Äter bajs?

finapina

Trådstartare
Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har två hästar. Den ena var lite risig i magen för ngn månad sedan men blev bra med en "kur" vanlig bakjäst. Efter det har jag sett hästen äta bajs ute i hagen,men magen är fortsatt bra.Oklart om det är det egna bajset som äts upp eller hästkompisens? Men nu äter hästkompisen också bajs. Detta verkar vara ngt som bara sker ute i hagen? Dom har stor skogshage med träd mm att tugga på, får mat regelbundet samt kraftfoder och mineraler, lång utevistelse. Dom är annars pigga och ser välmående ut.Om det är brist på ngt ;vad kunde det vara och andra symptom som kan härledas till bristen?
 
Är det möjligen fruset ute? Kom på min med att knapra på frusna högar i vintras, men så snart de tinade lät han bli dem.. Tror han gillade att gnaga på dem :/
 
Är det möjligen fruset ute? Kom på min med att knapra på frusna högar i vintras, men så snart de tinade lät han bli dem.. Tror han gillade att gnaga på dem :/
Nja. Det mesta är tinat nu. Det är mest färskt bajs som verkar ha ngn lockelse.
 
En tidigare häst gjorde så hos mig förra året så jag blev orolig och kollade upp det och kom över ett poddavsnitt där det förklarades med att det inte beror på någon mineralbrist eller magrubbning utan snarare på att hästen behöver mer tuggtid. Prova ge mer hö! Jag ökade högivan och då försvann beteendet.
 
En tidigare häst gjorde så hos mig förra året så jag blev orolig och kollade upp det och kom över ett poddavsnitt där det förklarades med att det inte beror på någon mineralbrist eller magrubbning utan snarare på att hästen behöver mer tuggtid. Prova ge mer hö! Jag ökade högivan och då försvann beteendet.
Ok.Får prova med halm.Dom är redan lite runda.Tack för tipset.
 
En tidigare häst gjorde så hos mig förra året så jag blev orolig och kollade upp det och kom över ett poddavsnitt där det förklarades med att det inte beror på någon mineralbrist eller magrubbning utan snarare på att hästen behöver mer tuggtid. Prova ge mer hö! Jag ökade högivan och då försvann beteendet.
En av mina och en av grannens hästar äter bajs. Båda har fri tillgång så vi är väldigt konfunderade.
 
Kan det vara så att det bara blir nån konstig ovana? Skulle ju vara intressant att veta varför. Mina äter inte eget bajs inne på box nattetid vilket konfunderar mig. Smakar kompisens bättre, som finns i hagen??? Min ena var ju dålig i magen förut, är beteendet isåfall att äta kompisens bajs ngt han gör för att hålla sin mage på grej? En instinkt?
 
Jag tror jag vet varför min gör det. De går på lösdrift med fri tillgång på hö. Däremot finns det knappt något gräs i den hagen.

När det är fint väder får de gå i annan hage för att leta lite grässtrån under dagen och jag tror min blir så stressad av habegär till gräs att han äter allt. Får han inte loppfrö året runt packar magen hans ihop eftersom han får i sig jord och lera i sitt dammsugande.

Det här är ju bara min teori eftersom det bara händer fram till de släpps på ordentligt bete.
 
Det verkar korrelera med tiden för cellulosa-begäret som verkar komma varje år från mellandagarna fram till för några veckor sedan. När jag märker av det får de kvistar och grangrenar att äta och då slipper jag bajsätande och tuggande på stolpar.
Då blir de tämligen nöjda.

Våra äter ur småmaskigt nät och har lång ättid men ibland kan de lämna lite i nätet för att istället koncentrera sig på bajs och cellulosa. För mig betyder det inte att ättiden är för kort utan att det är något annat som verkar bestämma anledningen till ätandet. Det duger inte heller med vad som helst utan trä och barr verkar stilla behovet av någon jäkla anledning. Men det går åt mycket.

Tur i oturen så blåste en massa granar ner under höst till vår och vi har lämnat kvar dem till hästarna. Då slapp jag dagligen skörda nytt.
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 430
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 195
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp