eyz

Trådstartare
Jag glömde köttfärssåsen på svalning på spisen över natten. :banghead: Imorse var den precis så sval och redo att sättas in i kylskåpet som man bara kan önska. Det luktade inte konstigt.

Går det att äta resterna?
 
Sv: Ätbart?

Självklart.

Jag brukar inte sällan glömma mat till dagen efter. Kanske lunchen som blir kvar på bänken och inte kommer i kylskåp förrän morgonen efter.

Har aldrig varit med om att mat blivit dåligt på den tiden. Dvs om det inte är sommar och mycket varmt. Men i "normal rumstemperatur" klarar sig mat skapligt länge när den är tillagad och rejält uppvärmd.
 
Sv: Ätbart?

Jag skulle nog inte alls säga att det är självklart. Det kan gå bra. Det kan också leda till att du blir matförgiftad. Jag hade inte ätit av mat som stått framme så länge.
 
Sv: Ätbart?

Det enda jag inte äter om det skulle stått framme i rumstemperatur över natten är stuvad spenat och färskt kött/kyckling/fisk.

Spenaten var inte en trevlig upplevelse :wtf::yuck::eek:
 
Sv: Ätbart?

Jag skulle äta men se till att det blir uppätet snabbt och inte står i kylskåpet i flera dagar
 
Sv: Ätbart?

Jag skulle säga nej! Om du nu inte lagade den 02.00 i natt och gick upp vid 06.00 typ.

Mat tål inte att stå framme. Sen kanske jag är extra försiktig men hellre det än matförgiftad!
På jobbet får inte ens mat ligga framme några minuter innan det ska slängas. Men hemma kör jag max 1 timme på lagad mat.
 
Sv: Ätbart?

Max en timma?

Jag äter så gott som dagligen mat som stått i rumstemperatur i flera timmar och jag har aldrig blivit matförgiftad.
 
Sv: Ätbart?

Oj vad extremt! Ibland tar det ju mer än en timme att äta, hur gör man då?

Ett enkelt sätt att öka hållbarheten på mat är att tänka på att inte släppa in mer mikroorganismer än nödvändigt i maten. Sätta på locket med en gång, använda rena bestick att ta maten med, lägga ifrån sig locket åt rätt håll så inga mikroorganismer kan ramla ner i det osv.
 
Sv: Ätbart?

Jag skulle säga nej! Om du nu inte lagade den 02.00 i natt och gick upp vid 06.00 typ.

Mat tål inte att stå framme. Sen kanske jag är extra försiktig men hellre det än matförgiftad!
På jobbet får inte ens mat ligga framme några minuter innan det ska slängas. Men hemma kör jag max 1 timme på lagad mat.

En timme?! DÅ har ju maten inte ens kallnat än (beroende på vad det är) och kan det är ju inte bra att sätta in i kylen då eftersom andra varor värms upp O_o
Jag brukar äta vid 6-8 på kvällen och ställer in maten runt 11-12 innan jag går och sover. Har gjort så flera år utan problem
 
Sv: Ätbart?

Oj, hur gör du då vid exempelvis julbord? Står all mat i kylskåpet och så får man gå dit och hämta om man vill ta något mer?

Jag hade ätit utan att tveka. Äter ofta mat (matlådor) som stått i rumstemperatur i flera timmar och har aldrig råkat ut för något. Inte för att det är något bevis, mer hur jag resonerar.
 
Sv: Ätbart?

Mat tål inte att stå framme. Sen kanske jag är extra försiktig men hellre det än matförgiftad!.

EN TIMME!?
Det låter galet.

Utan att veta särskilt mycket mer har jag en stilla undran:
Hur mycket mat slänger du egentligen? :crazy:


Hemma hos oss äter vi inte mat som luktar illa eller mat som har stått ute/i solen under längre tid (några timmar). Allt annat äter vi utan att bli det minsta magsjuka. Lasagne som har stått framme i några timmar efter middagen äter jag med sked direkt ur formen, då är den som allra godast :D :angel:
 
Sv: Ätbart?

*kl*

Ni som tror man blir matförgiftad om maten står ute i rumstemperatur mer än en timme och slänger all mat efter bästföre-datum, hur tror ni folk överlevde innan kylskåpet och datummärkningen uppfanns?
 
Sv: Ätbart?

Det vet ju alla att bäst före = dödlig efter. :devil:

Jag är bara så sjukt trött på människor som slänger fullt ätlig mat och som bidrar till matsvinnet. Som om planeten har råd med det liksom? Näe, fy.
 
Sv: Ätbart?

Då borde jag vara stendöd vid det här laget

Igår tillagade jag färsk kycklingfilé som hade bästföre-datum i lördags, kommer jag dö nu :nailbiting:
 
Sv: Ätbart?

Det är mycket möjligt men hur stor är sannolikheten? Jag har aldrig ställt in köttfärsåsen i kylen på kvällen utan den står alltid på spisen över natten. Eftersom jag alltid gör storkok så står den ofta flera dagar i kylen efter det. Trots detta har jag aldrig blivit matförgiftad hemma.
Antingen har jag plåtmage långtutöver vad som är normalt eller så är hygienhetsen överdriven
 
Sv: Ätbart?

Just köttfärs, även tillagad, skäms lätt vad jag förstår.
Ät litegrann, vänta några timmar och se om du mår bra eller inte.
En gammal klasskompis till mig gjorde samma som du och åt resterna till lunch nästa dag. Han blev rejält sjuk.
 
Sv: Ätbart?

Även om det inte hänt dig så finns det en risk när maten står i rumstemperatur.

Det finns väl risker med det mesta, man behöver inte överdriva för det.

Jag blir så trött på den här överhygieniska kulturen som växer fram på vissa håll i samhället. Människor är inte gjorda för att leva i en desinficerad värld :banghead:
 
Sv: Ätbart?

Jag glömde köttfärssåsen på svalning på spisen över natten. :banghead: Imorse var den precis så sval och redo att sättas in i kylskåpet som man bara kan önska. Det luktade inte konstigt.

Går det att äta resterna?

Lukta och smaka kör jag på.

Jag glömmer pinsamt ofta mat på spisen under natten och det går jättebra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 412
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp