Ätstörningsbehandling

Problematisk

Trådstartare
Önskar framförallt svar från er som har erfarenhet själva/via anhörig eller genom ert arbete eller så. Alltså helst inga vilda gissningar :)
Jag är också medveten om att det fungerar olika i olika regioner osv, men en del generella grejer kanske är ungefär lika iallafall? Så att även om det inte är exakt så här som nån annanstans så får jag ett hum om det iallafall.

Om vi leker med tanken att jag kontaktar den "klinik" (är det rätt ord?) som står för ätstörningsbehandling här... Som jag förstått gör man det via telefon först. Vad kan jag tänkas behöva berätta då? Hur mycket förväntas/bör man kunna säga sådär till en främmande människa över telefon för att de öht ska kunna avgöra om man "hör dit"?

Och om vi leker ännu mer att de faktiskt bokar in ett besök med mig, vad kan jag isåfall förvänta mig av det första besöket? Vad träffar jag för person, alltså vad har den för yrke? Ska jag förbereda mig på att vräka ur mig precis alla tankar om kropp, mat osv då på en gång? Behöver jag väga mig?

När vi nu ändå har fantasin igång, OM jag skulle komma på ett första besök och OM de vidare skulle tycka att jo, jag behöver behandling via dem (eller hänvisa mig nånannanstans där behandling ges), är behandlingen alltid "bara" få ett matschema och följa det hemma, om man inte är t.ex. väldigt underviktig? Eller kan behandlingen innehålla annat?
Min enda erfarenhet hittills var att träffa en dietist ett par gånger, få ett matschema, och sen träffa dietisten nån gång till för att kolla hur det gick. Det hjälpte inte alls, därför jag undrar om det alltid är så behandlingen går till (isåfall är det ju inte värt att börja nysta i riktigt)
 
Önskar framförallt svar från er som har erfarenhet själva/via anhörig eller genom ert arbete eller så. Alltså helst inga vilda gissningar :)
Jag är också medveten om att det fungerar olika i olika regioner osv, men en del generella grejer kanske är ungefär lika iallafall? Så att även om det inte är exakt så här som nån annanstans så får jag ett hum om det iallafall.

Om vi leker med tanken att jag kontaktar den "klinik" (är det rätt ord?) som står för ätstörningsbehandling här... Som jag förstått gör man det via telefon först. Vad kan jag tänkas behöva berätta då? Hur mycket förväntas/bör man kunna säga sådär till en främmande människa över telefon för att de öht ska kunna avgöra om man "hör dit"?

Och om vi leker ännu mer att de faktiskt bokar in ett besök med mig, vad kan jag isåfall förvänta mig av det första besöket? Vad träffar jag för person, alltså vad har den för yrke? Ska jag förbereda mig på att vräka ur mig precis alla tankar om kropp, mat osv då på en gång? Behöver jag väga mig?

När vi nu ändå har fantasin igång, OM jag skulle komma på ett första besök och OM de vidare skulle tycka att jo, jag behöver behandling via dem (eller hänvisa mig nånannanstans där behandling ges), är behandlingen alltid "bara" få ett matschema och följa det hemma, om man inte är t.ex. väldigt underviktig? Eller kan behandlingen innehålla annat?
Min enda erfarenhet hittills var att träffa en dietist ett par gånger, få ett matschema, och sen träffa dietisten nån gång till för att kolla hur det gick. Det hjälpte inte alls, därför jag undrar om det alltid är så behandlingen går till (isåfall är det ju inte värt att börja nysta i riktigt)

Upplägget kan se lite olika ut.

Jag var redan inskriven på öppenpsyk och fick via dem remitteras till ÄS-klinik, pga anorexi. Jag erbjöds plats där. Men jag valde att enskilt jobba med min problematik med min psykolog/terapeut istället. Det funkade för mig.
Jag vägdes utan att själv se siffrorna, jag fick matschema, fick "förbud" mot motion/hårdare fysiskt arbete etc utöver det viktigaste: vi redde ut min psykiska ohälsa etc. Jag fick ju anorexi för att jag behövde ngt jag kunde kontrollera i det kaoset som då var mitt liv.
Jag har varit frisk i många år. Någon släng av dåliga tankar kan jag få om jag mår dåligt. Men jag agerar inte på de känslorna.

En av mina bästa vänner hamnade på akuten efter att hon kollapsat pga anorexins näringsbrist. Hon var inlagd några dagar för att få dropp och observeras etc. Sen fick hon av det remiss till ätstörningsenhet där hon gick hyfsat ofta en period. Besöken glesades ut med tiden och iom hennes framsteg.
Hon gick på Mando som använder sig av en våg för maten bla. Man ska väga sin mat för att få i sig nog. Då ska man äta en viss mängd kolhydrater, protein, fett som vägs. Där behöver man inte veta vad man väger även om man vägs. Man får ibland äta i grupp och ibland med sin behandlare beroende på vad som passar individen. Man jobbar med psyket också för att komma till botten med varför man blivit/är ätstörd för och ev kan påverka det psykiska. Min kompis fick inte heller träna då hon var så tunn.
Hon är nu friskskriven.

Generellt så jobbar man med det mentala i ÄS-vården. Det ses oftast som en mkt stor del av det hela.

Lycka till! Livet är otroligt mycket roligare utan ÄS!
 
Jag fick träffa en psykolog första gången, samma som resten av terapitiden. Nu blev jag remitterad, kanske måste man gå på nån form av utvärderingssamtal annars.
Utöver matschema så jobbades det mycket med synen på mat/godis och känslorna och tankarna runt det. Jag har problem med matlagning, så några gånger lagade vi mat i ett kök dom hade. Då handlade vi ihop först. Vi var också ute och åt lunch en gång för att gå igenom vad som är rätt mängd ute eftersom många restauranger serverar stora portioner.

Första tiden, minns inte hur länge, gick jag 2 ggr/v. Tror man trappade ner till 1gång/v sen.
 
Om vi leker med tanken att jag kontaktar den "klinik" (är det rätt ord?) som står för ätstörningsbehandling här... Som jag förstått gör man det via telefon först. Vad kan jag tänkas behöva berätta då? Hur mycket förväntas/bör man kunna säga sådär till en främmande människa över telefon för att de öht ska kunna avgöra om man "hör dit"?
Det kan vara via telefon men jag antar att man alltid även kan komma via remiss. Antingen att annan instans remitterar eller att du själv skriver egenremiss.
Oavsett om det är i text eller via telefon så behöver de nog få en hel del info. De behöver få en första bild av hur problematiken ser ut. Det kan säkert vara olika men du ska nog vara inställd på att berätta det mesta.

Och om vi leker ännu mer att de faktiskt bokar in ett besök med mig, vad kan jag isåfall förvänta mig av det första besöket? Vad träffar jag för person, alltså vad har den för yrke? Ska jag förbereda mig på att vräka ur mig precis alla tankar om kropp, mat osv då på en gång? Behöver jag väga mig?
Går inte att säga generellt vilken yrkeskategori du får träffa, alla har nog olika rutiner. På en del ställen är det en viss yrkeskategori som tar alla nybesök, på andra ställen gör alla i personalen nybesök. Kan vara psykolog, läkare, sjuksköterska, dietist, fysioterapeut, arbetsterapeut, skötare osv.
Det är baserat på detta besök (ibland har man flera, ibland ett) som de fattar slutgiltigt beslut kring om du tillhör deras målgrupp eller ej, därmed behöver de all info. De behöver veta hur problematiken ser ut i detalj. Så det är jättebra att förbereda dig på att berätta allt.

Vägning eller ej på första besöket varierar nog. Går inte att säga generellt.

När vi nu ändå har fantasin igång, OM jag skulle komma på ett första besök och OM de vidare skulle tycka att jo, jag behöver behandling via dem (eller hänvisa mig nånannanstans där behandling ges), är behandlingen alltid "bara" få ett matschema och följa det hemma, om man inte är t.ex. väldigt underviktig? Eller kan behandlingen innehålla annat?
Jag vill påstå att behandling alltid involverar mer än att bara få ett matschema, men jag kan ju inte lova hur det ser ut överallt. Men behandling innebär att få stöd i att göra nödvändiga förändringar och att följas upp regelbundet. Vad man väger har inte med det att göra egentligen, det är inte vikten som avgör vilken behandling man behöver.
”Basbehandling” brukar vara iaf att man träffar någon behandlare regelbundet och följer upp hur det går samt planerar framåt. Vad funkar? Vad funkar inte? Hjälp med strategier för att komma framåt.
Man kan också gå i terapi, gå hos sjukgymnast osv. Finns många alternativ, kliniken kommer bedöma vad de tror passar dig bäst.

Min enda erfarenhet hittills var att träffa en dietist ett par gånger, få ett matschema, och sen träffa dietisten nån gång till för att kolla hur det gick. Det hjälpte inte alls, därför jag undrar om det alltid är så behandlingen går till (isåfall är det ju inte värt att börja nysta i riktigt)
Nej det är verkligen inte så det generellt går till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 095
Senast: __sofia__
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: tanten
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 731
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp