Sv: Ätbart?

*kl*

Jag hade också ätit! Här är det mer regel än undantag att maten står framme innan den åker in i matlådor, ibland så länge som ett dygn. :o
 
Sv: Ätbart?

KL (apropå detta, och inte svar på ursprungsfrågan). MEN...

Sedan följande inträffade för ett par år sedan började jag fundera på om det verkligen är så jäkla lätt att bli matförgiftad.

En av mina vänner stod hemma och lagade kycklingklubbor i ugnen då han plötsligt fick ett telefonsamtal och var tvungen att avbryta matlagningen för att bege sig hemifrån. (Lämnade kycklingklubborna i den avstängda ugnen.)

Därefter glömdes klubborna bort ett tag, men kvällen efter kom han på att kycklingklubborna låg kvar i ugnen villket passade bra då han var lite hungrig. (Lite mer än ett dygn senare kör han alltså igång ugnen igen för att fortsätta med tillagningen av maten.) DÅ kommer rumskompisen hem med pizza och min vän känner att han är mer sugen på det, så ugnen slås åter igen av och kycklingklubborna lämnas i den.

Natten därpå kommer min kompis hem efter en krogrunda och känner att det är dags för lite fyllekäk. (Och här antar jag att ni kan gissa vad som händer.) Jooo, då hettas ugnen, där den jäkla kycklingen FORTFARANDE ligger, upp och min kompis mumsar i sig allt (när det fått en trevlig temperatur).

:eek::yuck::arghh:

Det övergår mitt förstånd att han inte blev jäkligt sjuk. (Och dessutom tappade jag lite av den respekt jag alltid haft för konstigt/dåligt tillagad kyckling.)
 
Sv: Ätbart?

Tja, antar att kycklingen redan var genomgräddad, så då är det (enligt mig!) ingen större fara:)

Mat som är ordentligt tillagad, dvs så att skadliga bakterier dör, är jag inte rädd för. Skulle däremot inte käka råbiff som legat framme några dagar....:crazy:
 
Sv: Ätbart?

Jag tillhör också skaran som inte tvekat att äta. Jag är inte kinkig med bäst före-datum så länge det ser ut och luktar bra. Ibland när jag jobbar tar jag ut maten ur kylen vid 7 och så får matlådan ligga i min ryggsäck när jag kuskar runt i bilen fram till lunch vid 12-13. Har inte dött än av att den får ligga där innan den värms i micro :p
 
Sv: Ätbart?

Jag tillhör också skaran som inte tvekat att äta. Jag är inte kinkig med bäst före-datum så länge det ser ut och luktar bra. Ibland när jag jobbar tar jag ut maten ur kylen vid 7 och så får matlådan ligga i min ryggsäck när jag kuskar runt i bilen fram till lunch vid 12-13. Har inte dött än av att den får ligga där innan den värms i micro :p

Det är ju typ standard för studenter. Finns väl inte en människa som använder de fåtal offentliga kylskåp som universitetet har utan iallafall alla jag känner släpar runt på sin mat oavsett vad den innehåller ;)
 
Sv: Ätbart?

Jag tycker inte att detta och bäst-före-rädsla hänger ihop.

Tack för alla råd, även om de spretade lite. ;) Barnet åt bättre idag än igår, återstår att se om vi klänger på varandra vid toastolen inatt.
 
Sv: Ätbart?

Det är några år sedan köket på ett äldreboende lagade ärtsoppa. Den fick svalna i rumstemperatur och kyldes sen. Soppan serverades dagen efter. 66 personer blev sjuka, två dog. Det händer inte varje gång man hanterar maten illa, men det händer.
 
Sv: Ätbart?

Det är det som är kruxet, man vet inte på förhand om det finns farliga bakterier som kan växa och föröka sig. Apropå bäst före datum så tycker jag att den många gånger är alldeles för generöst satt, det har hänt mig ett antal gånger att nyinköpta livsmedel fått slängas trots att datummärkningen inte är utgången så numera kollar jag och köper bara om det finns god marginal och tar alltid de nyaste (= längst bak).
 
Sv: Ätbart?

Det beror på vilken hygien du har haft vid tillagningen.
Om maten är upphettad och sedan inte utsatt för smutsig sked eller annat som kan tillsätta bakterier så klarar den många timmar i rumstemperatur, jämför värmekonservering.
Men om någon har stoppat ner en en sked som de först har slickat på i den ljumma maten så har du en bakterieodling.
 
Sv: Ätbart?

Och hur sköter du hygienen när du hanterar dina livsmedel?
Det påverkar mera än "bäst före datum".
 
Sv: Ätbart?

Tydligen så experimenteras det med mask i magen mot vissa autoimmuna sjukdomar och de verkade få resultat.
 
Sv: Ätbart?

Hygienen? Han menar väl att man köpte köttet/steken i affären och det var inslaget i ngt slags hård plast. Det hålls hyggligt kylt mot frysta broccolin under tio minuter hem och när man öppnar paketet stinker det gammalt surt/ruttet kött och man slänger det. För långt bäst före datum ;) eller dålig hantering iofs. Detta händer oss några gånger om året. (jag köper inte kött som inte har god marginal kvar, men min man kan ibland köpa ganska nära datumet).
 
Sv: Ätbart?

Hygienen? Han menar väl att man köpte köttet/steken i affären och det var inslaget i ngt slags hård plast. Det hålls hyggligt kylt mot frysta broccolin under tio minuter hem och när man öppnar paketet stinker det gammalt surt/ruttet kött och man slänger det. För långt bäst före datum ;) eller dålig hantering iofs. Detta händer oss några gånger om året. (jag köper inte kött som inte har god marginal kvar, men min man kan ibland köpa ganska nära datumet).

Fast där handlar det ju om samma sak som med en hösilagebal.
ALLA balar är inte dåliga, MEN kommer det minsta hål i en bal är den körd, lika med kött... Alla köttbitar är inte dåliga, men det händer att man köper en karrebit (tex) som man öppnar (just som du säger vakumförpackad "hårdare" plast) och den luktar INTE ätbart...

Det man gör då är att man reklamerar just den köttbiten och köper en ny.

Som man gör med en hösilage bal, man använder den helt enkelt inte.
 
Sv: Ätbart?

Var handlar ni och framförallt vad handlar ni? Jag köper väldigt ofta kött som är rabatterat och märkt ät snart= går ut "idag" eller "imorgon". Jag har aldrig fått hem dåligt kött. En ska jag är nogrann med är att inte köpa det importerade köttet som är vacumförpackat med mycket lång hållbarhet. Med det vet jag att det kan bli problem.
 
Sv: Ätbart?

eller dålig hantering iofs

Fel hantering.
Det handlar om förvaring och hygien även hos butik, vid transport och hos grossist.

Vi köper ofta just kött med kort datum.
Kött som hanterats rätt är oftast bäst på slutet av hållbarheten.
Välhängt är ju önskvärt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 412
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp