Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

nullo-modo

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?
 
Senast ändrad av en moderator:
Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?
Jag tror inte det är så många procent av befolkningen som får i sig det som livsmedelsverket rekommenderar.

Jag äter inte speciellt mycket olika frukt utan bara bananer och äpplen i princip. Men äter det iofs flera ggr i veckan. Nu i dessa äppeltider blir det många äpplen men annars kommer jag nog inte upp till den rekommenderade mängden.
Kan tänka mig att de som bor mer i tropiska delar av världen äter mer frukt naturligt. Allt smakar så himla gott när man äter frukter från samma land. Och färsk frukt!

Precis dom ett äpple direkt från trädet smakar himmelskt gott!
För alla som har trädgård - planera fruktträd om ni inte redan har några!!
 
Jag tror inte det är så många procent av befolkningen som får i sig det som livsmedelsverket rekommenderar.

Jag äter inte speciellt mycket olika frukt utan bara bananer och äpplen i princip. Men äter det iofs flera ggr i veckan. Nu i dessa äppeltider blir det många äpplen men annars kommer jag nog inte upp till den rekommenderade mängden.
Kan tänka mig att de som bor mer i tropiska delar av världen äter mer frukt naturligt. Allt smakar så himla gott när man äter frukter från samma land. Och färsk frukt!

Precis dom ett äpple direkt från trädet smakar himmelskt gott!
För alla som har trädgård - planera fruktträd om ni inte redan har några!!
Nä inte många som får i sig det, enligt en äldre undersökning är det bara 20%.
Därför jag är nyfiken.
 
Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?
Nej. Tyvärr. Det är nog max några dagar i veckan, när vi äter mat som mest består av grönsaker.

Ang matkostnader låg jag på ca 1500 som student (7 år sen). Kunde dra ner ytterligare ett par hundra vid behov. 1000kr var bara under "rensa frys och skafferi-perioder".

@Grazing att leva på enbart frysmat (och frukt till lunch) hör nog inte till det vanligaste.
 
Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?
Jag får i mig det de allra flesta dagar, men min kost är rätt grönsaksbaserad. Frukt, som du skriver om i senare inlägg (som jag är för lat för att leta rätt på nu), är ju inget måste utan alla de där 500 grammen kan vara grönsaker för den som det passar bättre. Äter du ett halvt tärnat äpple och lite bär på yoghurten till frukosten (70 gram), 150 gram broccoli och lite gröna bönor (50 gram) till en bit fisk vid lunch, ett halvt äpple på eftermiddagen (50 gram), så återstår bara 180 gram grönsaker att äta till middagen, tex morotssoppa toppad med hyvlad fänkål, smörgås med paprika och du är i mål med råge. Det behöver inte vara en massa frukt eller alls någon.
 
Jag får i mig det de allra flesta dagar, men min kost är rätt grönsaksbaserad. Frukt, som du skriver om i senare inlägg (som jag är för lat för att leta rätt på nu), är ju inget måste utan alla de där 500 grammen kan vara grönsaker för den som det passar bättre. Äter du ett halvt tärnat äpple och lite bär på yoghurten till frukosten (70 gram), 150 gram broccoli och lite gröna bönor (50 gram) till en bit fisk vid lunch, ett halvt äpple på eftermiddagen (50 gram), så återstår bara 180 gram grönsaker att äta till middagen, tex morotssoppa toppad med hyvlad fänkål, smörgås med paprika och du är i mål med råge. Det behöver inte vara en massa frukt eller alls någon.
Jag brukar tänka att grönsakerna är basen i de där 500 grammen. Frukt kommer i stort sett ovanpå.

En vanlig lunch för mig kan tex vara rostad blomkål och broccoli med halloumi till. Då äter jag vanemässigt just ungefär 500 gram av grönsakerna och då står jag mig länge (tack vare fibrerna, tror jag).
 
Angående 500 gram grönt tycker jag det är lätt att komma upp i det om man äter rejälare grönsaker tex blomkål. Så det beror på vad man äter.
 
Oftast inte, tycker inte om grönsaker.
Äter gröna ärtor till all mat jag gör själv men inte ett halvt kilo :p
Vi har frukt på jobbet och brukat ta en per dag ungefär.
 
Absolut det får jag i mig :) Mest grönsaker men äter två sorters frukt om dagen också (till frukostyoghurten och till mellis).
 
Det ser nog lite olika ut för mig. Jag äter ofta, men inte alltid, blåbär i min yoghurt på morgonen. Ofta frukt till något mellanmål också, men inte alltid.
Har ofta mkt grönsaker i maten men det är svårt att uppskatta hur mkt det blir per portion. Brukar också ha grönsaker till maten, men går mer efter mängd än vikt.

Tänker att 500g kan vara så olika stor mängd beroende på typ av frukt eller grönsak.. Jag väger aldrig mat heller så har svårt att uppskatta just i gram.
 
Absolut för det mesta. Finns säkert dagar när inte får i mig det men dom är nog förhållandevis lätträknade.

Vi äter vegetariskt och äter mycket grönsaker och sallad i vår vardag. Äter också mycket blomkål, broccoli och morötter som väger en del. I regel minst 1/3-1/2 måltiden är grönsaker på ett eller annat vis. Sen äter jag 1-2 frukter på jobbet också :)
 
Väger aldrig mat, men äter grönsaker/rotfrukter dagligen. Bär några gånger i veckan och massor med frukt (främst äpplen) i perioder. Balanserad blandkost funkar bäst för min del.
 
Tror inte riktigt att jag kommer upp i det. Äter grönsaker varje dag, men inte i sådana mängder. Skulle tippa på att jag ligger på ca. Hälften av rekommendationen.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Kanse annan tråd men hur många får i sig minst 500g frukt och grönt som livsmedelsverket rekommenderar? Mindre eller mer?
Hahaha, jag försöker, men helt ärligt det är faktiskt svårt. Det blir ju två frukter per dag (bara det är inte alltid som lyckas) och så ska man se till att man har grönsaker till maten i tillräcklig mängd och jag tror inte isbergssallad och en fjärdedels tomat förslår. Så en jätteröra med squash och mangold kanske. Men mangold är ganska lätt rent viktmässigt.

Innan jag reflekterade över det tänkte jag -plättlätt, det där får man ju i sig per automatik. Men så är det inte. Jag insåg att jag behövde lite mer C-vitamin och såg över det och då...

Har nog inga vänner som får i sig 500 gram frukt och grönt per dag, men de bryr sig iofs inte heller. Ja jag har frågat och det ansågs vara en lätt knasig fråga i klass med -vem bryr sig och varför.

Jag tror det är rejält få som får i sig det, tror alltså, såg nu 20% ovan.

I "vanlig" mat är man ju tvungen att ta bort ngt för att få plats med dem ;) speciellt som köttbitar och kycklingfiléer vuxit till dubbel storlek under min livstid. tex halv kycklingfilé, en potatis och div stekta grönsaker istället för en hel kycklingfilé, tre potatisar och en fjärdedels tomat och två blad isbergssallad. (inte för att jag åt så men som exempel).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 749
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 670
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp