Äter katterna upp mina höns?

Milene

Trådstartare
Japp, då är det snart dags att släppa ut unghönsen för första gången i deras liv. Funderar nu på om jag måste bygga en hönsgård eller inte. Har nämligen två utekatter, och min undrarn är om katter brukar ta höns..?
(Hönsen är normalstora, katterna också)
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Katter är väl sällan problemet för hönsen, utan snarare räv, rovfåglar, mårddjur.

Vi har tre egna katter hemma som jagar flitigt men har aldrig rört någon höna.
Kycklingar har vi dock inte chansat att släppa ut med mamma höna utan dom ha fått stannat inne eller i hönsbur.
Men när jag va liten hade vi kycklingarna ute med mamma höna...minns dock inte om någon hade dom under uppsikt...

Vi har i tre år nu förlorat höns till rovfåglar...inte trevligt alls:cry:
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Vuxna höns tror jag inte är nån fara med. Däremot skulle jag inte lita på vår katt om det gällde kycklingar, de skulle han nog se som vilken liten fågel som helst.
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Nej, det är inget jag skulle oroa mig för.

Vi hade hönsgård de första åren, men skrotade den därefter. Den användes aldrig, utan hönsen har alltid gått helt fritt.

*hemlig*
Det kan kanske bero på hur man behandlar katter och höns/kycklingar, men ingen av våra katter har någonsin brytt sig det minsta om kycklingar. Inte ens nykläckta. Däremot blir dom jaktstolliga om visar dom en vildfågel.
Vi har haft "kökskläckta" kycklingar som delat matskål men katter och hundar, inga problem.

LIA
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Jag håller med övriga talare!

Mina katter jagade förvisso hönsen när de var kattungar med resultatet att hönsen jagade tillbaka dem per omgående ;):D

Mina katter har genom åren aldrig heller brytt sej om kycklingar hur små de än varit så länge som de funnits en höna med i bilden.
Maskinkläckta kycklingar som själva "sprätter runt" i gräset lockar dock till sej deras uppmärksamhet.
Dock lämnar i alla fall inte jag pytte-kycklingar ensamna ute utan tillsyn utan att ha dem i bur, så det har inte heller varit något problem.

För många år sedan "fångade" min gamla hankatt en kyckling och apporterade den till mej. Den kycklingen hade sannorlikt kommit ifrån hönan och katten "plockade då upp" den och kom med den till mej i grönsakslandet.
Kycklingen var helt hel, men lite våt och återbördades till sin mamma :)

Som i de flesta andra samanhang så verkar våra husdjur ganska snabbt inse vilka djur som "ingår i familjen" och vilka som inte gör det.

/Swat
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Lite olika från katt till katt och om tillfälle ges tror jag.
Våra vuxna höns har inte blivit utsatta för kattattack (vad jag vet/sett)
Men jag har blivit av med halvvuxna kycklingar till syrrans ena katt.
 
Sv: Äter katterna upp mina höns?

Våra katter (6 st) bryr sig inte alls om hönsen som dessutom är av den mindre sorten, förutom att de kan vara ganska roliga att lurpassa på ibland. ;)

Dock kom en av katterna ner till huset en gång med en tämligen nykläckt kyckling i munnen som den var högst ovillig att släppa ifrån sig så när vi har kycklingar får dessa gå i en egen bur den första tiden.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
486
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp