Äter lite.

P

PeRosa

Vår katt äter jättelite, nästan ingenting. :( Vi bor i lägenhet och han rör inte på sig så mycket. Vet ju inte vad han gör på dagarna när vi jobbar. Går från rum till rum ibland men ligger mest hela tiden. Han är inte mager och verkar nöjd (trampar ofta och ser nöjd ut). Dricker bra. Äter helst bara torrfoder men smakar på våtfodret ibland. Men "skrapar" oftast över det. Har provat flera olika sorter. Läste i en tråd för en tid sen att om fodret är av bra kvalité så äter de mindre. Fodret vi har är av bra kvalité men NÅT måste han väl äta i alla fall?? Han äter ju knappt nånting... :crazy: Vad kan det bero på? Börjar bli lite orolig..
Som jag skrivit tidigare i några trådar så tog vi honom från ett katthem i slutet av mars. Han är ca två år. Hittades vid ett hus med två andra katter, så han är van att vara ute men verkar inte ha nåt emot att bo i lägenhet. Inte stressad eller så men lite skygg ännu. Får komma nära men låter sig inte klappas. Blundar mot oss när vi pratar med honom. Vilket jag har förstått att betyder att han är vänligt inställd till oss. Vi brukar blunda tillbaka och bara prata med honom.
Vi håller på att bygga hus (på landet) och flyttar förhoppningsvis om några månader. Då får han större och intressantare ytor att röra sig på. Och troligtvis en lillebror att leka med också. :love:

Vad tror ni, oroar vi oss i onödan?
 
Sv: Äter lite.

Han kan inte vara deppad då? Om han nu bara går från rum till rum och inte leker och dessutom är van att ha kompis? Magrar han inte ur skulle jag inte vara så orolig för det fysiska men kanske för det psykiska...
 
Sv: Äter lite.

Han går inte från rum till rum hela tiden och verkar orolig eller stressad. Det är när han går på lådan, går till klösbrädan, matskålarna (när han väl gör det.) o.s.v. då går han från rum till rum. Men han lekte mycket mera tidigare än vad han gör nu. Inte alls intresserad av att leka.
Vi har två kaniner också och när de är inne är han intresserad av dem, men lite rädd för dem också. Kanske han saknar kattkompis...? Har planer på att skaffa en till när vi flyttar till huset. Men det är ju några månader tills dess...
 
Sv: Äter lite.

PeRosa skrev:
Kanske han saknar kattkompis...? Har planer på att skaffa en till när vi flyttar till huset. Men det är ju några månader tills dess...
Ja det var mer de jag menade, inte att han är orolig, låter mer uttråkad på din beskrivning lixom..
 
Sv: Äter lite.

Hmm, kanske du har rätt. Skulle gärna skaffa en lillabror åt honom. :D Varit tal om att när vi har mera utrymme skaffar vi en kastrerad Siames hane. :love: Kanske det vore en idé att ta den lite tidigare? Inte mig emot. ;) Vår lägenhet är inte SÅ liten så att vi inte skulle kunna ha två. Få se vad som händer...
Tack för ditt svar! :)
 
Sv: Äter lite.

Fick klia honom en liten stund utan att han gick undan! :bump: Gjorde som katter brukar göra "vågrörelsen" när man smeker dem över ryggen. Hittills har vi bara fått röra tassen lite.

Har funderingar på att endera göra en liten hage på vår terass eller köpa en sele och gå ut och gå med honom när han blir van. Kanske börja med hagen nu att börja med och senare selen..? Som det är nu kanske det inte är nån god idé att bara tvinga på honom selen? Vi tänkte att det är bäst att vi inte tränger oss på FÖR mycket utan bara pratar med honom och låter honom komma till oss. Eller?
Kan faktiskt vara så att han har tråkigt. Men han borde väl ändå vara hungrig och äta? :confused:
 
Sv: Äter lite.

:banana: :bump: HAN ÅT!! :bump: :banana: Kokade maletkött i buljong och han äter som vilken katt som helst! :D Verkar som om han inte tycker om kattmaten.. Har provat många olika sorter, äter lite men sen vill han inte ha.. Nu åt han med god aptit för första gången sen vi haft honom. :bump: Hoppas att han äter i fortsättningen också! Ska köpa fisk i morgon att koka.
Ursäkta om det blir tjatigt men känner mig så lättad och glad! :)
 
Sv: Äter lite.

Vad är det för torrfoder du ger honom? Jag försöker få mina katter att äta så mycket blötmat som möjligt (Mjau) men de Mina äter också helst bara torrfoder. Det känns lite dumt men jag försöker åtminstone ge dem torrfoder av bra kvalitet.

/Erica
 
Sv: Äter lite.

Vi ger honom Hill´s Science Plan. Det enda han egentligen äter. Han har inte rört maten idag. :confused: Verkade så bra igår kväll. Ska koka lite fisk nu och ge honom.

I morgon ringer jag veterinären, så får vi förhoppningsvis reda på vad som kan vara fel.
 
Sv: Äter lite.

Du är säker på att han inte äter när du inte tittar på då? Har du maten framme hela tiden, även på nätterna? Men jag skulle också varit orolig så det är bra att du ringer veterinären!

/Erica
 
Sv: Äter lite.

Jo, maten är framme hela tiden. Brukar släta till torrfodret så att vi ska se om han ätit under dagen. Allt är orört när vi kommer hem. Dricker normalt gör han tack och lov. Fick i honom lite kattgrädde och kokt fisk ikväll. Han ser inte mager ut men nu när han börjat låta oss klia och klappa honom känner man benen alldeles för tydligt och magen är kanske lite svullen också. Har ju inte ätit knappt nånting sen i torsdags..
Det är så konstigt, som om han vill äta men ändå inte bryr sig om maten. När han äter så tuggar han som vanligt. Hann fundera också om han har nåt med tänderna och det gör ont när han tuggar.

Men som sagt, att ringa veterinären är det första jag gör i morgon!
 
Sv: Äter lite.

Dåliga nyheter... :cry:
Fick tid till veterinären nu på morgonen. Han sa nästan direkt att Osku troligtvis har nån sorts virus som han haft sen födseln. Vätska samlas i magen och symptomen kommer helt plötsligt. Han blev kvar på kliniken för provtagning, får hämta honom på eftermiddagen. Har han det viruset finns det inget att göra, tyvärr.. :cry: :cry:

Nån som kan förklara vad det viruset är på svenska?
 
Sv: Äter lite.

Tyvärr fanns det inget att göra. Vi lät honom somna in i kväll. :cry: :cry:
Högst troligen hade han FIP (Feline Infectious Peritonitis) Veterinären sa att han har inga plågor nu men att han snart skulle ha det.

Vi hann ha honom i bara knappt tre månader, men jisses vad vi har gråtit hela dagen.:( Vi saknar honom SÅ mycket!! Vår fina lilla kisse! :cry: Men som någon sa, vi hann ju ge honom ett hem de senaste tre månaderna av hans liv. Det känns bra men vi skulle gärna ha haft honom mycket längre..

Kändes så hemskt att komma hem och se matskålarna och hans saker.. :cry:
Men han har det bra nu.
 
Sv: Äter lite.

:cry: Jag beklagar verkligen! *tröstkram*
Men han fick en fin sista tid och var säkert en lycklig kisse hos er! En klen tröst men dock en tröst... och nu mår han bra!
 
Sv: Äter lite.

Åh var tråkitg, men ändå, ni gjorde att han fick en kort och bra tid på slutet och slapp lida av sjukdomen.
 
Sv: Äter lite.

Så hemskt..! :cry: Det måste vara fruktansvärt att bli av med sin bebis efter så kort tid... Var glad att ni upptäckte det relativt tidigt åtminstone. *tröstkram*

/Erica
 
Sv: Äter lite.

Tack alla! Saknar honom så mycket! Hann bli så fäst vid honom trots den korta tiden.. Hittade en liten hårtuss på mattan för en stund sedan.. :cry:
Man är aldrig tillräckligt föberedd när man måste ta bort sitt djur. Men alla andra gångerna har man haft lite mera tid på sig, nu gick det så snabbt. Det var bra för Osku, men... Man hann inte med riktigt... :( "Lättare" om det är ett äldre djur, tror jag. För min del har det varit lättare att acceptera. När det är ett ungt djur så känns det så orättvist.. :(
Trodde när vi for till kliniken att vi bara skulle kolla tänderna, svalget eller magen. :(

Hoppas att han hittar stora "kranken" (mygga på Österbottniska) att leka med där han är. :) Blev helt tills sig när han såg en mygga, speciellt de stora! :D
Vi begravde honom vid blivande hästhagen vid ett träd med sina älskade korkar och favoritfilten...

Vila i frid!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp