Äter inte

Menar du at han lärt sig dricka mjölk, ellerhur dricker man mjöl?
Jar har lite förslag och lite frågor:
Har du testat att ringla melass över stråfodret?
Jag antar att han får B-vitamin som fodertillskott. Det kan ibland hjälpa att ge dem Bhepan intramuskulärt.
Har han någon stall kompis? Det kan ju hända att han har gått i lösdrift tidigare. Kanske kan ge dem mat ute, så att han kan se att de andra äter.
Har ni kollat blodvärden?
Hur ser avföringen ut om han inte äter något?
Har ni provat att ge lucern, finns både som hackat eller pellets, man kan ersätt stråfodret med lucern.
Vilket kraft foder har ni gett?
Kräsna hästar tycker oftast att pellets inte är så gott, det finns gott opelleterat kraft foder tex Fibergi och Betamix.
Bekymrade hälsningar från Jönköping,
Linnea & Jonna
 
He, he mjölk.

Melass är provat, men det var tydligen inte gott.
Bhepan intramuskulärt?
Ja, stallkompisar har han en drös av (en på varje sida, fast på ena sidan är det avskiljt). Lösdrift har han gått på, ja, men han har även stått inne den senaste tiden och då åt han. Mat ute (hösilage) har han tagit småtussar av och mest sprungit runt i hagen (har stått själv). Nu när han är utsläppt med andra får han inte äta alls :(

Han har fått havre (både hel och krossad) och kornkross, fibergi, betfor, krafft grund och turbo, race mix och kli.

Får prova med lucern ikväll (vet att en av inackorderingarna får det, så jag får låna lite av henne).
 
Närå, det var så gott så. Fast några större mängder är det ju inte direkt :smirk:
 
Hej igen!
Om de har brist av B-vitamin kanske det inte räcker med fodertillskott. Då kan det behövas Bhepan intramuskulärt, som alltså är en B-vitamin spruta.
Har ni kollat hans blodvärden, ifall det är någon brist på något annat?
 
prova att blanda lite honung i kraftfodret. det är ju sött och gott
 
Låter lite skumt men kolla nacken på honom, palpera och massera hela nacken...från öronen till manken...långa dryga resor kan ge de mest underliga symptom...han kan ha så ont i dessa regioner att han får rent ut sagt huvudvärk och mår illa, och att åka så långt tar ju på psyket också...hur ser han ut i hullet?? kan du kanske se till att han kan få dropp och få upp vätskebalansen(gör man ofta med "långåkare") ....
 
Massage kanske kan vara en ide. Får testa imorgon. Vi har varit lite rädda för att han ska gå ner för mycket i vikt så vi ger honom Nestle flingorna så länge. Han är inte mager, men inte heller tjock.
 
Min tur :)

Min fjordbebis verkar inte så matglad. Han är 7 ½ månad gammal och har precis blivit avvand, och han vill inte äta sitt krafftfoder och äter inte lika mycket hö som han brukar. Jag är jätterädd att han ska få proteinbrist eller nåt, så jag försöker pillra i honom maten, men det går inte så jättebra. Han tycker om havre, så all mat blandas med lite havre.

Just nu får han
Havre, lite lite betfor att blanda mineraler i, soja, och håller på att vänjas in på krafft protein.

Han har en liten shettiskompis som han busar med i hagen, och han är ganska pigg, men jag oroar mig över att han inte vill äta.

Tips?
 
Re: Min tur :)

Både soja och Krafft Protein är rätt "äckligt". Breed brukar vara mycket smakligare än Protein i alla fall.
 
har ni kollat på tänderna på honom??? min connemara valack har lite problem med hakar, en gång så slutade han bara att äta, då hade hakarna tagit sig rätt rejält!
/malin
:bump:
 
Hej!
Jag har haft en del Irländare när de har anlänt till Sverige...

En del rättare sagt de allra flesta är mycket tagna av resan då de har kommit hit. Det har ibland tagit tid för dom att repa sig och bli "hästar" igen.

Mycket beror på att det i alla fall båtvägen som de allra flesta tar är jättejobbigt för hästen.

Nu hade ju din häst nyligen kommit, dvs han kom mitt i Vintern, tänk på att vi har det mycket kallare här än vad de har på Irland.. Vilket förmodligen gör det ännu jobbigare för hästen att återhämta sig.

Vad är det för sorts häst(förutom rasen då alltså), var han riden? Hur var han i hull när han anlände? Hur är han i övrigt? Hur gammal?

Det kan ju faktiskt hända att han hela tiden på Irland gått på heden och ätit gräs... Många gör så på Irland. Även vintertiden.

Kanske är han van att bara äta gräs?

Prova att köpa Kraffts "nya" KRAFFT LUSERN Mix...
Det verkar i alla fall mina Irländare gilla...

Lycka Till...
 
Vi har också haft några och då har de inte varit något större problem.

Riden i ganska bra kondis (fast med väldigt fet päls så han blir lätt svettig). Han var/är i ganska bra hull. I övrigt är det inget fel på honom, förutom att han då är ser väldigt ledsen ut. Han är sju om jag inte minns fel. (Det blir så förvirrande nu med nytt år för mig).

Lusern snodde jag som sagt åt mig lite, men det var tydligen ingen hit.

Har haft en kompis här idag som tagit kort på honom och en av tvååringarna, nej treåringarna blir det, med digitalkamera. Ska försöka lägga in de ikväll om hon vill maila över dem någon gång.
 
Re: Min tur :)

Vart kan man hitta värdena på hippos foder? Jag har varit inne på svenska foders hemsida, men jag kan inte se värdena, för det blir nåt error meddelande på min dator.
 
Hej!

Den Lusernen jag menar är inte pellets utan mer som hö... Hackad strå.. med lite "godare" smak..

Har jag förstått det rätt att hästen inte ens har vart i Sverige en månad?

Började ni rida honom direkt? Eller fick han den behövliga vilan efter ankomst?

Om han är i hyfsat bra hull, så måste han ju få i sig något i alla fall...

De hästar som jag har tagit hem har alltid fått minst en månads vila när de har kommit, de har behövt återhämta sig.. även om de har sett bra ut...

Du nämner att han ser ledsen ut, förmodligen gör omställningen att han inte mår så bra just nu... Jag skulle låta honom vila, tills det löser sig med maten.

Ang. åldern så vet man ju faktiskt inte med Irländarna... mycket sällan stämmer det som står på införselpapper och vet besiktningar.. Tyvärr..

Såg du hästen på Irland? Riden? Eller är det du vet bara hörsägen?
 
Re: Min tur :)

vilket av dem vill du veta, jag kan kolla, har dessutom många av dem där hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 877
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 057
Senast: Och_Aye
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 826
Senast: Iso
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 296
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp