Bukefalos 28 år!

Afghanhund?

skuggan_

Trådstartare
Hej alla bukefalister med hundar!

Funderar på ett ev skaffa en afghanhund om vi får ett hus vi har tittat på!:laugh:
Jag skulle vilja se bilder på era afghaner och att ni berättar lite om dom om ni vill?:p

Hur är dom att sköta och så? lydiga? psyke? pälsen? osv!:d

// Tack på förhand S ( :
 
Senast ändrad:
Sv: Afghanhund?

Ingan afghan nu, men haft förr.

Och först - du MÅSTE ha en god portion humor, och en ännu större portion tålamod om du ska ha afghan ;)

Skötselmässigt så är det pälsvården som skiljer från andra hundar, de kräver MYCKET pälsvård. Mamma kallade min afghan för 'din vän pinnsamlaren', och det låg något i det ;) Deras päls är ultimat för att samla på sig souvenirer, och kräver i princip daglig kamning/borstning, på hela hunden. Annars är de inte mer svår/lättskötta än andra raser.

Psyke.. läser man rasbeskrivningen får man en viss bild. Afghaner är reserverade och högfärdiga hundar mot främmande, men mot familjen är de ofta öppna och gosiga. Däremot - en afghan är kung över världen i sina egna ögon, och VÄL medveten om det. Och en afghan som inte har lust att komma, drar sig inte för att med en air av överlägsenhet tycka 'jaså det tror du?' och titta på dig, och sen skita totalt i det du sa. Så, lydig och afghan - tja om afghanen har lust så. Det är hundar som måste MOTIVERAS. De frågar oftast 'vad vinner JAG på det?'

Sen, likt många vinterhundar så många afghaner STJÄL - och de är tysta som natten, snabba som blixten och förslagna så det förslår. Vår brukade utan att NÅGON märkte det hoppa över staketet, sno grannens ost från frukostbordet ute, hoppa tillbaka, och sen ligga oskyldig som ett litet barn på gräsmattan, precis som den gjorde 'sekunden innan' när man tittade på den.

Så, mycket humor, mycket tålamod, och medvetenhet om att det är en hund som håller sitt eget värde mycket högt, och sin integritet än högre, och gärna en god fantasi att använda för att motivera hunden, så ;)

Jag gillar verkligen afghaner, men jag har faktiskt sagt aldrig mer afghan och står för det. Jag har inte riiiktigt så mkt humor och tålamod som krävs ;)
 
Sv: Afghanhund?

Ingan afghan nu, men haft förr.

Och först - du MÅSTE ha en god portion humor, och en ännu större portion tålamod om du ska ha afghan ;)

Skötselmässigt så är det pälsvården som skiljer från andra hundar, de kräver MYCKET pälsvård. Mamma kallade min afghan för 'din vän pinnsamlaren', och det låg något i det ;) Deras päls är ultimat för att samla på sig souvenirer, och kräver i princip daglig kamning/borstning, på hela hunden. Annars är de inte mer svår/lättskötta än andra raser.

Psyke.. läser man rasbeskrivningen får man en viss bild. Afghaner är reserverade och högfärdiga hundar mot främmande, men mot familjen är de ofta öppna och gosiga. Däremot - en afghan är kung över världen i sina egna ögon, och VÄL medveten om det. Och en afghan som inte har lust att komma, drar sig inte för att med en air av överlägsenhet tycka 'jaså det tror du?' och titta på dig, och sen skita totalt i det du sa. Så, lydig och afghan - tja om afghanen har lust så. Det är hundar som måste MOTIVERAS. De frågar oftast 'vad vinner JAG på det?'

Sen, likt många vinterhundar så många afghaner STJÄL - och de är tysta som natten, snabba som blixten och förslagna så det förslår. Vår brukade utan att NÅGON märkte det hoppa över staketet, sno grannens ost från frukostbordet ute, hoppa tillbaka, och sen ligga oskyldig som ett litet barn på gräsmattan, precis som den gjorde 'sekunden innan' när man tittade på den.

Så, mycket humor, mycket tålamod, och medvetenhet om att det är en hund som håller sitt eget värde mycket högt, och sin integritet än högre, och gärna en god fantasi att använda för att motivera hunden, så ;)

Jag gillar verkligen afghaner, men jag har faktiskt sagt aldrig mer afghan och står för det. Jag har inte riiiktigt så mkt humor och tålamod som krävs ;)

Ja här fick jag fick mig ett gott skratt, tålamod är inga problem här inte och humor är inga problem det heller:D Hur ligger dom i pris och så? Tips på en annan ras?
 
Sv: Afghanhund?

Både afghanernas lydnad och päls är väl sånt som är ganska allmänt kännt egentligen? Pälsen = flera timmar i veckan med bad, fön, borstning och trimning. Plus diverse grus/sand/löv/pinnar/hundhår i hemmet. Och afghanen är en vinthund, jag skulle nog våga påstå en av dom mer "extrema", är man lydnadsintresserad går den antagligen bort. Medan tex whippet kanske är benägna att lyda så är iaf dom afghaner jag haft och lärt känna mer benägna att skita i vilket. Det går att träna lydnad såklart, men dom kan när som helst ge en långfingret och jag tror inte det finns någon som kan säga att dom har total lydnad på sin afghan faktiskt. Jaktinstinkten är dessutom stor vilket gör att du aldrig kan ha dom lösa där det finns risk för vilt. Även dom som faktiskt tränar lydnad med sina faller nog i jämförelse med en hare, eller kanske bara en annan hund. Min hund kan en massa kommandon och sådär, men bara "när han själv känner för det". Det vill säga som han är på rätt humör eller man har riktigt gott godis, vilket inte heller alltid duger.

Som Alexandra_W skrev så är dom kungar, tjuvar, pajasar och divor - allt i ett - och humor är nödvändigt. Och för att ha en afghan behöver man alltså ha ett gigantiskt tålamod, kanske inte vara så superintresserad av lydnad (då finns det ju roligare raser att ha), ha tid över till pälsvården som faktiskt krävs, inte vara så pedant med tanke på allt dom drar in i hemmet, stå ut med en dyngblöt hund så fort det ens är lite blött ute och tåla att känna sig underlägsen sin hund. :D

I mina ögon är afghanen underbar. Det är verkligen min ras och dom har intagit mitt hjärta.

www.sverigesafghaner.se så står det en del om både pälsskötseln och hur rasen är.

Skulle väl tippa på att priset ligger runt 12 000, det är vad jag gav för min. Fast priset är ju knappast avgörande när det gäller en sådan här ras. Även om dom är ganska billiga i jämförelse med många andra raser så är det ett väldigt jobb med pälsen, det måste man verkligen vara medveten om. Vill man inte pyssla med pälsen 1-2 gånger i veckan några timmar åt gången, (plus allt småplock då som att man inte kan gå i skogen, måste plocka bort pinnar omedelbart osv) så finns det andra raser som nog skulle vara bättre. Om man inte orkar sköta afghanens päls så får dom ju ont tillslut. Då kanske t.ex. salukin är lite mer lämplig. Jag tycker dom känns som väldigt nära afghanen bara att dom inte har pälsen. Annars finns det ju en hel knippe trevliga vinthundsraser, och samtliga har betydligt mindre krävande päls. :)

Vi som har affar finns i vinthundstråden, där finns även bilder på våra hundar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745717
 
Sv: Afghanhund?

Både afghanernas lydnad och päls är väl sånt som är ganska allmänt kännt egentligen? Pälsen = flera timmar i veckan med bad, fön, borstning och trimning. Plus diverse grus/sand/löv/pinnar/hundhår i hemmet. Och afghanen är en vinthund, jag skulle nog våga påstå en av dom mer "extrema", är man lydnadsintresserad går den antagligen bort. Medan tex whippet kanske är benägna att lyda så är iaf dom afghaner jag haft och lärt känna mer benägna att skita i vilket. Det går att träna lydnad såklart, men dom kan när som helst ge en långfingret och jag tror inte det finns någon som kan säga att dom har total lydnad på sin afghan faktiskt. Jaktinstinkten är dessutom stor vilket gör att du aldrig kan ha dom lösa där det finns risk för vilt. Även dom som faktiskt tränar lydnad med sina faller nog i jämförelse med en hare, eller kanske bara en annan hund. Min hund kan en massa kommandon och sådär, men bara "när han själv känner för det". Det vill säga som han är på rätt humör eller man har riktigt gott godis, vilket inte heller alltid duger.

Som Alexandra_W skrev så är dom kungar, tjuvar, pajasar och divor - allt i ett - och humor är nödvändigt. Och för att ha en afghan behöver man alltså ha ett gigantiskt tålamod, kanske inte vara så superintresserad av lydnad (då finns det ju roligare raser att ha), ha tid över till pälsvården som faktiskt krävs, inte vara så pedant med tanke på allt dom drar in i hemmet, stå ut med en dyngblöt hund så fort det ens är lite blött ute och tåla att känna sig underlägsen sin hund. :D

I mina ögon är afghanen underbar. Det är verkligen min ras och dom har intagit mitt hjärta.

www.sverigesafghaner.se så står det en del om både pälsskötseln och hur rasen är.

Skulle väl tippa på att priset ligger runt 12 000, det är vad jag gav för min. Fast priset är ju knappast avgörande när det gäller en sådan här ras. Även om dom är ganska billiga i jämförelse med många andra raser så är det ett väldigt jobb med pälsen, det måste man verkligen vara medveten om. Vill man inte pyssla med pälsen 1-2 gånger i veckan några timmar åt gången, (plus allt småplock då som att man inte kan gå i skogen, måste plocka bort pinnar omedelbart osv) så finns det andra raser som nog skulle vara bättre. Om man inte orkar sköta afghanens päls så får dom ju ont tillslut. Då kanske t.ex. salukin är lite mer lämplig. Jag tycker dom känns som väldigt nära afghanen bara att dom inte har pälsen. Annars finns det ju en hel knippe trevliga vinthundsraser, och samtliga har betydligt mindre krävande päls. :)

Vi som har affar finns i vinthundstråden, där finns även bilder på våra hundar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745717

Nej lydnad är inget jag har i krav utan frågade bara i rent intresse hur det ligger till med den biten, det låter som den hunden skulle passa mig då jag inte alls blir så lätt arg över hyss utan mer skrattar åt det:p Jag har sett att vissa affar inte alls har mycket päls beror det på åldern? eller är det så att vissa inte blir lika långhåriga?
 
Sv: Afghanhund?

Det beror nog på hur dom ser ut. Alla får lång päls, men unghundarna har ju kortare såklart. Och många klipper ner dom när dom är gamla, eller när dom får valpar och sådär. Men pälsen växer ju ständigt. I vinthundstråden finns en bild tagen nu i januari på min hund, där är han tretton månader ungefär. Där kan du se hur lång den är vid den åldern. :)

Om man inte bryr sig om lydnad så tror jag som sagt pälsbiten är den man måste tänka igenom. Det är en skojig hund att ha och egentligen inte så "krävande". Dom vill få springa lösa, gärna varje dag, men dom kräver ju ingen direkt aktivitet på samma sätt som tex en bruksras. Så som sagt, pälsen.

Hur ofta en fullpälsad afghan behöver bada är lite olika, det beror såklart på väder och vind, men även på pälskvalitet och olika hundar behöver olika mycket. Men säg i snitt en gång i veckan, som unghundar behövs det ofta lite oftare. Jag badar min som är 14 månader ca var fjärde var femte dag. Ju oftare man badar desto snabbare går det att borsta och föna dom, och då slits dessutom pälsen mindre. Ju fler tovor detso mer sliten päls och desto fler nya tovor nästa gång.

Varje bad kan ta allt ifrån kanske två timmar till jättelänge. Man fönar hunden torr och borstar igenom hela pälsen. I övrigt håller man efter pälsen mellan baden, sadeln och ansiktet och sådär plockas och det håller man efter hela tiden. Man har tofsar i öronen för att dom inte ska tugga i sig den pälsen av misstag, så varje dag tofsar jag om öronen och även vid bakbenen eftersom jag har hanhund. Vid matdags och bentuggande har man matluva på av samma orsak.

På promenaderna är det ett evigt pinnplockande och lövplockande, allt sånt trasslar pälsen och skapar tovor. Fuktigt väder gör att fjällskikten på hårstråna öppnas så även fuktig luft och såklart regn gör att det trasslas. När det är blött ute, som så här års här i Göteborg, så blir hunden blöt upp på magen även fast man bara går på en kortare promenad. Lägenheten blir full av grus och diverse annat, du kanske läst Trasselsudd som barn? ;) Att gå i skogen går bort från att hunden är kanske 9 månader eller så. Då börjar pälsen bli så lång att det blir ett smått helvete att gå där. Jag var envis och gick i skogen när det ändå var baddags ett tag, men trots att jag trodde att jag plockat bort det mesta av löv/pinnar/barr så dolde sig det dubbla inne i pälsen när jag väl ställde honom i badet. Så nu blir det ingen skog längre.

Det är som sagt en underbart rolig och härlig ras bara man tycker om att sköta päls. :p Det kanske är en idé att lära känna en afghanhund, kanske vara lite hundvakt åt en och hjälpa till med ett bad och sådär. Så får man känna på det. För i övrigt är den som sagt ingen svår hund tycker jag, så det är inget man behöver oroa sig för. :) Om du har vägarna förbi Göteborg är du välkommen att hälsa på min affe och klämma och känna hur mycket du vill. ;)
 
Sv: Afghanhund?

Pälsen ja. Vi gick iofs i skogen hela livet, men man fick ägan timmar per dag att plocka pinnar och kamma, och ganska täta bad.

Dock, vår kille var INTE road av pälsvård alls tyvärr. Som liten var han rejält ilsk vid varje tillfälle, men lärde sig att det var bara att uthärda och att man inte fick bråka. Men han HATADE det ändå, vilket blev himla opraktiskt. Så faktiskt, vi klippte tillslut ner honom (med maskin).

Men då har man 'tappat' mer än hälften av afghanens charm i mina ögon.

Jag har dock haft fyra vinthundar efter afghanen, men greyhounds, och skulle gärna ha fler om de inte varit lite för frusna för att fungera med det liv jag har nu, men det kommer bli fler i framtiden, var så säker.

Så jag rek att du tar en extra titt på greyhounds. De är vinthundar med allt vad det innebär, men pälsvården är minimal, de behöver inte badas ofta, och när de badat behöver man inte ens ta fram fönen, de torkar på ett kick. Har vinthundsmentaliteten, och kräver god motivation för lydnad, men har inte det där högfärdigt arroganta afghanerna har. Och som sagt, som natt och dag pälsvårdsmässigt.
 
Sv: Afghanhund?

*KL*

Jag har tittat lite på faraohundar men det verkar inte finnas så mycket till salu här i sverige? Jag älskar att bada allt som har med djur att göra:D Men det är nog som ni säger en god ide att kanske börja med en greyhound eller bara va vakt åt en afghan först!:D

Alexandra_W: Hur är greyhound hundarna? Du som har!:laugh:
 
Sv: Afghanhund?

Den grå var söt =)

Jag gillar också GD, förutom att de äter en ur huset och har lite för kort livslängd ;)

Men.. det är rätt stor skillnad på vinthund och GD? *lite förvånad*
 
Sv: Afghanhund?

Den grå var söt =)

Jag gillar också GD, förutom att de äter en ur huset och har lite för kort livslängd ;)

Men.. det är rätt stor skillnad på vinthund och GD? *lite förvånad*

Jo jag vet haha, men det måste ju inte nödvändigtvis va en vinthund!:laugh:

// S
 
Sv: Afghanhund?

Gud va söta dom gråa var.
Om du är intresserad av vinthund så finns det ju rätt många att välja mellan i olika päls och storlek. Själv har jag en skotsk hjorthund på 4 mån världens coolaste kille.
 
Sv: Afghanhund?

Finns det bilder på din hjorthund någonstans? Har du erfarenhet av andra vinthundar? Varför föll du för hjorthunden?

/Red_Chili som är 99,9% salukimänniska men svag för hjorthundar... :angel:
 
Sv: Afghanhund?

Jag har kommit fram till att en stor hund kommer kosta jätte mycket i månaden med tanke på försäkring osv vad säger ni? Hur mycket kostar era?

Ni hund människor, jag var i Serbien för ett tag sen och såg en jättefin valp dom sa att det var en jakthund, ialf så var den grå (färgen kan dock även kallas blå tror jag) med blå ögon och låånga öron och man såg på den att den skulle bli stooor. Har ni nån aning om va det hade kunnat va för ras?

// S
 
Sv: Afghanhund?

Nu har ni väl nästan bytt inriktning på tråden och jag har ingen egen afganhund men det bor en i vårt kvarter. Varje morgon och kväll möter vi henne flytande förbi oss. Det känns som om hon flyter i alla fall för hon är ganska graciös och har huvudet högt uppe i luften.

Men idag när vi mötte henne (och matte så klart) så såg min dotter ut såhär: :eek:
Då hade fröken fått på sig stövlar! Har inte sett såna stövlar till hundar förr men de gick upp över knäna/haserna, blå och röda. Jättesöta! Men dottern blev lite förvirrad för hon har inte sett hundar med skor/stövlar förr. Och knappt jag heller.

Men hon har verkligen en aura av överlägsenhet och skönhet. :)
 
Sv: Afghanhund?

Mina kostar ca 400 kr/månad och hund i försäkring, sen drar de igenom X leksaker och tugg per månad med, nu är jag ganska generös, och spec nu med den lilla så tuggisar är billigare än att riskera att han tuggar möbler, säg att det blir en hundring/hund i månaden på sånt.

Och så äter de 'små' liven för sisådär 400 - 500 kr/månad och hund också.

Om man slår ut allt per månad, inkl de där vetbesöken som är oundvikliga (jag säger bara klokapselbrott..) och lite nya grejer här och där så är 1000 kr/månad och hund inte riktigt tillräckligt, fast det brukar jag försöka att inte låtsas om ;)

Jag har 'dyr' försäkring, med så maxat veterinärvårdsskydd det går, och 'låg' självrisk (för ena så 1100 kr i självrisk + 10%, den andra har 2500 kr i fast självrisk), vilket höjer premien jmf med lite lägre skydd och/eller högre självrisk. De är livförsäkrade med, för 8 resp 7 tusen, men livförsäkringen kostar 'knappt ngt', det är vetvården som är 'dyr'. Å andra sidan så tar det inte mer än ett rejält vetbesök på jourtid (jag är övertygad om att de små liven kan kalendern och vet exakt när det är helg) så har man 'tjänat in' försäkringspremien.
 
Sv: Afghanhund?

Min saluki kostar ca 2000kr om året i försäkring (betalar en gång per år) och äter för ca 400kr i månaden, så just de två sakerna tycker jag inte är så mycket.
 
Sv: Afghanhund?

Så där säger folk om min också. :D Dom rör sig ju så speciellt så folk går nästan baklänges och tittar när man har passerat. Går jag utanför dörren med Cebbe så är det undantagslöst alltid någon som ska prata med mig, antingen för att dom tycker om afghaner eller för att dom undrar vad det är för ras och så vidare. Trevligt men ibland vill man bara kunna gå en promenad utan att väcka en massa uppmärksamhet. Jag har svarta såna stövlar till honom, det brukar få ganska många att dra på munnen. Ännu bättre i kombination med regnoverall. :D Fast det är ju ganska sällan man har det. Pojkvännen skämdes som sjutton när vi skulle åka spårvagn till mydog, då hade han stövlar, overall och så sin virkade luva så han inte släpar öronen i marken när han nosar. Mååånga som tittade undrande på en då. :cool:

För övrigt kostar Cerberus 300 kr i månaden i försäkring nu när valprabatten gått ut. Då är han veterinärvårdsförsäkrad för 60 000 och livförsäkrad för 14 000 eller nåt sånt, om jag minns rätt. I foder går han nog på en 800 kr i månaden kanske. Han äter ett dyrt högenergifoder för att hålla vikten. Men det finns ju många afghaner som är lite småtjockisar och betydligt lättare att hålla i hullet, dom lär inte vara fullt så dyra.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 301
Senast: Lisalei
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 899
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp