Afternoon tea

lizzie

Trådstartare
Jag ska ha en liten afternoon tea-bjudning för några vänner nästa helg. Jag ska bl.a bjuda på clotted cream - vilket man gör av vispgrädde. Någon som vet ifall man kan använda den grädden som "blivit över" till nåt annat, typ ingrediens i scones - eller är det bara att slänga??

/Lizzie
 
Sv: Afternoon tea

Clotted cream är ju typ smör, så du kan ju använda det i matlagning.

Jag menar det som blir av grädden när man tillverkar clotted cream. Utav 8 dl vispgrädde så blir det cirka 1,5 dl clotted cream - resten av grädden som blir kvar - räknas det som tunngrädde då eller nåt liknande?

/Lizzie
 
Sv: Afternoon tea

Jag misstänker att man kan ha det som degvätska, eftersom man utan problem kan använda tex vassle i bröd. Så det bästa är väl att prova innan du slänger? :)
 
Sv: Afternoon tea

Jag misstänker att man kan ha det som degvätska, eftersom man utan problem kan använda tex vassle i bröd. Så det bästa är väl att prova innan du slänger? :)

Jag ska baka scones som det ingår vispgrädde i receptet. Borde funka att använda det som blir över som degvätska - synd att bara låta det förfaras...

/Lizzie
 
Sv: Afternoon tea

Jag gjorde clotted cream för något år sedan (så gott :love:) och jag tror att jag vispade upp en del av grädden som blev över tills det blev ganska hårt, funkade också bra till sconesen.
Trror absolut att du kan använda den övriga vispgrädden till bakning av till exempel scones eller annat bröd.
 
Sv: Afternoon tea

Jag gjorde clotted cream för något år sedan (så gott :love:) och jag tror att jag vispade upp en del av grädden som blev över tills det blev ganska hårt, funkade också bra till sconesen.
Trror absolut att du kan använda den övriga vispgrädden till bakning av till exempel scones eller annat bröd.

OK. Jag provar så får vi se vad mina kamrater tycker ;). Jag har inte ätit clotted cream någon gång - men jag misstänker att mina smaklökar kommer tycka att det är smaskens.

/Lizzie
 
Sv: Afternoon tea

Låter spännande! Saknar clotted cream väldigt från min tid i England, helst till glass! Vad har du för recept när du gör det själv?
 
Sv: Afternoon tea

Låter spännande! Saknar clotted cream väldigt från min tid i England, helst till glass! Vad har du för recept när du gör det själv?

Se svar från Lovisaleonora. Mitt recept finns i boken Afternoon te (Ica bokförlag) och enda skillnaden är att i mitt recept är det 8 dl vispgrädde.

/Lizzie
 
Sv: Afternoon tea

Fast det blir ju inte så mycket. Knappt 1,5 dl när man använt 8 dl vispgrädde. Men sjutton vad gott det är till scones (och då menar jag riktiga scones, inte svenska scones)
 
Sv: Afternoon tea

Tack så mycket! Nästa dumma fråga, sjuda har jag alltid tänkt mig som småkoka, men det verkar ju inte rätt här. Vilken temp tror ni är lagom på vattnet?
 
Sv: Afternoon tea

Ja en halv deciliter mer. Men det är bara ungefärliga angivelser. Jag fick endast 1 dl när det skulle bli 1,5 dl.

Sjuda betyder att det ska vara så varmt så att det precis inte kokar! Om det puttrar är för varmt eftersom det då kokar. Om det ryker lite lätt så är det rätt temperatur!
 
Sv: Afternoon tea

Hade mina väninnor hemma på Afternoontea-party idag och det blev succé :D

Clotted cream gick åt som smör på en het potatis och de lät sig väl smaka på det övriga som bjöds... engelska scones, gurksandwichar, kalkon/ostsandwichar, sötsaker som flapjacks, björnbärsgrottor och tarteletter med lemon curd och färska blåbär.

Det gick åt några kannor te också ;)

/Lizzie
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Tilly_85
·
Mat Min tur att ta med fika tills nästa personalmöte, men vad ska jag baka? Vi är i runda slängar 20 personer, så jag tänker baka i...
2
Svar
29
· Visningar
1 586
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 022
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 265
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp