Ätit ekollon eller hästkastanj

Fast det behöver ju inte vara ärftligt heller. Om jag inte minns fel så hämtades Torsten från uppfödarens hundflock när han hunnit bli några månader och hade bristande socialträning och problem redan vid inflytt med stress. Jag upplever att de ggr jag tagit äldre "valpar" är att de har haft något svårare att ställa om sig än en åtta veckors valp.

Att utesluta avelsmaterial pga att en enstaka avkomma fått nåt problem där det inte ens säkert att det är genetiskt känns lite drastiskt. Då skulle många avelsbaser smalna av oroväckande fort för jag vet få hundar som är helt felfria. Därmed är det helt klart nåt att ha koll på och följa upp hurvida andra avkommor har likartade besvär.
Mentalt är jag med på att stressen kan komma av att han bodde trångt, inne i en liten villa.

Men det övriga med foderallergi, felaktigt skelett så han behövde patellaopereras, den föga rastypiska pälsen. Allt det är möjigen orsakat av att han helt enkelt är ett måndags exemplar. (och så är han krypt också. Det är däremot ärftligt)
 
Mentalt är jag med på att stressen kan komma av att han bodde trångt, inne i en liten villa.

Men det övriga med foderallergi, felaktigt skelett så han behövde patellaopereras, den föga rastypiska pälsen. Allt det är möjigen orsakat av att han helt enkelt är ett måndags exemplar. (och så är han krypt också. Det är däremot ärftligt)
Det enda man kan göra är att rapportera till uppfödaren och så får man lita på att de har en större översiktsbild (och samvete) att fatta bra beslut.
 
Mentalt är jag med på att stressen kan komma av att han bodde trångt, inne i en liten villa.

Men det övriga med foderallergi, felaktigt skelett så han behövde patellaopereras, den föga rastypiska pälsen. Allt det är möjigen orsakat av att han helt enkelt är ett måndags exemplar. (och så är han krypt också. Det är däremot ärftligt)
Skulle att stressen med är medfödd faktiskt. Alltså, miljön kan ju framkalla den men det är medfött hur lätt de har till stress. Brukar ha med nervkonstitutionen att göra.
 
Fast det behöver ju inte vara ärftligt heller. Om jag inte minns fel så hämtades Torsten från uppfödarens hundflock när han hunnit bli några månader och hade bristande socialträning och problem redan vid inflytt med stress. Jag upplever att de ggr jag tagit äldre "valpar" är att de har haft något svårare att ställa om sig än en åtta veckors valp.

Att utesluta avelsmaterial pga att en enstaka avkomma fått nåt problem där det inte ens säkert att det är genetiskt känns lite drastiskt. Då skulle många avelsbaser smalna av oroväckande fort för jag vet få hundar som är helt felfria. Därmed är det helt klart nåt att ha koll på och följa upp hurvida andra avkommor har likartade besvär.
Jag tänker att det är viktigt för uppfödaren att veta. Sen tar hen beslutet
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 380
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 832
Senast: Madick
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Heltidsresan forts
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp