Afghanhundar...

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Måste ärligt säga att jag alltid tyckt att dessa på bild varit otroligt fula. Men jag såg en hund av denna ras IRL i fredags och jag såg ut såhär :eek: :eek:


Vilken hund :eek::love: Har ALDRIG sett en så stolt och högfärdig hund i hela mitt liv. Den rörde sig med sånt självförtroende att jag satt baklänges och körde nästan :p

Riktig aura omkring sig och jag fick ett slag i huvudet :p Så nu tar jag mer än gärna tillbaka det jag sagt om dessa ursköna varelser och skulle faktiskt kunna skaffa en sådan själv någongång. Dock tror jag ALDRIG sambon skulle gå med på det.

Så har vi några här som har afghanhundar? Är de lika stolta som de ser ut att vara när de går.

" Här kommer jag och jag VET att jag är snygg/äger marken jag går på"
 
Sv: Afghanhundar...

Det är därför man har vinthund ;) Mina salukis är likadana. (iaf gamlingen, unga är lite för fjantig än)

Galathea här på buke har en underbar afghan som är en riktig pajas, men otroligt tjusig pojk!
 
Sv: Afghanhundar...

Mhm! Jag skulle gärna ha afghan, men pälsen avskräcker. Galathea är duktig på att berätta för mig om all tid med pälsen, just för att fortsätta avskräcka mig så att jag inte tar mig vatten över huvudet någon gång i framtiden.
(därför har jag mina "korthåriga afghaner" :p)
 
Sv: Afghanhundar...

Min farbror hade en sådan när jag var yngre och det var den mest värdiga och eleganta hund jag någonsin mött. En tvättäkta gentleman och så klok.

Mina yngre kusiner härjade runt i trädgården men Fille kommer fram till mig i svävande gång och lutar sig mot mitt ben och tittar på mig med en *suck* åt de ostyriga typerna... :D
 
Sv: Afghanhundar...

Praoade på ett hundtrim i sthlm för några år sedan, båda trimmarna hade afghaner den ena uppfödning tom :D
Fick gå ut med den enes hundar varje dag (för att hålla mig ur vägen :angel: ) och visst de är väldigt högfärdiga och enkla trots sin storlek. Skulle lätt kunna tänka mig att ha en efter det, gärna en vit men då får jag nog flytta från landet :angel:
 
Sv: Afghanhundar...

Min farbror hade en sådan när jag var yngre och det var den mest värdiga och eleganta hund jag någonsin mött. En tvättäkta gentleman och så klok.

Mina yngre kusiner härjade runt i trädgården men Fille kommer fram till mig i svävande gång och lutar sig mot mitt ben och tittar på mig med en *suck* åt de ostyriga typerna... :D

Ja, precis :love: Jag slutade andas när jag såg denna hund. Svävade liksom fram. Dock var den ganska knepigt klippt men jag vet inte så mycket om trimning på just dessa hundar.
 
Sv: Afghanhundar...

Hihi! Var det oss du såg? ;) Jag kan säga att mååånga vänder huvudet efter oss när vi kommer gående och det är inte mig dom tittar på. :D

Jag tycker ofta att afghaner inte gör sig lika bra på bild som när man träffar dom irl. Man måste liksom se deras rörelser, deras blick och hur pälsen böljer i vinden. :love:

Nu är ju min verkligen en kombination av aristokrat och pajas, så jag har lite allt i ett. Han kan ena stunden stirra tomt på någon främmande som försöker göra sig till när dom hälsar för att nästa stund attackpussa en helt annan främling som föll honom bättre i smaken. Han kan skrika högt för att jag tar honom i pälsen (eller som på tåget i lördags för att jag tvingar honom att lägga sig ner) och nästa sekund stå på bakbenen för att titta på en fågel i ett träd. Han kan svepa fram och vägra trampa i en vattenpöl för då blir han ju smutsig om tassarna för att så fort han kommit lös springa och rulla sig i koskit. Och tjaa.. Så håller det på. :p Han har dessutom fått för sig att jag får kramas med honom, men om min sambo gör likadant så blir han skiiitsur och går in i andra rummet och lägger sig. Många egenheter har dom. Hans mormor som min familj hade blev skitsur på några ungar som hånade henne och sparkade godispapper mot hennes päls hela tiden när vi satt och väntade på bussen. Hon ställde sig upp, skällde ett enda kraftigt voff i ansiktet på den ena, sedan lade hon sig ner igen med ryggen vänd åt dom. Jag kan lova att dom slutade. Och hon fick lugn och ro resten av resan. :D

Underbara knäppa hundar är det iallafall.

Och ja, måånga timmar pälsvård. ;)
 
Sv: Afghanhundar...

Praoade på ett hundtrim i sthlm för några år sedan, båda trimmarna hade afghaner den ena uppfödning tom :D
Fick gå ut med den enes hundar varje dag (för att hålla mig ur vägen :angel: ) och visst de är väldigt högfärdiga och enkla trots sin storlek. Skulle lätt kunna tänka mig att ha en efter det, gärna en vit men då får jag nog flytta från landet :angel:

Det råkade inte vara på hornstulls hundcenter eller vad det nu heter? :p
Cerberus mamma är för övrigt kritvit. Ingen som träffat henne glömmer henne kan jag lova. :D
 
Sv: Afghanhundar...

Du är välkommen att fota Cebbe när helst du vill. ;) Han är iofs rätt duktig på att visa alla sina olika sidor, allt från helt galna studs i luften till lite dryga översittarlooken. Men så där över lag, när man ser bilder på afghaner, så blir man inte lika övertygad om deras skönhet som när man ser dom irl, med all livsglädje och bus i kombination med "vet och är bäst". :p
 
Sv: Afghanhundar...

Fast jag måste säga att din hund verkar helt fantastisk på bilderna du lägger upp.

Då skulle du träffa honom i verkligheten. :love: *inte ett dugg partisk* ;) Nee, men min är ganska skojig. Han är lite så där dumsnäll. Igår var vi och tränade utställning och en RR-tik ville hela tiden ge sig på honom. Han bara stirrade på henne och ville leka istället. Livet är liksom helfestligt och ingenting är farligt (utom mattes vrede ibland, men det bemöter han oftast genom att bli otroligt stött och sur). Därför är han så där lätt att tycka om tror jag. Även om min bror uttryckte det som att han lika gärna kunde ha varit en lyktstolpe en gång när han skulle hålla i hunden utanför affären :D så är han mer eller mindre glad i alla och lätt att tycka om.

Reklam reklam. ;) Men det är faktiskt en trevlig ras helt enkelt. Inga porslinshundar som många tycks tro. :p
 
Sv: Afghanhundar...

Jag får alltså bosätta mig hos dig i en vecka så att jag hinner se och fotografera alla olika sidor :idea:
 
Sv: Afghanhundar...

Jag är också helt fascinerad av dem. De ser liksom overkliga ut! Skulle dock aldrig kunna ha en, dels avskräcker pälsvården och jaktlusten, dels vill jag faktiskt ha en hund som gör som jag säger... ;) Man måste nog ha mycket självdistans för att inte bli komplett galen av en sån där. Men fina är de! :love:
 
Sv: Afghanhundar...

ÅÅÅH! För fasen! I den här tråden så behövs den där vackra bilden på Cerberus mamma! Det kommer vara omöjligt att stå emot för russet! :devil:
 
Sv: Afghanhundar...

Måste ärligt säga att jag alltid tyckt att dessa på bild varit otroligt fula. Men jag såg en hund av denna ras IRL i fredags och jag såg ut såhär :eek: :eek:

Vilken hund :eek::love: Har ALDRIG sett en så stolt och högfärdig hund i hela mitt liv. Den rörde sig med sånt självförtroende att jag satt baklänges och körde nästan :p

Samma här! läste tråden nu precis, förstod ingenting (aldrig sett en afghan live) googlade på afghan -tyckte hunden var skitful. Youtubade rasen och hittade det här: http://www.youtube.com/watch?v=HgK7eN6ieq4&feature=related !!! (Ungefär 00:20 in i klippet) Åhåååååå! HerreGUD!! :love:

Är de lika självsäkra som de ser ut? Eller är det bara hundens hållning och utseende som lurar en? Förstår att det säkert varierar från individ till individ, men menar förståss över lag.
 
Sv: Afghanhundar...

ÅÅÅH! För fasen! I den här tråden så behövs den där vackra bilden på Cerberus mamma! Det kommer vara omöjligt att stå emot för russet! :devil:

Menar du denna? :p

sibylla_tulpan.jpg
 
Sv: Afghanhundar...

Afghanen har alltid varit min dröm hund finns inga vackrare att se på heller, men som sagt pälsen avskräcker en lite att skaffa en fast man är väldigt väldigt sugen på en.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 024
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Övr. Hund För ganska exakt 11 månader sedan kom hon till mig, min älskade guldsaluki som då var i fruktansvärt dåligt skick. Att gå en 4km lång...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: JeayL
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 151
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp