Äta långsamt-skål?

Red_Chili

Trådstartare
Jag funderar på att köpa någon variant av sådan skål till ett styck glupsk saluki. Men vilken?

Problemet jag ser med många skålar är att de är för små eller bara är som vanliga skålar med någon enstaka utstickande plupp i mitten. En sådan skulle hon nog göra sig illa på, för jag är rätt övertygad om att hon åtminstone någon gång får för sig att hugga rakt ner i skålen om det inte är extremt tydligt hur dålig idé det är.

Så, vad finns det för stora, krångliga skålar att kika på?
 
Jag funderar på att köpa någon variant av sådan skål till ett styck glupsk saluki. Men vilken?

Problemet jag ser med många skålar är att de är för små eller bara är som vanliga skålar med någon enstaka utstickande plupp i mitten. En sådan skulle hon nog göra sig illa på, för jag är rätt övertygad om att hon åtminstone någon gång får för sig att hugga rakt ner i skålen om det inte är extremt tydligt hur dålig idé det är.

Så, vad finns det för stora, krångliga skålar att kika på?
Måste det vara en skål? Annars finns ju Olika mattor som man kan trycka ner maten i. Tex


https://www.hund.se/aktiveringsplat...1ijzZQVGmT2utnI5L7HcnlEPinv-mwXkaAvjBEALw_wcB
 
Jag funderar på att köpa någon variant av sådan skål till ett styck glupsk saluki. Men vilken?

Problemet jag ser med många skålar är att de är för små eller bara är som vanliga skålar med någon enstaka utstickande plupp i mitten. En sådan skulle hon nog göra sig illa på, för jag är rätt övertygad om att hon åtminstone någon gång får för sig att hugga rakt ner i skålen om det inte är extremt tydligt hur dålig idé det är.

Så, vad finns det för stora, krångliga skålar att kika på?

Vi har en bra! Ska kolla imorn vad den heter 😊
 
Jag har den som @Sporthorse länkade till. Fungerade toppen för min förra hund i 10 år utan synligt slitage (bra kvalité alltså och den går att köra i diskmaskinen!) men nuvarande hund äter med sådan frenesi att han fick ont i tungan av den så den fick jag plocka bort. För honom passar en sådan med bara ett fåtal uppstickande pluppar bättre. Nu är min hund liten, dsg på 10 kg och min förra var en korsning dsg/jrt på 15 kg så det kan ha med storleken på hunden att göra också. Större hund större tunga liksom.
 
Jag vågar inte heller prova såna skålar. Jag tänker att tänderna kommer ta skada förr eller senare. Just nu äter mina glupska mat som är så blötlagda att det är gröt. Hittills har magen inte visat symtom.
 
Jag vågar inte heller prova såna skålar. Jag tänker att tänderna kommer ta skada förr eller senare. Just nu äter mina glupska mat som är så blötlagda att det är gröt. Hittills har magen inte visat symtom.
Fast det är ju plast, inte stål. Har man en hund som hugger i plasten så lär plasten ta stryk långt före tänderna. Hugga i plasten är dock inget någon av mina har gjort heller utan de har fattat att de ska slicka i sig maten och det har de fattat direkt.
 
Jag skulle satsa på en matta istället. Såna skålar är enligt min erfarenhet värdelösa. Hör hos oss kör vi maten direkt på golvet till en glupsk labbe. Sprider ut det över golvet i rummet så hunden inte kan ta mer än en bit åt gången, sen är det bara att gå efter med en mopp och torka av efter. Funkar lättast med torrfoder såklart.
 
Jag vågar inte heller prova såna skålar. Jag tänker att tänderna kommer ta skada förr eller senare. Just nu äter mina glupska mat som är så blötlagda att det är gröt. Hittills har magen inte visat symtom.
Min har inga som helst problem med magen, att jag vill ha något som får henne att äta långsammare är mest för att jag tror att hon rent mentalt skulle må bra av det. Just det här att jobba för maten brukar ju vara bra, och det är väl sedan lite kul för dem om maten inte tar slut på en halv sekund :p

Jag skulle satsa på en matta istället. Såna skålar är enligt min erfarenhet värdelösa. Hör hos oss kör vi maten direkt på golvet till en glupsk labbe. Sprider ut det över golvet i rummet så hunden inte kan ta mer än en bit åt gången, sen är det bara att gå efter med en mopp och torka av efter. Funkar lättast med torrfoder såklart.
Med färskfoder/köttkross blir det lite svårt :p Hade jag gett torrfoder hade sådant här helt klart varit lättare.
 
Fast det är ju plast, inte stål. Har man en hund som hugger i plasten så lär plasten ta stryk långt före tänderna. Hugga i plasten är dock inget någon av mina har gjort heller utan de har fattat att de ska slicka i sig maten och det har de fattat direkt.
Det verkar finnas i många olika material. Allt från porslin, stengods, hårdare och mjukare plast, silikon osv. Att de biter i plasten gör att det blir skråmor som det samlas smuts och bakterier i. Det vill jag inte ha. Och mina hade garanterat bitit i skålens upphöjningar.
 
Jag ger ju min det i kong, ibland tinat ibland fruset. Är det tinat så verkar hon ha lärt sig en teknik för att sörpla sig i det, men är det fruset så väntar hon tills det tinat lite, får ur en del. Pausar lite till o.s.v.
Annars ska det finnas på amazon lick mats som man kan ha liggandes på golvet eller sätta på ett kökskåp.
 
Det verkar finnas i många olika material. Allt från porslin, stengods, hårdare och mjukare plast, silikon osv. Att de biter i plasten gör att det blir skråmor som det samlas smuts och bakterier i. Det vill jag inte ha. Och mina hade garanterat bitit i skålens upphöjningar.
Jo det är klart. Jag syftade på den som det länkades till. Biter de är det såklart ingen bra lösning. Ingen av mina har som sagt bitit (inte ens nuvarande som kan behålla en leksak hel i max en minut om det är en "oförstörbar" leksak) utan har enbart varit intresserade av maten.
 
Kan en sån här variant vara nått? Kanske inte de dagar hon får större köttbitar men när hon får färskfoder. Bilden är snodd från Häromi.
fs_7184_1.jpg
 
Nora har en den här. Exets två staffar har samma. Det är den enda skålen någonsin som har överlevt. Tom den stores är hel fortfarande (flera månader, säkert ett halvår senare). Och då snackar vi käftar som strimlar vad som helst.
Det är ju inte en skål för hjärngympa, men den minskar möjligheten att kasta i sig maten. Det är syftet för vår del. Rekommenderar den varm.

12E50BAA-2405-47AD-A532-47A83D1B4FF6.jpeg
 
Vi har några olika, den som tar längst tid för dem att äta ur är en sån här. Stjärnorna har olika höjd. Den här funkar perfekt till vår glupska ungtik.

sk%C3%A5l2-2.jpg




Dessa funkar också ganska bra men är lättare för dem att äta snabbt från än den första:

951_1.jpg




Dessa (finns några olika varianter) var lite för lätta men passade bra för våra gammelhundar som tyckte att de andra var för jobbiga. Nackdel - enligt tillverkaren kan de inte diskas i maskin.

1579854920848.jpeg
 
Den där ormen från Trixie verkar vara populär hos dom som ger blötmat eller färskfoder. Tycker jag ser den överallt på insta.
Vet inte vad den heter men Dogmania har den i alla fall.
 
Kong eller liknande funkar inte då? Det ger jag mina (eller ja, billigare kopia) nästan dagligen. Förlänger ättiden avsevärt :) Brukar trycka i färskfoder alt uppblött torrfoder och sen frysa in.
 
Den här har vi, från Outward Hound.
Ursäkta den kassa bilden och äckliga skålen
20200124_164619.jpg
, men fotade Ebbas nyss. 😝
Tycker iaf att den fungerar väldigt bra, både till torrfoder och färskfoder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 886
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 520
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 706
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp