Aggresiv häst

Min häst var sån där när hon kom. När hon var lös. Alltså i hage och box.
Egentligen en osäker lite ängslig individ som fått göra som hon velat. Inga regler inga ramar. Ingenting. Människor var ett nödvändigt (onödigt) ont.

Hon ville egentligen mest av allt ha ha ramar, trygghet, konsekvens.
Så det fick hon. Och tajming.
Hon struntade fullständigt i godis, beröm var väl ok. Hon ville bara ha en trygg människa.

Idag världens socialaste snällaste häst, alltid först fram.
Jag lärde henne tidigt ett ljud för ’kom hit’ för att ha rösten till hjälp.
Idag är det oerhört användbart då hon även i rädda spända situationer litar på att hon kan komma fram till mej via det ljudet även om hon är skitskraj.


Viktigast är nog att häst inser att dens människa är att lita på ’när det blåser’.
Att människan tar bra beslut och är korrekt och konsekvent.

Rannsaka sej själv i alla situationer. Sannolikt är det inte bara de skarpa lägena som problemet egentligen finns.
Är man konsekvent bara ibland? Tex.


Går den att fånga i hagen med hjälp av flocken?
 
En fysisk kamp mot en häst kan en obeväpnad människa inte vinna. Om man inte vet exakt vad man gör, så är det lönlöst till farligt att "visa vem som bestämmer" - i bästa fall får man en stukad häst, i näst sämsta fall en rädd häst och i sämsta fall blir man död/skadad.

Jag skulle fundera kring hur hästen har det? Hade förra ägaren samma problem? Är det något i den nya miljön som inte fungerar? Har hästen alltid hanterats av en och samma människa, kan det ha blivit för mycket stress att vara i ny miljö och kollektivstall. Kanske kan man begränsa antalet människor som hanterar hästen?
 
Konsekvent hanterande är grunden för trygghet hos hästar. Stå på dig och vela inte vilket kan vara lättare sagt än gjort. Sen kan ju också sådant beteende komma av ifall hästen stått länge, kanske överskottsenergi? Det kan få en del hästar att flippa ur.

Positiv förstärkning absolut i form av eftergifter osv men det bästa är om hästen är otrygg att visa vart man står och ta igenom det man tänkt. Då kan hästen börja lita på en. Och läs på lite om hur vårat kroppsspråk påverkar hästarna, det påverkar mer än vad man tror.
Läs på om positiv förstärkning, eftergift kan inte bli något annat är negativa förstärkning.
Positivt = lägga till
Negativ= ta bort
 
Tyvärr kommer det nog fortsätta vara olika personer, stallägaren kanske går i pension o ev tänkt ta alla pass då. Idag har vi löst så att när vi tar ut och hon ska ha täcke måste vi göra det medans hon äter (för då är hon snäll) sedan går det bra att ta ut eftersom hon vill ut i hagen. Sedan vid insläpp ska vi ta in alla hästar först så att hon vill in (hon blir inte galen av att vara själv) då går det också bra, man kan ta in henne om det är så att hon redan står vid utgången också, men har hänt att några ska ta henne först och det är då det händer, sedan är det ju när ägaren ex behöver rida en tid innan insläpp, hon kommer oftast till henne men dem gånger hon inte gör det så är det då det kan bli farligt. Men tack allihopp för alla möjliga tips och tänkande :)
 
Tyvärr kommer det nog fortsätta vara olika personer, stallägaren kanske går i pension o ev tänkt ta alla pass då. Idag har vi löst så att när vi tar ut och hon ska ha täcke måste vi göra det medans hon äter (för då är hon snäll) sedan går det bra att ta ut eftersom hon vill ut i hagen. Sedan vid insläpp ska vi ta in alla hästar först så att hon vill in (hon blir inte galen av att vara själv) då går det också bra, man kan ta in henne om det är så att hon redan står vid utgången också, men har hänt att några ska ta henne först och det är då det händer, sedan är det ju när ägaren ex behöver rida en tid innan insläpp, hon kommer oftast till henne men dem gånger hon inte gör det så är det då det kan bli farligt. Men tack allihopp för alla möjliga tips och tänkande :)
Stackars häst, skriker men ägaren bryr sig inte tillräckligt😪
 
En fysisk kamp mot en häst kan en obeväpnad människa inte vinna. Om man inte vet exakt vad man gör, så är det lönlöst till farligt att "visa vem som bestämmer" - i bästa fall får man en stukad häst, i näst sämsta fall en rädd häst och i sämsta fall blir man död/skadad.

Jag skulle fundera kring hur hästen har det? Hade förra ägaren samma problem? Är det något i den nya miljön som inte fungerar? Har hästen alltid hanterats av en och samma människa, kan det ha blivit för mycket stress att vara i ny miljö och kollektivstall. Kanske kan man begränsa antalet människor som hanterar hästen?
Jo vi känner alla att det finns risk, personligen tycker jag att det har fungerat bra den rutinen vi har nu, men vet inte hur långsiktig den är. Stor man kvar i hagen när det sker vettitusan hur det går :(

Hästen var lika dan hos förra ägaren, som är uppfödaren, där gick hon ensam och reds inte heller, hos oss har hon nyligen fått en kompis som funkar kanon, lång utevistelse och rids väldigt varierat. Och hon verkar tycka de är jättekul att äntligen bli riden igen
 
Min häst var sån där när hon kom. När hon var lös. Alltså i hage och box.
Egentligen en osäker lite ängslig individ som fått göra som hon velat. Inga regler inga ramar. Ingenting. Människor var ett nödvändigt (onödigt) ont.

Hon ville egentligen mest av allt ha ha ramar, trygghet, konsekvens.
Så det fick hon. Och tajming.
Hon struntade fullständigt i godis, beröm var väl ok. Hon ville bara ha en trygg människa.

Idag världens socialaste snällaste häst, alltid först fram.
Jag lärde henne tidigt ett ljud för ’kom hit’ för att ha rösten till hjälp.
Idag är det oerhört användbart då hon även i rädda spända situationer litar på att hon kan komma fram till mej via det ljudet även om hon är skitskraj.


Viktigast är nog att häst inser att dens människa är att lita på ’när det blåser’.
Att människan tar bra beslut och är korrekt och konsekvent.

Rannsaka sej själv i alla situationer. Sannolikt är det inte bara de skarpa lägena som problemet egentligen finns.
Är man konsekvent bara ibland? Tex.


Går den att fånga i hagen med hjälp av flocken?
Ja precis det är i lösa situationer det kan bli problem, nej tyvärr hon är ganska självständig och bryr sig inte mycket över nått :s
 
Jo vi känner alla att det finns risk, personligen tycker jag att det har fungerat bra den rutinen vi har nu, men vet inte hur långsiktig den är. Stor man kvar i hagen när det sker vettitusan hur det går :(

Hästen var lika dan hos förra ägaren, som är uppfödaren, där gick hon ensam och reds inte heller, hos oss har hon nyligen fått en kompis som funkar kanon, lång utevistelse och rids väldigt varierat. Och hon verkar tycka de är jättekul att äntligen bli riden igen
Undra hur länge det tar innan andra i kollektivet tröttnar på att riskera livet för någon annans häst.
 
Så, det ni ska göra är att vara tydliga med var era gränser går, vad som är okej runt er och vara konsekventa med det. Hästen måste veta att ni är att lita på och måste lära sig att människor är klena små varelser som inte kan ta en spark men kan vara bra att hänga med ändå. Ni måste också lära er att lyssna på hästen, var hästens gränser går. Långt innan hästen anser sig behöva ta till så radikala saker som att sparka mot er så har hon signalerat att det där inte är okej, ni har gått över min gräns. När ni då klampar på så trappar hon också upp. En häst speglar människorna. Det ni önskar att hon ska göra måste ni också göra. Respekten måste gå åt båda hållen och hästen måste kunna lita på att det som gäller idag även gäller alla andra dagar. Se till att det är roligt för hästen att vara med er. Hästen ska se er som något positivt, som en resurs som hon mår väl av att vara med.

Ditt inlägg är intressant.
Jag vill dock bara komma med brasklappen att det här stycket antyder att människan helt ska respektera hästens gränser - och backa när hästen signalerar.
Det är inte självklart rimligt alla gånger utan kan faktiskt trappa upp en häst med ett aggressivt beteende.
Japp, jag har sett en häst vars gränser blivit "för" respekterade och som blev mer och mer svårhanterlig av det.
En häst är stor, tung och potentiellt farlig. Hästen får därför inte tillåtas bete sig hur hotfullt som helst mot människor.

Dock är det i mina ögon också väldigt viktigt att den/de människor som fostrar en potentiellt farlig häst är tillräckligt kunniga för att klara av den situation som eventuellt triggas fram.

Nej, hästen kommer inte att kunna förstå att människor är klena små varelser som inte kan ta en spark och därför låta bli.
Den typen av resonemang tror jag faktiskt inte att hästar för, rent kognitivt.
 
Ditt inlägg är intressant.
Jag vill dock bara komma med brasklappen att det här stycket antyder att människan helt ska respektera hästens gränser - och backa när hästen signalerar.
Det är inte självklart rimligt alla gånger utan kan faktiskt trappa upp en häst med ett aggressivt beteende.
Japp, jag har sett en häst vars gränser blivit "för" respekterade och som blev mer och mer svårhanterlig av det.
En häst är stor, tung och potentiellt farlig. Hästen får därför inte tillåtas bete sig hur hotfullt som helst mot människor.

Dock är det i mina ögon också väldigt viktigt att den/de människor som fostrar en potentiellt farlig häst är tillräckligt kunniga för att klara av den situation som eventuellt triggas fram.

Nej, hästen kommer inte att kunna förstå att människor är klena små varelser som inte kan ta en spark och därför låta bli.
Den typen av resonemang tror jag faktiskt inte att hästar för, rent kognitivt.
Det här är det alltid någon som skriver när sådana här ämnen diskuteras. Att hästar har tagit över och blivit farliga. De som tror att det handlar om att hästen får göra vad hen vill har missat det grundläggande om att respekten måste gå åt båda hållen. Så, om du tror att det är vad jag menar så har du missat en viktig del av det jag skrev. Hästen ska respekteras och ska också respektera oss människor. Ingen häst som lär sig det gör som den häst du skriver om. Det gör ingen respektfull häst. Respekten måste gå åt båda hållen. Och jo, hästar lär sig snabbt att människor är ömtåliga. Jag tror inte att de jag har och har haft hand om har varit några undantag. Det är de för många för att vara. En häst ska aldrig behöva vara mer hotfull än ett vridet öra, en mungipa som knips eller en blick. Hästen ska veta att människor inte vill hen illa och lita på att även i jobbiga situationer så kan hen lita på människan. Då blir de inte mer hotfulla än så och det ser jag som helt okej. De har rätt till sin åsikt men en häst som respekteras och respekterar gör inte heller mer än så.

Självklart krävs kunskap och förmåga att läsa hästen. Utan det blir det ständigt missförstånd och potentiellt farliga situationer. Triggar man fram situationer så är varken respekten eller tilliten befäst och då får man göra om och göra rätt.

Det finns två sätt att umgås med hästar. Det ena är ömsesidig respekt, be om att få bli en vän och att både häst och människa får ut något positivt av att umgås. Det andra är att genom våld lära in hjälplöshet. Det kvittar vad hästen säger för människan trappar bara upp våldet när hen protesterar och anser att hästen är dum när hen protesterar. I första exemplet kan människan vara svag och hästen respekterar ändå. I andra tar hästen sin chans när hen får det och slår tillbaka. Jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan.
 
@TinyWiny fast utifrån de två hårdragna alternativ du påstår finns det oändligt många emellan på skalan, precis som när det tex gäller barn”uppfostran” som ett exempel.

I min erf så får man glada och trygga hästar som gillar att vara med en om man visar hästen respekt ja- men en tydlig korrigering i ett läge en häst beter sig farligt eller oacceptabelt får inte den hästen att ha mindre förtroende, glädje och tillit på något som helst sätt.
 
@Liiindah jag tycker att om ni ska hålla på med hästen i boxen så bind upp den löst isåfall. Endel hästar ser (med all rätt) boxen som sitt hem och fristad och kan bli irriterade om någon när den är lös där/står och äter etc, börjar kliva in och trängas och fixa med den . Om ni behöver fixa med den i boxen istället för i gången så gör en särskiljning genom att binda upp den så accepterar de i regel att ”nu är det annat”.

Ang problemen i hagen vid intag, så hade jag innan ni fått bättre dialog och kontakt med hästen undvikit så mycket det går att hämta in den på udda tider från flocken eftersom den visar stress och motvilja runt det.
Den är säkert till viss grad stressad även när man plockar in alla övriga först vid insläpp för att den ska komma, även om den inte ”visar” det .

Jag hade gett hästen lite tid att landa ang ridning och hämtning på udda tider. Däremot gått ut i hagen på udda tider för att bara söka kontakt med hästen utan att ”vilja” något utifrån hästens vinkel.

Lycka till 😄
 
@Liiindah ett litet tillägg:

Du skriver dessutom att hästen gått ensam under åren hos uppfödaren och inte ridits heller. Då är den troligtvis ännu mer knuten till sina nya vänner i hagen hos er. Det i kombo med att rutinerna ändrats att den nu rids och hanteras så mycket i sitt nya hem påverkar säkerligen jättemycket utifrån de stora förändringarna.
 
@TinyWiny fast utifrån de två hårdragna alternativ du påstår finns det oändligt många emellan på skalan, precis som när det tex gäller barn”uppfostran” som ett exempel.

I min erf så får man glada och trygga hästar som gillar att vara med en om man visar hästen respekt ja- men en tydlig korrigering i ett läge en häst beter sig farligt eller oacceptabelt får inte den hästen att ha mindre förtroende, glädje och tillit på något som helst sätt.
Såklart skalan kan vara glidande. Det är inställningen jag pratar om.

Att man visar sina gränser ja precis som man lyssnar på hästens gränser. En korrigering kan vara allt ifrån ett tydligt men vänligt nej till en smäll i ansiktet på hästen. Vad som är naturligt för en att göra beror på hur man ser på hästen som varelse och vilken relation man vill ha med sin häst.
 
Såklart skalan kan vara glidande. Det är inställningen jag pratar om.

Att man visar sina gränser ja precis som man lyssnar på hästens gränser. En korrigering kan vara allt ifrån ett tydligt men vänligt nej till en smäll i ansiktet på hästen. Vad som är naturligt för en att göra beror på hur man ser på hästen som varelse och vilken relation man vill ha med sin häst.

Stor skillnad på det du uttryckte tidigare och det du nyanserar nu . 👍
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog...
Svar
8
· Visningar
2 308
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 363
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp