Äta kattmat?

Skulle du kunna tänka dig att äta kattmat?

  • Nej

    Röster: 119 88,8%
  • Ja, men bara en liten smakbit

    Röster: 13 9,7%
  • Ja, en hel portion utan problem

    Röster: 2 1,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    134
Stötte på den här artikeln om en kvinna som äter kattmat. Jag ger Mjau burkmat till min katt och den ser ut ungefär som köttpaté och luktar inte illa men aldrig att jag själv frivilligt skulle äta den, inte ens en lite smakbit.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/ng9LbJ/karin-ahlborg-darfor-ater-jag-kattmat
Nej inte kattblötmat men jag har tuggat på hundfoderbitar och godis rätt frekvent när de ska delas i småbitar
I min ungdom så hade jag en partner som räknade på protein och fett och kom på den lysande iden att hundmat kunde vara ett alternativ till olika muskelbyggarpulver... Men det visade sig att hundfodret som innehöll mest protein tyvärr smakade mycket äckligare än "sämre" hundfoder som smakde mer som kryddigt knäckebröd
 
De gillar väl den typen av lukt.
Det är ju inte som att man tycker gräs eller naturlig mat för betesdjur är gott heller. Och hästen är väl inte så sugna på havskräftor med aioli tex. 😅

Jag fick jätte roliga bilder av häst ätandes havskräfta i huvudet. Om nån sett Mr Beans holiday, (scenen på fancy resturang) så nått liknande 🙈😂
 
Jag åt gladeligen kattmat som barn (torrfoder) så till nivån att den fick ställas i pannrummet som jag var rädd för, annars åt jag hela tiden :angel:
Har provsmakat dreamies och sånna sticks till katter och det tillhör bland det vidrigaste jag smakat, även ofrivilligt råka smaka latz portionspåsar.
Men kan absolut smaka, äta däremot nej fy tusan, i kris absolut men frivilligt nej tack.

När jag jobbade i butik hittade jag en gång en öppnad blötmat till hund med ett tydligt draget finger i. Hittades enbart för att det luktade vidrigt, var en härlig hög med maggots där i då, jag höll på att spy rakt ut framför kunder så fick kuta till lagret och be en kollega fixa det
Jag har typ alltid haft hundar och alltid haft fri tillgång på deras foder. Det ingår för barn att lära sig att inte röra deras mat och vatten. Första barnet, i dag 19 år, lärde sig krypa och smakade på torrfodret och tyckte det smakade fy fan och så var den saken avklarad, vattenskålen var dock svårare att få honom att låta bli, men det gick med lite omflyttande på sagda unge varje gång han var där. :D

Barn två, i dag 17,5 år, lärde sig krypa och hittade snabbt skålarna, där vattnet var äckligt, för där blev man ju blöt, men jisses vad GOTT torrfodret var! Det slutade med att jag under en period fick ta upp skålen när jag visste han var i köket. Han slutade inte tugga i sig hundarnas mat!:D

Barn tre, i dag 14,5 år, smakade en kula, kräktes och kröp sedan inte nära där igen.:D

Barn 4, inte min men bodde hos mig sitt första år, gillade också torrfoder, men inte i samma mängd som mitt andra barn så lite omflyttning på sagda unge så fick skålen stå nere. Där var vattenskålen definitivt en höjdare också!:D
 
Det brukade skämtas förr om att fattigpensionärer fick leva på kattmat. Idag, nja, Megaras mat kostar mer i kilopris än min :rofl: och jag är betydligt mer noggrann med hennes diet och portioner än med mig själv.

Nej tack till kattmat under normala förhållanden. Men blir det katastrof och vi sitter fast tillsammans utan något annat att äta så visst. Fråga hellre vad jag skulle äta innan jag åt kattmat. Vilket är det mesta.
James May har berättat att folk på riktigt äter kattmat pga fattigdom, och han gjorde en paj med kattmat i som han sedan åt av. Jag kan säga som så att jag kunde inte se hela den videon, men den ska finnas..... Han påstår även sig ha smakat "rå" kattmat och att det är godare än det ser ut, men inte skitgott precis.

Så, om zombisarna kommer ska jag tänka på James May kattmatspaj.... men annars tror jag jag föredrar andra pajer!
 
James May har berättat att folk på riktigt äter kattmat pga fattigdom, och han gjorde en paj med kattmat i som han sedan åt av. Jag kan säga som så att jag kunde inte se hela den videon, men den ska finnas..... Han påstår även sig ha smakat "rå" kattmat och att det är godare än det ser ut, men inte skitgott precis.

Så, om zombisarna kommer ska jag tänka på James May kattmatspaj.... men annars tror jag jag föredrar andra pajer!

Barf skulle jag iofs inte ha något emot att äta om jag kan tillaga det först. Innehåller antagligen mer rena köttprodukter än falukorv.
 
Barf skulle jag iofs inte ha något emot att äta om jag kan tillaga det först. Innehåller antagligen mer rena köttprodukter än falukorv.
Jag skulle egentligen inte vilja påstå att jag är kräsen, men något kräsen är jag trots allt, så så länge jag inte vet om det så skulle jag nog inte ha några problem.
 
Om jag håller på att svälta ihjäl så skulle jag säkert äta det men inte annars 🤮
Det luktar ju helt vidrigt, fattar inte att folk kan äta burkskinka i samma äckliga gelé som stinker 😭😭😭
 
Jag tycker inte den kattmat jag köper luktar så illa, ganska likt sylta faktiskt och det är gott om det är gjort på bra kött :)
 
Jag undrar vad de gör med maten som gör att det stinker så mycket... Katter har ju bra luktsinne, borde bli som en käftsmäll för dom?

Alltså, det luktar ju inte mumma när du sliter sönder bukhinnan på ett bytesdjur. Jag antar att katter är predisponerade för att attraheras av vissa typer av dofter.

Torrfoder ”sprayas” med fett eller ”digest” (spjälkade animaliska produkter) för att attrahera katter. När det gäller burkmat antar jag att den starka lukten handlar mycket om själva konserveringsmetoden och när du öppnar burken kommer all lukt ut påsen gång. Sedan går det självklart att välja ut råvaror som luktar mer eller mindre och djurfoder innehåller sällan de mest högkvalitativa köttprodukterna.
 
Skulle kanske prova om jag svalt, men är väldigt kräsen så vette sjutton om jag skulle kunna äta det ändå. Inte blötmat i alla fall, större chans med torrfoder tror jag.


Minns när jag och en kompis körde nån lek med en barnvakt en gång, där barnvakten hade ögonbindel och fick smaka saker och gissa vad det var. Kattmaten kom ut igen i toaletten har jag för mig :o (vad kan vi ha varit, 7-8?).
 
Aldrig i livet!
Finns så mycket annat jag hellre skulle stoppa i mig vid svält. Kattmat skulle nog inte ens vara ett alternativ. Jag blir faktiskt illamående bara av att tänka tanken att stoppa i mig en burk med våtfoder.:yuck:
Luktat vidrigt rent ut sagt!

Jag undrar om hon i artikeln verkligen äter kattmat eller om det var skrivet av en annan anledning.
 
Senast ändrad:
Vi spelade nåt sällskapsspel en jul hemma hos exets familj. Det var lite olika updrag och grejer man skulle göra, en person fick ett uppdrag och så skulle resten gissa om hen skulle göra det eller inte, och så fick man poäng om man gissade rätt. En person fick uppdraget att äta en sked med kattmat. Hennes man var helt säker på sin sak och skrev "nej" på sin lapp, vilket vi alla gjorde. Hon var den lite tillknäppta, lågmälda, frikyrkliga typen.

När hon sen mumsade i sig en sked torrfoder trodde jag nästan att skilsmässan var nära :laugh:
 
Jag har konstaterat att jag och mina katter inte har samma smak i vad som borde vara gott i alla fall. De gillar den bruna i sås/gelé, som jag tycker ser skitäcklig ut. Jag gillar istället den ljusa med köttstrimlor, som luktar fräscht, men den är tydligen bara ätbar vid den svåra svält de upplever när de inte får annat.

För att svara på frågan skulle jag absolut kunna äta den ljusa varianten, men inte den mörka... om jag inte svälter ;)
 
Jag undrar vad de gör med maten som gör att det stinker så mycket... Katter har ju bra luktsinne, borde bli som en käftsmäll för dom?

Jag hade för ett antal år sedan ett konsultuppdrag hos en hund- och kattmatstillverkare. De lade ner stor möda på att ta fram foder som smakade och luktade gott för hundarna och katterna och samtidigt inte luktade FÖR illa för djurens ägare! :D De hade bl.a. en hunduppfödare och ett katthem som de samarbetade med och lät djuren "provsmaka" produkter under utveckling. De hade även en panel med mänskliga "näsor" som ingick i produktutvecklingsprocessen.

Det som luktar/smakar är de faktiska ingredienserna (kött, spannmål, grönsaker...) så det tillsätts inga särskilda smakämnen eller så, utan det som påverkar smaken är vilka ingredienser som används och i vilka proportioner (åtminstone hos den här tillverkaren). Jag kan dock tänka mig att det är ex-vis användandet av inälvor som gör att det blir starkare lukt än om man använder mer "rent" kött.
 
Röstade nej! Men när jag var i tioårsåldern rastade jag en tax. Ägarinnan skickade alltid med hundchoklad som jag inte kunde motstå. Kanske fördel för taxen, den lilla hunden kunde inte mått bra av att äta all den chokladen själv :d
Dom är chokladknapparna minns även jag. Det var gott och jag undrar fortfarande vad exakt dom innehöll. Hoppas verkligen att det bara var choklad och ingenting annat:laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi hittade tre kattungar i ladugården i lördagseftermiddag, de var ordentligt nedkylda och medtagna, jag gissar att de är ca 3 veckor...
Svar
18
· Visningar
3 256
Senast: TinyWiny
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 951
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp