Äter du 500 gram frukt och grönt varje dag? (Utbruten från Hur mycket lägger ni på mat varje månad?)

Nej, inte i närheten av 500 gram/dag i genomsnitt - möjligen hälften, högt räknat.

Sen tycker jag det känns litet vagt att prata om "frukt och grönt", min uppfattning är att hälsoeffekterna skiljer sig rätt påtagligt mellan t ex ett halvkilo rotfrukter/baljväxter/sallad/gurka/valfrigrönsak om dagen som del av en komplett diet och ett halvkilo ananas/mango/kiwi/valfrisötfrukt i tillägg till en komplett diet.
Som tumregel är det väl ganska bra. Sen är det ju upp till dig vad du äter. Själv skulle jag tänka att en "diet" inte är "komplett" om den inte innehåller det där halvkilot. Det är inte fråga om ett tillägg. Det är en substantiell del av maten.
 
Jag äter oftast frukost till alla mål. D.v.s rågbröd, ägg, youghurt med granola eller havregrynsgröt med mjölk.
Till detta blir det någon tomatskiva, en näve bär eller liknande.

Ibland äter jag lagad mat till middag. Då kanske det blir en näve bladspenat till om det är husmanskost. Ibland gör vi wok och då blir det lite mer grönsaker men det är inte i närheten ett halvt kilo som hamnar på min tallrik. :D Samma med tacos, visst blir det grönt men inte tillräckligt.

Jag har arbetat som personlig tränare i flera år och har under den perioden vägt och räknat på all mat jag ätit. Då var det mycket broccoli och andra frysgrönisar som var snabba och enkla att lägga i matlådorna.
Idag skiter jag i allt som heter "bör" och äter precis vad jag vill. - Då blir det för lite grönsaker istället. Men det är ok för jag mår ändå bättre nu än under kroppshetsperioden :).

Jag äter exakt likadant, frukost är livet!
Lagar mat några gånger i veckan och då blir det ärtor till.
Har också vägt, fixat och donat. Orkar verkligen inte med det livet.
 
Som tumregel är det väl ganska bra. Sen är det ju upp till dig vad du äter. Själv skulle jag tänka att en "diet" inte är "komplett" om den inte innehåller det där halvkilot. Det är inte fråga om ett tillägg. Det är en substantiell del av maten.
Som tumregel tycker jag att "frukt och grönt" är en tveksam rekommendation om sammansättningen är upp till mig. Ett halvkilo ananas eller kiwi om dagen ger sannolikt en annan hälsoeffekt än ett halvkilo broccoli och morot, är min tanke.
 
Jag älskar grönsaker så jag äter nog betydligt mer grönsaker än annat. Äter jag tacos så är det 90% grönsaker, sen lite kött och ost. Gör jag soppa så är det oftast grönsakssoppa. Äter hellre sallad än pasta/ris etc.
 
Som tumregel tycker jag att "frukt och grönt" är en tveksam rekommendation just eftersom sammansättningen är upp till mig. Ett halvkilo ananas eller kiwi om dagen ger sannolikt en annan hälsoeffekt än ett halvkilo broccoli och morot, är min tanke.
Skulle du verkligen tycka att det vore rimligare att Livsmedelsverket preciserade? Och hur precist då? Och dessutom olika för olika säsonger.

För mig betyder 500 gram helt enkelt: ät med fördel mycket frukt och grönt. Risken att det skulle gå dåligt på något vis för att man väljer fel sorter, får nog ses som mindre än att det går lite dåligt pga för lite frukt och grönt i allmänhet. Jag skulle våga ta den risken, hellre än att se grönsaker som något man äter "till" "maten".
 
Skulle du verkligen tycka att det vore rimligare att Livsmedelsverket preciserade? Och hur precist då? Och dessutom olika för olika säsonger.

För mig betyder 500 gram helt enkelt: ät med fördel mycket frukt och grönt. Risken att det skulle gå dåligt på något vis för att man väljer fel sorter, får nog ses som mindre än att det går lite dåligt pga för lite frukt och grönt i allmänhet. Jag skulle våga ta den risken, hellre än att se grönsaker som något man äter "till" "maten".

Alltså, jag kan lätt äta flera kg med söt frukt (speciellt på sommaren), mango, jordgubbar, melon etc. och jag känner mig inte ett dugg ohälsosam för det. Ser inte hur det skulle bli fel på grund av det. Mår själv bättre av frukt än ris och pasta.
 
Alltså, jag kan lätt äta flera kg med söt frukt (speciellt på sommaren), mango, jordgubbar, melon etc. och jag känner mig inte ett dugg ohälsosam för det. Ser inte hur det skulle bli fel på grund av det. Mår själv bättre av frukt än ris och pasta.
Precis! Jag har just nu nyss fått ett mycket välkommet tillfälle att frossa i ananas, melon och blodapelsinjuice. Hela kroppen känns toppen!

Jag hade ingen våg till hands, men tillsammans med laxsallad till lunch och en stor nektarin vid frukost, tror jag att jag är på den säkra sidan om 500 gram.
 
Skulle du verkligen tycka att det vore rimligare att Livsmedelsverket preciserade? Och hur precist då? Och dessutom olika för olika säsonger.

För mig betyder 500 gram helt enkelt: ät med fördel mycket frukt och grönt. Risken att det skulle gå dåligt på något vis för att man väljer fel sorter, får nog ses som mindre än att det går lite dåligt pga för lite frukt och grönt i allmänhet. Jag skulle våga ta den risken, hellre än att se grönsaker som något man äter "till" "maten".
Vi tycker nog olika där helt enkelt, eller så lyckas jag inte göra min poäng tydlig.
Jag skrev inget om att äta "grönsaker till maten", även för mig är grönsaker en rätt naturlig del av en balanserad kost. Det jag problematiserar kring är frukten.
Jag tycker att det vore rimligt att inte likställa frukt och grönsaker, och jag ser inget problem med att skilja på de två underkategorierna av livsmedel i kostråd. Frukt i allmänhet innebär betydligt mer fruktsocker än grönsaker i allmänhet, och det är inte så kontroversiellt att säga att en sockerrik kost är problematisk. De flesta människor i västvärlden löper rätt låg risk att få i sig för litet socker, tror jag att man tryggt kan säga.

Med det sagt så är det väl klart att man skall äta frukt också. Mer eller mindre, beroende på vad man gillar. Men jag tycker det känns litet tveksamt att ange en minimimängd.
 
Vi tycker nog olika där helt enkelt, eller så lyckas jag inte göra min poäng tydlig.
Jag skrev inget om att äta "grönsaker till maten", även för mig är grönsaker en rätt naturlig del av en balanserad kost. Det jag problematiserar kring är frukten.
Jag tycker att det vore rimligt att inte likställa frukt och grönsaker, och jag ser inget problem med att skilja på de två underkategorierna av livsmedel i kostråd. Frukt i allmänhet innebär betydligt mer fruktsocker än grönsaker i allmänhet, och det är inte så kontroversiellt att säga att en sockerrik kost är problematisk. De flesta människor i västvärlden löper rätt låg risk att få i sig för litet socker, tror jag att man tryggt kan säga.

Med det sagt så är det väl klart att man skall äta frukt också. Mer eller mindre, beroende på vad man gillar. Men jag tycker det känns litet tveksamt att ange en minimimängd.
Jag tänker att den här typen av väldigt generella kostråd riktade till en hel population rimligen är en avvägning mellan att vara så enkla att människor klarar att ta dem till sig och har möjlighet att följa dem och att vara så korrekta och detaljerade som möjligt.

Livsmedelsverket skriver för övrigt grönsaker och frukt, i den ordningen:

”Mer grönt och frukt!
Ät mycket grönsaker, frukt och bär! Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök”

Ibland är ganska bra för flera bättre än perfekt för några få. Fast å andra sidan verkar inte de där 500 efterlevas särskilt väl, så inte vet jag vad som är en god väg för att få människor att äta hälsosamt.
 
Livsmedelsverket skriver för övrigt grönsaker och frukt, i den ordningen:

”Mer grönt och frukt!
Ät mycket grönsaker, frukt och bär! Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök”

Ibland är ganska bra för flera bättre än perfekt för några få. Fast å andra sidan verkar inte de där 500 efterlevas särskilt väl, så inte vet jag vad som är en god väg för att få människor att äta hälsosamt.
Den formuleringen känns genast betydligt vettigare. Sen håller jag med om det du skriver om nytta för flertalet - men jag skulle själv tro att det ligger större generell folkhälsonytta i att minska sockerkonsumtionen på bred front än i att öka grönsakskonsumtionen.
 
Jag lever på typ knäckebröd och youghurt så för mig är det väldigt svårt att komma upp i 500 g.
Är inte förtjust i vare sig baljväxter eller grönsaker.
Gör rotsaker i ugn ibland och petar i lite paprika och lök när jag lagar mat.
Aha oki. Men att leva på knäckebröd och yoghurt kan ju inte ses som vanlig kosthållning, de flesta äter väl iaf ett mål lagad mat om dagen och ofta nån frukt till mellanmål.
 
Den formuleringen känns genast betydligt vettigare. Sen håller jag med om det du skriver om nytta för flertalet - men jag skulle själv tro att det ligger större generell folkhälsonytta i att minska sockerkonsumtionen på bred front än i att öka grönsakskonsumtionen.
Naturligtvis rekommenderar Livsmedelsverket betydligt lägre sockerkonsumtion än vad som ofta är fallet. Just frukten är nog inte vad som oftast orsakar övervikt och sjukdom.
 
Jag tänker att den här typen av väldigt generella kostråd riktade till en hel population rimligen är en avvägning mellan att vara så enkla att människor klarar att ta dem till sig och har möjlighet att följa dem och att vara så korrekta och detaljerade som möjligt.

Livsmedelsverket skriver för övrigt grönsaker och frukt, i den ordningen:

”Mer grönt och frukt!
Ät mycket grönsaker, frukt och bär! Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök”

Ibland är ganska bra för flera bättre än perfekt för några få. Fast å andra sidan verkar inte de där 500 efterlevas särskilt väl, så inte vet jag vad som är en god väg för att få människor att äta hälsosamt.
Lök räknas? Det hade jag inte en tanke på att det kunnde räknad till.
 
Jag tycker inte att det är svårt att komma upp i 500 gram. Det är i själva verket inte särskilt mycket. Jag roade mig med att nu på morgonen väga grönsakerna som jag skulle äta till frukost, min frukt och det som finns i matlådan jag ska ha till lunch och bara det det blev 480 g. Så jag skulle tippa att en dag när jag äter en normal middag utöver det, vilket inte blir fallet idag (på onsdagar äter vi alltid ost, vin och bröd på jobbet, med endast ett litet inslag av oliver, soltorkade tomater och vindruvor) så blir det någonstans mellan 500-750 gram frukt och grönsaker.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 735
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 664
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp