Äta när det är långtråkigt

Det kan hjälpa om du har tur. Det har hjälpt mig flera gånger. Att byta från att småäta snacks och godis till att moffa i mig frukt har hjälpt mig att vänja mig av med och bryta suget efter snacks och godis. Sen har jag inte velat ha så stora mängder frukt längre.

Nä, och när man inte vill ha de mängdern frukt är nog risken, för mig, rätt stor att jag byter det mot chips eller liknande igen. Jag tror inte det är suget sommär grundproblemet, utan vanan.
 
Var ett tag sedan jag läste tråden från början. Men låter som att du har ett "allt eller inget" tänk och att du ångestäter, inte bara äter för att du är uttråkad?

Vad händer om du säger "jag får äta det här godiset, helt okej." till dig själv? Det är bara mat. Inte hela världen.

Istället för att tänka att du ska plocka bort en massa mat som du anser är onyttig. Tänk istället att du ska lägga till mat som du och kroppen mår bra av. Det är tillåtet att trycka i sig den där skiten. Om du tillåter dig själv så kommer du förmodligen också att äta mindre.

Jag försöker tänka såhär. Och det hjälper iaf mig lite tycker jag. Sluta tänka på mat som onyttig och nyttig på det sättet. Och att du måste äta 100% "nyttigt" annars förstörs det.

Jag har även energidricka och läsk hemma som är sockerfritt som jag tillåter mig själv att dricka när jag är sötsugen eller uttråkad. Morötter med en god dipp. Men även att tillåta sig att äta godis och chips om du nu gör det. Gör det till ett aktivt val om du förstår vad jag menar?

Men kanske du behöver mer hjälp än en tråd på buke?
 
Då förstår jag bättre. Men jag tycker inte att man någonsin ska tycka att frukt är fel. Torkad frukt och juice kan man vara måttlig med, men färsk frukt är jättebra. En fruktsallad med lite nötter är toppen som kvällsplock. Och blir man inte mätt är det ju bara att ta en till frukt, och en till, och en till!
För mig är frukt fel, jag äter tills jag mår dåligt och är ändå hungrig. Ja det innehåller bra saker men om det triggar hungern som den gör för mig blir det liksom inte något som gör att jag bryter vanan att äta när man har tråkigt.
 
Om det verkligen är att du har tråkigt @MissFideli , och inte att du ångestäter/hetsäter, så kanske du ska göra en lista på andra saker du kan göra istället för att äta, och sätta den på kylskåpet/skafferiet? Kan ju fungera för ångestätning också, men då kanske det är mer ångesthanterande strategier du bör skriva upp och mindre 'annat att göra', även om de ibland kan vara samma såklart.
 
Nyttiga alternativ som jag tar till: keso med bär och frukt. Arlas sockerfria vaniljkvarg. Har alltid fryst mango, blåbär och hallon hemma samt bananer. Bananpannkaka 1 ägg och en banan och kanel mosas och steks med lite fett. Apoteket har en sockerfri nöt/ chokladcreme som är grym till stekta bananer. Nije prod pudd supergod chokladpudding. Godis Läkerol licorice/ rasberry eller werthes sockerfria kolor. Muffins 2 ägg, 1 banan , 1/2 dl socker samt lite bakpulver, valfri frukt. Inget godis hemma, jag äter upp det direkt.
 
Om det verkligen är att du har tråkigt @MissFideli , och inte att du ångestäter/hetsäter, så kanske du ska göra en lista på andra saker du kan göra istället för att äta, och sätta den på kylskåpet/skafferiet? Kan ju fungera för ångestätning också, men då kanske det är mer ångesthanterande strategier du bör skriva upp och mindre 'annat att göra', även om de ibland kan vara samma såklart.

Kan nog vara en blandning.
 
Lös korsord eller sticka istället för att äta när det är tråkigt 🙂

Jag spelar mycket spel på datorn. Men det går att äta samtidigt ändå ;) Sticka kan jag inte, dels för att jag alltid varit usel på det, dels för att jag har 4 katter och dels för att mina axlar och nacke generellt mår dåligt av sånt. Korsord är definitivt inte min grej. Jag vill brodera, men efter ett tag börjar nacke och axlar att göra ont.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 042
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 087
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp