Sv: Ätbart?

Ja, jag hade luktat på den och luktar den okej så hade jag ätit. I helgen glömde jag lax och klyftpotatis på bänken över natten. Då hade den nog stått där i drygt 15 timmar, gick bara fint att äta det också efter uppvärmning ;)
 
Sv: Ätbart?

Just köttfärs, även tillagad, skäms lätt vad jag förstår.
Ät litegrann, vänta några timmar och se om du mår bra eller inte.
En gammal klasskompis till mig gjorde samma som du och åt resterna till lunch nästa dag. Han blev rejält sjuk.

Jag har också hört att köttfärs är mer känsligt eftersom det är så finfördelat men känner samtidigt att det var ju väl genomstekt.

Köttfärssåsen stod på spisen i 12-12½ timmar. Jag prövar nog att äta lite själv om en stund och jag hade nog inte varit så orolig om det inte var för att maten ju delvis är lagad till 4-åringen också. :crazy:
 
Sv: Ätbart?

Det är mycket möjligt men hur stor är sannolikheten? Jag har aldrig ställt in köttfärsåsen i kylen på kvällen utan den står alltid på spisen över natten. Eftersom jag alltid gör storkok så står den ofta flera dagar i kylen efter det. Trots detta har jag aldrig blivit matförgiftad hemma.
Antingen har jag plåtmage långtutöver vad som är normalt eller så är hygienhetsen överdriven

Jag skulle kunna gissa att det den ena vant sig vid och tål kan göra den andra rejält förgiftad.

(Människor verkar vara väldigt olika i vad de blir dåliga av.)
 
Sv: Ätbart?

Jag glömde köttfärssåsen på svalning på spisen över natten. :banghead: Imorse var den precis så sval och redo att sättas in i kylskåpet som man bara kan önska. Det luktade inte konstigt.

Går det att äta resterna?

Hade ätit med god aptit och inte ens tänkt tanken att den skulle vara dålig.

Någon skrev att köttfärs skulle vara mer känsligt för att den är finfördelad, men jag tror bara det handlar om när den inte är tillagad. Nu är den ju upphettad och bakteriena har dött i upphettningen.
 
Sv: Ätbart?

Risken för matförgiftning är väldigt liten, särskilt om du värmer upp den ordentligt innan du äter den.
 
Sv: Ätbart?

Utan minsta problem. Det är mer regel än undantag att jag lagar mat sent på kvällen tilll nästa dag. Det får svalna där det står och det går hur bra som helst.
 
Sv: Ätbart?

Det vet ju alla att bäst före = dödlig efter. :devil:

Jag är bara så sjukt trött på människor som slänger fullt ätlig mat och som bidrar till matsvinnet. Som om planeten har råd med det liksom? Näe, fy.

Jodå, det är dödligt efter! Det är därför jag är så noga med att inte äta utgången mat, jag vill nog inte riktigt dö än i alla fall.

Nej, jag hade inte ätit maten. Inte en chans, jag hade inte kunnat få ner en bit rent psykiskt, och hade jag lyckats svälja det hade jag fått springa på dass och spy, för jag klarar inte sånt.

Mat ska var färsk.
 
Sv: Ätbart?

Jodå, det är dödligt efter! Det är därför jag är så noga med att inte äta utgången mat, jag vill nog inte riktigt dö än i alla fall.

Nej, jag hade inte ätit maten. Inte en chans, jag hade inte kunnat få ner en bit rent psykiskt, och hade jag lyckats svälja det hade jag fått springa på dass och spy, för jag klarar inte sånt.

Mat ska var färsk.

Kan inte bestämma mej för om du är ironisk eller inte

Men iaf, hos mej dricks mjölk och äts mat som har "gått ut" men inte luktar eller ser "konstigt" ut.

Just maträtter som kräver att det svalnar innan man ställer undan (läs grytor, lasagne mm) står ofta över natten i rumstemp för att svalna innan de ställs in i kylen, äts upp inom (max) 7 dagar... Aldrig blivit sjuk av mat.
 
Sv: Ätbart?

Kan inte bestämma mej för om du är ironisk eller inte

Men iaf, hos mej dricks mjölk och äts mat som har "gått ut" men inte luktar eller ser "konstigt" ut.

Just maträtter som kräver att det svalnar innan man ställer undan (läs grytor, lasagne mm) står ofta över natten i rumstemp för att svalna innan de ställs in i kylen, äts upp inom (max) 7 dagar... Aldrig blivit sjuk av mat.

Jag skämtade lite, glömde glada gubben efter :)

Jag äter inte mat som stått så länge i kylen eller mat som glöms ute.
 
Sv: Ätbart?

Gish, 7 dagar i kylskåp hade jag inte ätit. Jag brukar frysa in det som jag vet inte kommer gå åt inom det närmsta dygnet.

Åt maten till lunch och än mår jag bra. ;) Blir jag inte nojig eller dålig på riktigt så får även avkomman äta av maten.
 
Sv: Ätbart?

Om det luktar och smakar bra är det få livsmedel som är farliga att äta. Och den mesta maten håller många dagar efter bäst-före-datum. Observera att det är skillnad på bäst-före och sista-förbrukningsdag.

Att man sedan, psykologiskt, tycker att det är äckligt att äta mat som stått framme 2 timmar i rumstemperatur mitt i vintern kan jag inte argumentera emot. Rent fysiskt är det iallafall ingen större fara. Som sagt, så länge det smakar och luktar ok.

Njut du av maten. Din fyraåring kommer också överleva. Gissar att h*n har pillat i sig diverse mer bakteriefylda saker under sin uppväxt än en väl tillagad köttfärssås som stått framme några timmar... :). Värm den ordentligt så finns det inget att vara rädd för.
 
Sv: Ätbart?

Jag hade utan vidare ätit och även serverat barnet av den. Självklart sett till att faktiskt koka upp den före servering, inte bara värma till lagom "ät-temperatur". Men så gör jag med all mat jag värmer en andra gång.

Just köttfärs hade jag möjligen varit lite skeptisk till vid rötmånaden, men så här års hade jag tagit det lugnt och ätit den. Vi har ju en sen vår också så det mikrobiologiska livet bör vara stillsamt för årstiden i år.
 
Sv: Ätbart?

Hehe jag är verkligen inte kräsen när det gäller mat och utgångna datum :p
Förut när jag bodde 4mil från närmsta affär storhandlade vi rejält, så ibland kunde filmjölk som gick ut i november ätas i februari, stoppade bara ner näsan i förpackningen för att se om det luktade äckligt, ingen fara med lukten och jag blev inte dålig.
Brukar kunna lämna mat framme över natten o käka dagen därpå, kan vara lite kinkig om det är något med crème freash i för det brukar smaka lite unket om det stått framme tycker jag, men om det är i nån sås, t ex vitlökssås som ätits till tack så brukar det slinka ner ändå ;)

Ni som blivit sjuk av att äta mat som stått framme länge, vad har det varit för typ av mat? 100 på att det var maten som gjorde er dålig? :)
 
Sv: Ätbart?

Ja förr tror jag iallafall inte att folk fick autoimmuna sjukdomar eftersom deras immunförsvar har tråkigt och sysselsätter sig med saker det inte borde.. Det är ju iallafall en teori som jag personligen tycker är väldigt logisk.
 
Sv: Ätbart?

Knapp

Jag hade ätit den, så många timmar handlar det inte om.
Dricker även mjölk som har upp till en veckas efter utgångsdatum om den ser ok ut.
 
Sv: Ätbart?

knappp

Har glufsat i mig betydligt värre "bakteriehärdar" än så och aldrig blivit matförgiftad. Man kommer långt på syn, lukt och smak :)
 
Sv: Ätbart?

Med "förvirrade" tonårsbarn så är det snarare regel än undantag att maten står framme ca 8-15 timmar här....:p

Slänger i kylen när jag vaknar på morgonen, och sen äter vi till lunch, alternativt fryser in....

Har inte blivit matförgiftad de senaste 22 åren. Senast var av en burk ravioli, öppnad, värmd och äten direkt!

Jag luktar hellre än kollar datum eller tider. Lukta ok, äter, luktar inte ok, äter inte!
Har t o m tillagat kött som jag tvekat på doften, men nope, ingen matförgiftning!!!

Det gäller alla produkter, alltså även kött, kyckling och fisk.

Spenat har jag inte provat än:p, men vem vet????:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 412
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp