Äter dåligt med hö

Docca

Trådstartare
Hej igen!
Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så.
Men däremot är båda två dåliga på att äta sitt hö. Ponnyn vet jag ju är ett matvrak i vanliga fall.. men nu rör hon knappt höet.
Ute så väljer båda hästarna att beta gräs ist för höet. Och gräset lär ju vara väldigt fattigt på näring såhär års. Dessutom är hagarna inte betade i på flera år.
Bör jag vara orolig eller är det ”nytt-hem-nerverna?”
Kraftfoder och betfor äter båda med aptit dock.
 
Hej igen!
Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så.
Men däremot är båda två dåliga på att äta sitt hö. Ponnyn vet jag ju är ett matvrak i vanliga fall.. men nu rör hon knappt höet.
Ute så väljer båda hästarna att beta gräs ist för höet. Och gräset lär ju vara väldigt fattigt på näring såhär års. Dessutom är hagarna inte betade i på flera år.
Bör jag vara orolig eller är det ”nytt-hem-nerverna?”
Kraftfoder och betfor äter båda med aptit dock.

Min äter inte det grovfoder som serveras i hagen. Den är stor, men nedbetad. Trots det så går han och kniper de små strå han kommer åt istället för hö. Jag hade inte oroat mig om de äter som de ska inne. Det tar ju lite tid för dem att acklimatisera sig också. Ge det några dagar.
 
Det är en stor vanföreställning att gräs inte innehåller näring på vintern. Finns en del forskning på det som visar att djurägare ofta underskattar näringsinnehållet i det.
Tänker man efter lite så vad är "gammalt gräs" egentligen?
Jo väldigt likt hö, baradet att det inte har klippts av och tagits in utan fått stå kvar ute.
Så dina hästar går i princip på fri tillgång ute i hagen när dom hellre betar än äter höet du lägger ut. Det kommer att ändra sig om dom lyckas beta ner hagen.
Håller dom hullet och mår bra så kan du vara lite tacksam ett som detta att du kan spara lite på höet.
 
Byt hö. Hästarna känner och smakar om höet inte är bra bättre än oss. Om ingen av hästarna äter av det är det något som inte är bra.
 
Har du gräs i hagen så lär de nog välja det i första hand. Om de står inne på natten och inte äter alls så hade jag funderat på att byta hö. De lär ju äta mindre hö än vanligt om de äter hela dagarna.
 
Hej igen!
Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så.
Men däremot är båda två dåliga på att äta sitt hö. Ponnyn vet jag ju är ett matvrak i vanliga fall.. men nu rör hon knappt höet.
Ute så väljer båda hästarna att beta gräs ist för höet. Och gräset lär ju vara väldigt fattigt på näring såhär års. Dessutom är hagarna inte betade i på flera år.
Bör jag vara orolig eller är det ”nytt-hem-nerverna?”
Kraftfoder och betfor äter båda med aptit dock.

Jag hade blivit orolig om ingen av dem rör höet trots att de står inne på box över natt. Är du säker på att höet håller god kvalitet?
 
Har ingen gått i hagarna på flera år läser jag att det finns en del gammalt gräs där? Då äter sig nog hästarna mätta på det.
 
Kollat tänderna? Tex foderinpackning. En väninnas häst slutade äta mkt hö, och det var mkt riktigt tänderna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 654
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 886
Senast: super
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 614
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp