan dag typ.
Nötter? Hög näringstäthet, ingen tillredning.
 
Rusta har nyligen haft billiga vattenkokare ca 99 kr.

Tänkte annars också som redan nämnts på nypon- och blåbärssoppa.

Edit: nu var jag inne på sidan och en mindre kokare kostar 50 kr.
En sådan i anslutning till sängen?
 
Min depression blir bara värre och värre. Nu spenderar jag många av dagarna liggandes i sängen utan att ta mig upp. Har ingen ork alls.
Så maten blir lidande, klarar inte av att få i mig så mycket. Äter typ körsbärstomater och minimorötter i sängen. Inte så bra. Behöver mer näring för att få energi till att vara uppe.
Jag är steget ifrån att läggas in, men vill inte det. Utan vill klara av dessa dagar själv. Kan utöka boendestöd och få hjälp och tänkte göra det.

Men tills dess, tips på näringsrika veganska saker man kan äta liggandes i sängen som inte behöver tillredas.

Alltså inte alla dagar som är såhär illa, typ varannan. Så får i min föda varannan dag typ.
Jag gjorde nyligen hemmagjorda energy bars. Kan det vara något kanske? Om du gör sådana på en bra dag så kan du ju ha dem på lager i kylskåpet sedan. Mina var inte veganska, men det finns ju massor med recept, som t.ex.:
https://undertian.com/recept/hemmagjorda-frukt-och-notbars-energibars/
 
Ledsnar du på hummus kan du ju göra bönröror/kikärtsröror med andra smaker också. Gjorde en med soltorkade tomater en gång. Det var riktigt gott! Perfekt att ha på mackan om du ledsnar på morötter.
 
Jag är själv i en depression och matlagning finns inte på schemat. Jag lever på proteinbars, näringsdrycker, citrusfrukter och smörgåsrån och ibland lite yoghurt. Proteinbars och frukt och smörgåsrån behöver ju ingen kyl eller frys. Men vet inte om det finns veganska bars? Det borde det verkligen finnas tycker man ju. Så du slipper göra egna. Inte ens på mina bättre dagar skulle jag orka ta mig för en sån sak.
 
Nötter är väldigt energitätt. Valnötter innehåller mycket omega 3-fettsyror och det är bra enligt psykiater (jag har inte undersökt det närmare, och det är väl ärligt talat lite överkurs) Kikärtor i tetra är en stapelvara chez Yossarian, men måste förstås hällas av spad så fullt sängvänligt är det inte. Men ingen tillagning och kan ätas direkt ur förpackningen, så ingen disk heller.

För de dagar du tar dig upp så finns det numera ett par sorters vegansk fryst färdigmat. Jag har också köpt skandalöst dyrt ris, portionsförpackat och färdigkryddat, bara att mikra förpackningen.

Det blir så lätt en ond cirkel, för lite energi ger ännu mindre ork att fixa mer energi (mat) och ännu sämre aptit. Osv ner ännu mer i depressionsträsket. Tomater i all ära, men det är mest vatten och jag tror du ska försöka få i dig energi (helst annan form än kakor och godis). Det här vet du ju garanterat egentligen, så ignorera fritt! Men mig hjälper det delvis att tänka på mat som ett måste, som att det är medicin. Skitsamma vad, skitsamma vad man borde eller hur det smakar, bara ät något, VARJE dag och FLERA gånger varje dag. Gör det så lätt som möjligt, dvs ha alltid "snabbmat" hemma, sådant som håller sig i evigheter och som på sin höjd kräver en mikro. Eller som kan ätas i sängen.

Snabbkaffe plus vattenkokare och en flaska vatten bredvid sängen hjälpte mig ett tag för att göra klivauppursängenochstartadagen-steget lättare. Soja-eller havremjölksdrycker kanske? Portionsförpackade i tetra, samma med juice eller smoothies. Inte jättegott i rumstemperatur men kan stå bredvid sängen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 347
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 948
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: Wille
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 159
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp