Afrikanska dvärggetter

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som har det. Vi har blivit lite sugna på att skaffa några stycken. Är det krångligt och söka SE-nummer på jordbruksverket. Hur är de som individer. :)
 
Det är inte krångligt att söka SE-nummer. Man gör det över nätet med mobilt ID.

Getter är ju ett djur du ska hålla journal över som jag förstår det och det finns nog de som kan hjälpamer med det. På jordbruksverkets hemsida står lagar och regler.
Det är, vad jag förstår, likadant som att ha får, gris och/eller kor. Allt ska journalföras angående flytt mellan produktionsställen, slakt och så vidare.

De är svåra att hålla inne vilket kräver en del staketbyggande. De är också krävande när det gäller underhållning (alltså att hålla dem roade) så man kan behöva fixa klätterställningar etc så de inte tar sig ut och roar sig själva.

Grannen skaffade just dessa getter och de är bedårande. När hon går ut med sina hundar följer alltid getterna med.
 
vår get gick lös på stallet och fick göra vad han ville, ibland följde han med på tur i skogen. 😊 Nuförtiden bor han på ett mer getvänligt ställe med likadana kompisar och har det toppen.
Skulle nog gärna ha get själv någongång även om det känns som världens jobb att hålla dom sysselsatta och i sin hage.
 

Bifogade filer

  • E8E04D6D-95DD-4167-9794-0BF7E02CA954.jpeg
    E8E04D6D-95DD-4167-9794-0BF7E02CA954.jpeg
    382,7 KB · Visningar: 92
Jag har 6 getter vara två är afrikanska dvärggetter. Dom går i nästan 1 ha stor slyhage på lösdrift med småhus de kan gå in i. Staketet består av 5 vita eltrådar som Abbe, de större dvärggeten, lätt går igenom om han vill det och har så gjort när vi har tagit ut 3 av de andra för träning. men så länge dom har nog att göra i hagen och har kompisar, så håller dom sig på insidan.
Getter är otroligt trevliga djur, men jag får nog säga att Jämtgetterna är snäppet bättre än dvärggetterna.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har 3 stycken Afrikanska jättelandsnäckor nu + lite andra små snäckor Nisse är ett Ovum, född i november 2021. 12 cm i skal längd...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Soffan74
·
Mat Vi är sugna på att gå ut och äta på kvällen när vi besöker Göteborg snart. Letar tips på restauranger i budget/mellanklass men som ändå...
Svar
7
· Visningar
604
Senast: Blossi
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 788
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 677
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp