Sv: Ätbart?

Precis som du skriver är det oftast färdigförpackade köttprodukter som det varit frågan om och som varit skämda när man öppnat förpackningen.
 
Sv: Ätbart?

Maten kallnar mycket väl inom en timme om man häller/lägger det i matlådor direkt, därefter får de stå på diskbänken och svalna under tiden man äter (och jag äter då aldrig i över en timme om man inte har gäster?) Sen på med locken ordentligt och in i kylen. Då är de lite kallare än "finger varma"
Jag är väldigt noggrann med all mat, men speciellt kött. Vegitariskta maträtter utan mejeriprodukter är jag inte alls lika petig med.

Blivit matförgiftad 3 gånger pga dåligt förvarat kött. Plus att jobbet påverkar, där är regler och hygien väldigt noga. Inget kött får ligga mer än 45 min under uppvärmning efter tillagning. Efter 45 min ska det svinnas.

Tillagar jag kyckling diskar jag allt direkt och skurar köket totalt efter och JA jag göra detta varje gång. Vilket blir 3-4 gånger veckan. Mitt kök är iaf glansigt och fint;)
 
Sv: Ätbart?

Jag har aldrig blivit matförgiftad i hela mitt liv och jag är inte petnoga med maten, den kan gått och väl stå framme i flera timmar innan den äts.

Du har aldrig funderat på att du kanske är extra känslig för att du är så petnoga med allt hela tiden? Att din kropp inte är "van" vid bakterier?
 
Sv: Ätbart?

Men bara för att det inte hänt dig så kan det ju finnas risker. Att inte hantera maten rätt ökar risken. Men det betyder inte att man säkert blir sjuk.
 
Sv: Ätbart?

Nej självklart inte. Frågan är väl även varför vissa blir sjuka av det som andra gör dagligen utan att någonsin få problem. Är det så att om man är petnoga så blir man sjuk när man inte är petnoga längre för att imunförsvaret inte är vant vid lite skit eller är imunförsvaret starkt hus dessa personer redan från början och därför kan de "slarva", eller är det hela en slump?
 
Sv: Ätbart?

Jag har också hört att köttfärs är mer känsligt eftersom det är så finfördelat men känner samtidigt att det var ju väl genomstekt.

Köttfärssåsen stod på spisen i 12-12½ timmar. Jag prövar nog att äta lite själv om en stund och jag hade nog inte varit så orolig om det inte var för att maten ju delvis är lagad till 4-åringen också. :crazy:

Någon skrev om att kjøttfärs var värre än annat kjøtt;
Bakterier i kjøtt sitter på ytan. Det gør att rå kjøttfärs är känsligare än helt kjøtt, bakterierna finns i hela färsen. Därfør ska man heller aldrig äta rosa/medium hamburgare men rosa/medium stek går bra.

Jag hadde ätit såsen!! (om jag nu åt kjøtt ;) )
 
Sv: Ätbart?

Nej självklart inte. Frågan är väl även varför vissa blir sjuka av det som andra gör dagligen utan att någonsin få problem. Är det så att om man är petnoga så blir man sjuk när man inte är petnoga längre för att imunförsvaret inte är vant vid lite skit eller är imunförsvaret starkt hus dessa personer redan från början och därför kan de "slarva", eller är det hela en slump?

Jag är väldigt övertygad om att man blir känsligare om man är överdrivet hygienisk. Både när det gäller mat och annat som tex handsprit osv.
 
Sv: Ätbart?

Men bara för att det inte hänt dig så kan det ju finnas risker. Att inte hantera maten rätt ökar risken. Men det betyder inte att man säkert blir sjuk.

Man kan bryta benet eller ramla och slå i huvudet när man kliver upp från sängen och rent dö. Inte låter jag bli att kliva upp ur sängen för det, jag väljer också att inte vaddera hela sovrummet även om det minskar risken för att falla, slå i huvudet och dö :p

Näh bara skämta
sitter och läser tråden och skrattar faktisk lite för mig själv.( KL och lite OT) ibland tror jag folk är alldeles för rädd. Kan jag hjälpa världen lite (om än extremt liten) genom att äta maten som glömts framme eller har gått ut på datumet istället för att konsumera mera så kan jag faktiskt ta den där extremt lilla risken att bli matförgifftad och den än mindre risken att dö av maten (skulle tro att dödsfall på grund av fallskador i duschen är betydligt vanligare åtminstone på den här sidan jorden)

Jag har sett min pappa äta både luden köttfärs och korv (som mamma plockat fram för att slänga), rekommenderar dock inte dessa mat vanor. Jag har en sambo som inte tvekar att äta verken kött, pannkaka, stuvademakroner(!) fisk eller vad det nu kan vara som stått framme både en och två dagar (själv är jag lite mer försiktig) men sedan tillagas både kärlknul (stavas) och torkat kött i minst sagt tveksamt hygieniska förhållande trots detta har verken jag eller någon i min närheten någonsin blivit matförgiftade (inte ens pappa! vi lantisar kanske är härdade :p)

Tänker också hur vi skulle göra med tex vårt älgkött om mat bara få stå framme i en timme. När älgen skjuts flås den och hängs upp i slakteriet som alltså är en lada i skogen utan möjlighet till någon som helst ström och således ingen kylning( nu förstår alla att hållbarheten på nermalt kött och en hel älg inte är densamma men ni förstår poängen). Där får köttet således hänga allt från några dagar till en vecka eller så (alla vill väl ha välhängt kött?) innan det skärs ned. Detta är alltså redan i augusti då det fortfarande kan vara ganska varmt ( även om hängnings tiden varierar efter värme).

Med de resonemang som vissa har borde vi nog slänga allt kött eller riskera vara döda allihop :nailbiting:

Oj va långt de blev ursäkta till TS ät och njut av köttfärsen
 
Senast ändrad:
Sv: Ätbart?

Nej självklart inte. Frågan är väl även varför vissa blir sjuka av det som andra gör dagligen utan att någonsin få problem. Är det så att om man är petnoga så blir man sjuk när man inte är petnoga längre för att imunförsvaret inte är vant vid lite skit eller är imunförsvaret starkt hus dessa personer redan från början och därför kan de "slarva", eller är det hela en slump?

Jag tror inte att det handlar om individens förmåga att stå emot. Det är snarare så att det ibland (oftast inte) bildas farliga bakterier och ibland inte.

Genom att hantera maten rätt så minskas risken för att de farliga bakterierna ska få en grogrund. Jag tycker inte heller att man ska vara onödigt rädd eller försiktig. Men jag har sett ett par fall av matförgiftning och jag tycker att det är ganska ovärdigt sätt att spendera tre-fyra dagar på.
 
Sv: Ätbart?

Om det nu inte beror på imunförsvar utan slump så kan man nog försäkra sig mot den typen av problem på ett bättre sätt och låta bli att åka tex tunnelbana under de värsta epedimiveckorna. Jag är 36 år och har låttit all mat i större kok än 1 portion stå framme över natten (och ibland betydligt längreän så) sen jag flyttade hemifrån för 17-18 år sedan. Om det här vore ett stort problem och som sagt enbart beror på slump så borde jag blivit dålig åtminstone någon gång under den tiden framförallt som städning inte är min högsta prioritering här i livet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 658
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp