Aggresiv häst

Liiindah

Trådstartare
Hej! Jag har en kompis som köpte ett jättefint sto förra året. Stoet är 10 år och har tidigare bara bott hos uppfödaren, saken är det att när hon är lös i ex boxen lr ska hämta i hagen kan hon bli aggresiv, hon ksn stegra mot en och vända o sparka (för att träffa! ) och jaga en.. hästen är kollat topp till tå, när hon själv vill in från hagen är hon jätte snäll och underbar i ridningen. Vi vet att förra ägarna varit "för snälla" och när hon blev inriden så lämnades hon till en kille som är riktigt hård. Idag jobbar ägaren med mycket belöning när hon gör rätt, men finns det fler saker man kan göra för att träna detta? Förstår att det handlar om ledarskap av någon form. Förra ägarna har väl i princip låtit stoet vara när hon blivit aggresiv och på så sätt har väl stoet "vunnit". det blir ju även värre nu när gräset börjar komma upp . Så tips mottages :)
 
Släpp tanken om ledarskap och om att vinna först och främst. Hästen vet mycket väl att ni inte är några hästar och hästar tänker inte i rang eller att vinna. De följer sina instinkter och gör vad de kan för att överleva. För att komma en häst nära behöver hästen se människan som en resurs. Hästar följer den häst som innehar den resurs de behöver just då i flocken och för att vi ska ses som en resurs så måste vi bli en resurs. Den där gamla utdaterade tanken om rang, vinna, bestämma osv. fungerar inte för hästar tänker inte så.

Hästar har olika roller i flocken och den som sköter den roll de behöver just då bäst följer de. En häst som är bra på att söka föda och vatten följer övriga hästar när de behöver äta/dricka. De lyssnar på väktaren när hen signalerar fara men de lyssnar inte när räddharen signalerar fara för hen är inte bra på att avgöra vad som är farligt eller inte, de följer alltså den häst som innehar den resurs de behöver för att överleva. Skulle hästar inte ha det systemet med olika roller och istället lyssnat på vem som helst eller att en häst skulle axla hela ansvaret så hade de varit utdöda för längesedan. Ingen är bra på allt, inte ens hästar och att fördela ansvaret för flockens överlevnad är livsviktigt. Om hela flocken hade lyssnat på vem som helst hade de flytt flera gånger om dagen och då hade de snart varit utdöda.

Hästar vill inte hänga med någon som slåss, är hård, orättvis, dominant eller inte lyssnar och respekterar dem utan de vill ha harmoni. Kan vi erbjuda det de vill ha, harmoni och fördelar med att hänga med oss så ser de oss som en resurs och vill vara med oss. Hade hästar inte fungerat så så hade de inte haft någon energi kvar till att varken äta, dricka eller föröka sig och de hade fått så mycket skador att de inte hade överlevt som ras.

För hästen handlar det alltså om att de måste se någon mening med att vilja vara med er. Ser hästen inte er som resurser utan som några som ständigt är respektlösa och klampar över dess gränser så kommer ni vara värdelösa i hästens ögon och hen kommer inte vilja vara med er. Hästen ska respekteras och ska respektera er.

Så, det ni ska göra är att vara tydliga med var era gränser går, vad som är okej runt er och vara konsekventa med det. Hästen måste veta att ni är att lita på och måste lära sig att människor är klena små varelser som inte kan ta en spark men kan vara bra att hänga med ändå. Ni måste också lära er att lyssna på hästen, var hästens gränser går. Långt innan hästen anser sig behöva ta till så radikala saker som att sparka mot er så har hon signalerat att det där inte är okej, ni har gått över min gräns. När ni då klampar på så trappar hon också upp. En häst speglar människorna. Det ni önskar att hon ska göra måste ni också göra. Respekten måste gå åt båda hållen och hästen måste kunna lita på att det som gäller idag även gäller alla andra dagar. Se till att det är roligt för hästen att vara med er. Hästen ska se er som något positivt, som en resurs som hon mår väl av att vara med.
 
Ska vara tydligare att förra ägarna var rädda för hästen, förstår vad du menar. Men fortsätta med positiv förstärkning och hitta förtroende till varandra. Tror vi är på samma spår egentligen men jag ör sämre på att förklara. Det "tråkiga" är att vi står i kollektivstall så det är flera olika som hanterar henne och tydligen olika tänk att hantera fast ägaren är tydlig, ägaren åker ibland flera gånger om dagen flr att bara kunna ge henne en morot i hagen ex men vissa i stallet har mindre säkerhetstänk och varit nära på att bli sparkad :/ men är som du skriver att respekten måste gå åt båda håll för det går bara att hantera henne när hon sjäkv vill i dagsläget
 
Ska vara tydligare att förra ägarna var rädda för hästen, förstår vad du menar. Men fortsätta med positiv förstärkning och hitta förtroende till varandra. Tror vi är på samma spår egentligen men jag ör sämre på att förklara. Det "tråkiga" är att vi står i kollektivstall så det är flera olika som hanterar henne och tydligen olika tänk att hantera fast ägaren är tydlig, ägaren åker ibland flera gånger om dagen flr att bara kunna ge henne en morot i hagen ex men vissa i stallet har mindre säkerhetstänk och varit nära på att bli sparkad :/ men är som du skriver att respekten måste gå åt båda håll för det går bara att hantera henne när hon sjäkv vill i dagsläget
Hästen har även gått själv nästan hela livet, nu går hon med en häst dock
 
Ska vara tydligare att förra ägarna var rädda för hästen, förstår vad du menar. Men fortsätta med positiv förstärkning och hitta förtroende till varandra. Tror vi är på samma spår egentligen men jag ör sämre på att förklara. Det "tråkiga" är att vi står i kollektivstall så det är flera olika som hanterar henne och tydligen olika tänk att hantera fast ägaren är tydlig, ägaren åker ibland flera gånger om dagen flr att bara kunna ge henne en morot i hagen ex men vissa i stallet har mindre säkerhetstänk och varit nära på att bli sparkad :/ men är som du skriver att respekten måste gå åt båda håll för det går bara att hantera henne när hon sjäkv vill i dagsläget

Kanske är kollektivstall inte lämpligt för hästen?
 
Ska vara tydligare att förra ägarna var rädda för hästen, förstår vad du menar. Men fortsätta med positiv förstärkning och hitta förtroende till varandra. Tror vi är på samma spår egentligen men jag ör sämre på att förklara. Det "tråkiga" är att vi står i kollektivstall så det är flera olika som hanterar henne och tydligen olika tänk att hantera fast ägaren är tydlig, ägaren åker ibland flera gånger om dagen flr att bara kunna ge henne en morot i hagen ex men vissa i stallet har mindre säkerhetstänk och varit nära på att bli sparkad :/ men är som du skriver att respekten måste gå åt båda håll för det går bara att hantera henne när hon sjäkv vill i dagsläget
Om ni jobbar med positiv förstärkning, har ni någon tränare med den inriktningen?
 
Kanske är kollektivstall inte lämpligt för hästen?
Nej jag hade inte heller velat välja det men det är inte min häst och finns inte så mycket att välja på där vi bor, så jag kan ingenting göra. men söker mer tips på hur man kan jobba med hästen i fråga, idag jobbar ägaren med positiv förstärkning men om någon mer har erfarenhet och kan ge tips typ
 
Nej jag hade inte heller velat välja det men det är inte min häst och finns inte så mycket att välja på där vi bor, så jag kan ingenting göra. men söker mer tips på hur man kan jobba med hästen i fråga, idag jobbar ägaren med positiv förstärkning men om någon mer har erfarenhet och kan ge tips typ
Du har fått jättemånga tips i mitt förra inlägg. Det viktigaste av dem alla är att ni förändrar eran attityd. Hästen är inte aggressiv. Hon gör vad hon kan för att överleva. Det handlar inte om att någon har varit "för snäll" mot henne eller att hon har fått vinna för ingen häst ser att de har vunnit när de får sin vilja, dvs. att få överleva, fram. Hästar tänker inte i makt som många människor gör, de vill bara ha ett harmoniskt liv.
Hon måste få ett förutsägbart liv. Få veta att hon inte behöver kämpa ihjäl sig för att få överleva utan att hennes miljö, dvs. människor och hästar omkring henne gör hennes liv enkelt och trevligt att leva i.

Vi människor sätter våra djur i skiten ständigt och blir förvånade och ofta arga på dem när de reagerar. Hade de varit människor som hade kunnat tala om hur vilsna och svikna de känner sig av behandlingen de får så hade det inte varit så. Eftersom vi människor gör som vi gör så är det vår skyldighet att också lära oss deras språk. Ta reda på hur djuret faktiskt fungerar, vad de behöver för att känna sig trygga, lyssna på dem och ge dem vad de behöver.

Uppenbarligen fungerar inte det stallet hästen står i och då är det upp till er, ni som har makten att förändra livsvillkoren för hästen, att göra något åt det.

Det hjälper inte att ge godis och beröm när hon kommer i hagen. Hon måste se er som värda att hänga med, att hon vill hänga med er för att ni är en positiv resurs för henne.
 
Du har fått jättemånga tips i mitt förra inlägg. Det viktigaste av dem alla är att ni förändrar eran attityd. Hästen är inte aggressiv. Hon gör vad hon kan för att överleva. Det handlar inte om att någon har varit "för snäll" mot henne eller att hon har fått vinna för ingen häst ser att de har vunnit när de får sin vilja, dvs. att få överleva, fram. Hästar tänker inte i makt som många människor gör, de vill bara ha ett harmoniskt liv.
Hon måste få ett förutsägbart liv. Få veta att hon inte behöver kämpa ihjäl sig för att få överleva utan att hennes miljö, dvs. människor och hästar omkring henne gör hennes liv enkelt och trevligt att leva i.

Vi människor sätter våra djur i skiten ständigt och blir förvånade och ofta arga på dem när de reagerar. Hade de varit människor som hade kunnat tala om hur vilsna och svikna de känner sig av behandlingen de får så hade det inte varit så. Eftersom vi människor gör som vi gör så är det vår skyldighet att också lära oss deras språk. Ta reda på hur djuret faktiskt fungerar, vad de behöver för att känna sig trygga, lyssna på dem och ge dem vad de behöver.

Uppenbarligen fungerar inte det stallet hästen står i och då är det upp till er, ni som har makten att förändra livsvillkoren för hästen, att göra något åt det.

Det hjälper inte att ge godis och beröm när hon kommer i hagen. Hon måste se er som värda att hänga med, att hon vill hänga med er för att ni är en positiv resurs för henne.
Det är fortfarande inte min häst så jag har ingen talan, vad menar du att vi ska göra, tips på saker man kan göra? Aldrig någon som bestraffat hästen utan när man kommer in till henne kan hon bara plötsligt vända o sparka, ja alla jobbar med att läsa henne men hon är svår. Hon har inte haft hästen länge heller

Ska tillägga att jag endast starta denna tråd för jag är nyfiken på tips och lära mig mera
 
Du har fått jättemånga tips i mitt förra inlägg. Det viktigaste av dem alla är att ni förändrar eran attityd. Hästen är inte aggressiv. Hon gör vad hon kan för att överleva. Det handlar inte om att någon har varit "för snäll" mot henne eller att hon har fått vinna för ingen häst ser att de har vunnit när de får sin vilja, dvs. att få överleva, fram. Hästar tänker inte i makt som många människor gör, de vill bara ha ett harmoniskt liv.
Hon måste få ett förutsägbart liv. Få veta att hon inte behöver kämpa ihjäl sig för att få överleva utan att hennes miljö, dvs. människor och hästar omkring henne gör hennes liv enkelt och trevligt att leva i.

Vi människor sätter våra djur i skiten ständigt och blir förvånade och ofta arga på dem när de reagerar. Hade de varit människor som hade kunnat tala om hur vilsna och svikna de känner sig av behandlingen de får så hade det inte varit så. Eftersom vi människor gör som vi gör så är det vår skyldighet att också lära oss deras språk. Ta reda på hur djuret faktiskt fungerar, vad de behöver för att känna sig trygga, lyssna på dem och ge dem vad de behöver.

Uppenbarligen fungerar inte det stallet hästen står i och då är det upp till er, ni som har makten att förändra livsvillkoren för hästen, att göra något åt det.

Det hjälper inte att ge godis och beröm när hon kommer i hagen. Hon måste se er som värda att hänga med, att hon vill hänga med er för att ni är en positiv resurs för henne.
Rättare sakt vad kan man göra för att hästen ska vilja vara med en? Min egna kommer som ett skott bara jag roppar på honom. Min tanke var att jobbs med positiv förstärkning o som jag gör med min egna att försöka gå in i hagen o försöka få kontakt o kanske borsta eller umgås bara men det är alltså fel?
 
Du har fått jättemånga tips i mitt förra inlägg. Det viktigaste av dem alla är att ni förändrar eran attityd. Hästen är inte aggressiv. Hon gör vad hon kan för att överleva. Det handlar inte om att någon har varit "för snäll" mot henne eller att hon har fått vinna för ingen häst ser att de har vunnit när de får sin vilja, dvs. att få överleva, fram. Hästar tänker inte i makt som många människor gör, de vill bara ha ett harmoniskt liv.
Hon måste få ett förutsägbart liv. Få veta att hon inte behöver kämpa ihjäl sig för att få överleva utan att hennes miljö, dvs. människor och hästar omkring henne gör hennes liv enkelt och trevligt att leva i.

Vi människor sätter våra djur i skiten ständigt och blir förvånade och ofta arga på dem när de reagerar. Hade de varit människor som hade kunnat tala om hur vilsna och svikna de känner sig av behandlingen de får så hade det inte varit så. Eftersom vi människor gör som vi gör så är det vår skyldighet att också lära oss deras språk. Ta reda på hur djuret faktiskt fungerar, vad de behöver för att känna sig trygga, lyssna på dem och ge dem vad de behöver.

Uppenbarligen fungerar inte det stallet hästen står i och då är det upp till er, ni som har makten att förändra livsvillkoren för hästen, att göra något åt det.

Det hjälper inte att ge godis och beröm när hon kommer i hagen. Hon måste se er som värda att hänga med, att hon vill hänga med er för att ni är en positiv resurs för henne.
Jag ska förtydliga yttligare att det är ingen som tror att hon är ett monster utan vi fattar att det är en brist på kommunikation och att det varit så hela livet för henne
 
Hej! Jag har en kompis som köpte ett jättefint sto förra året. Stoet är 10 år och har tidigare bara bott hos uppfödaren, saken är det att när hon är lös i ex boxen lr ska hämta i hagen kan hon bli aggresiv, hon ksn stegra mot en och vända o sparka (för att träffa! ) och jaga en.. hästen är kollat topp till tå, när hon själv vill in från hagen är hon jätte snäll och underbar i ridningen. Vi vet att förra ägarna varit "för snälla" och när hon blev inriden så lämnades hon till en kille som är riktigt hård. Idag jobbar ägaren med mycket belöning när hon gör rätt, men finns det fler saker man kan göra för att träna detta? Förstår att det handlar om ledarskap av någon form. Förra ägarna har väl i princip låtit stoet vara när hon blivit aggresiv och på så sätt har väl stoet "vunnit". det blir ju även värre nu när gräset börjar komma upp . Så tips mottages :)
Det låter jätteotäckt. Tänk ev på att inte titta intensivt rakt på hästen när hämtar i boxen utan snett på bogen och låtsas vara lite helt apropå? Det kanske ni gör redan, men det fungerade på en sådan häst på ridskola ngn gång på -90 talet (ok länge sedan). Trångt utrymme och någon hotande går rakt på bestämt och tittar på honom.

Ok jag missuppfattade och läste snabbt, trodde det bara var boxen och stegra som var problemet (dvs trängd i litet utrymme).
 
Senast ändrad:
Tips 1, ta alla in och ut från hagen varje dag tills hästen inte är farlig längre. Hästen behöver känna trygghet i att det alltid är samma som förväntas av den och är det samma person så börjar den få mer och mer förtroende och inställningen att behöva försvara sig.

Det kommer aldrig funka att det är olika som sköter in och ut från hagen då inställningen är så ingrodd med att "hästar inte ska vinna" och "måste vara ledaren".
 
Du har fått jättemånga tips i mitt förra inlägg. Det viktigaste av dem alla är att ni förändrar eran attityd. Hästen är inte aggressiv. Hon gör vad hon kan för att överleva.
Fast oavsett anledning, hästen kanske är jättesnäll annars, så är det där ett aggressivt beteende. Och nej, jag håller inte med om att det alltid är för att överleva, kan vara triljoner grejer som utlöser beteendet.
 
Rättare sakt vad kan man göra för att hästen ska vilja vara med en? Min egna kommer som ett skott bara jag roppar på honom. Min tanke var att jobbs med positiv förstärkning o som jag gör med min egna att försöka gå in i hagen o försöka få kontakt o kanske borsta eller umgås bara men det är alltså fel?
Konsekvent hanterande är grunden för trygghet hos hästar. Stå på dig och vela inte vilket kan vara lättare sagt än gjort. Sen kan ju också sådant beteende komma av ifall hästen stått länge, kanske överskottsenergi? Det kan få en del hästar att flippa ur.

Positiv förstärkning absolut i form av eftergifter osv men det bästa är om hästen är otrygg att visa vart man står och ta igenom det man tänkt. Då kan hästen börja lita på en. Och läs på lite om hur vårat kroppsspråk påverkar hästarna, det påverkar mer än vad man tror.
 
Rättare sakt vad kan man göra för att hästen ska vilja vara med en? Min egna kommer som ett skott bara jag roppar på honom. Min tanke var att jobbs med positiv förstärkning o som jag gör med min egna att försöka gå in i hagen o försöka få kontakt o kanske borsta eller umgås bara men det är alltså fel?
Positivt förstärkning är jätte bra, även att den som hanterar är lugn och trygg (detta behöver många öva på) när det kommer till att hantera en häst som inte är det.

Att många olika hanterar hästen hjälper inte denna häst då den just nu behöver 1 person som kan hjälpa hästen att bli trygg i sig själv och det kommer den inte bli när det är olika som hanterar och då även olika som löser problem på olika sätt och då kommer hästen ha kvar inställningen att "bäst att förvara mig för säkerhets skull"
 
Tänker lite att hästen har bytt ägare, stall, och rutiner nyligen. Hästen kanske behöver landa? Kan ni ta bort något element (kanske att andra hanterar hästen) som är nytt för hästen kanske det kan lugna det kaos som verkar försiggå i hästens hjärna just nu?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog...
Svar
8
· Visningar
2 308
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 363
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp