Aggresiv häst

Gör vi verkligen det ? Ditt komplettererande inlägg kändes som sagt betydligt mer nyanserat och mycket tydligare hur du egentligen menade .
Ja det gör vi. Jag anser att jag har varit tydlig då jag upprepade gånger har skrivit att respekten måste gå åt båda hållen och att hästar då snabbt lär sig att vara rädda om människan. Att respektera någon innebär iallafall inte för mig att jag inte säger ifrån om hen går över mina gränser utan det är självklart att jag gör det men på ett trevligt sätt men det kanske inte är självklart för alla. Vad vet jag.
 
Ja det gör vi. Jag anser att jag har varit tydlig då jag upprepade gånger har skrivit att respekten måste gå åt båda hållen och att hästar då snabbt lär sig att vara rädda om människan. Att respektera någon innebär iallafall inte för mig att jag inte säger ifrån om hen går över mina gränser utan det är självklart att jag gör det men på ett trevligt sätt men det kanske inte är självklart för alla. Vad vet jag.

Jag förstår inte vad du menar faktiskt att mina åsikter skiljer sig från dina . På vilket sätt rent konkret gör du den tolkningen ?
 
Jag förstår inte vad du menar faktiskt att mina åsikter skiljer sig från dina . På vilket sätt rent konkret gör du den tolkningen ?
Du tyckte att jag uttryckte något annat tidigare. Jag anser inte det. Jag anser att jag har skrivit om samma saker hela tiden.
 
Det här är det alltid någon som skriver när sådana här ämnen diskuteras. Att hästar har tagit över och blivit farliga. De som tror att det handlar om att hästen får göra vad hen vill har missat det grundläggande om att respekten måste gå åt båda hållen. Så, om du tror att det är vad jag menar så har du missat en viktig del av det jag skrev. Hästen ska respekteras och ska också respektera oss människor. Ingen häst som lär sig det gör som den häst du skriver om. Det gör ingen respektfull häst. Respekten måste gå åt båda hållen. Och jo, hästar lär sig snabbt att människor är ömtåliga. Jag tror inte att de jag har och har haft hand om har varit några undantag. Det är de för många för att vara. En häst ska aldrig behöva vara mer hotfull än ett vridet öra, en mungipa som knips eller en blick. Hästen ska veta att människor inte vill hen illa och lita på att även i jobbiga situationer så kan hen lita på människan. Då blir de inte mer hotfulla än så och det ser jag som helt okej. De har rätt till sin åsikt men en häst som respekteras och respekterar gör inte heller mer än så.

Självklart krävs kunskap och förmåga att läsa hästen. Utan det blir det ständigt missförstånd och potentiellt farliga situationer. Triggar man fram situationer så är varken respekten eller tilliten befäst och då får man göra om och göra rätt.

Det finns två sätt att umgås med hästar. Det ena är ömsesidig respekt, be om att få bli en vän och att både häst och människa får ut något positivt av att umgås. Det andra är att genom våld lära in hjälplöshet. Det kvittar vad hästen säger för människan trappar bara upp våldet när hen protesterar och anser att hästen är dum när hen protesterar. I första exemplet kan människan vara svag och hästen respekterar ändå. I andra tar hästen sin chans när hen får det och slår tillbaka. Jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan.

Jag anser att verkligheten är väldigt mycket mer nyanserad än du beskriver.
Det handlar inte om "antingen - eller".
 
Tyvärr kommer det nog fortsätta vara olika personer, stallägaren kanske går i pension o ev tänkt ta alla pass då. Idag har vi löst så att när vi tar ut och hon ska ha täcke måste vi göra det medans hon äter (för då är hon snäll) sedan går det bra att ta ut eftersom hon vill ut i hagen. Sedan vid insläpp ska vi ta in alla hästar först så att hon vill in (hon blir inte galen av att vara själv) då går det också bra, man kan ta in henne om det är så att hon redan står vid utgången också, men har hänt att några ska ta henne först och det är då det händer, sedan är det ju när ägaren ex behöver rida en tid innan insläpp, hon kommer oftast till henne men dem gånger hon inte gör det så är det då det kan bli farligt. Men tack allihopp för alla möjliga tips och tänkande :)
Jag har haft ett par hästar som försvarat sin box. Att hantera i boxen var inget alternativ. Hästen blev osäker och inte snäll. Tog man ut ut boxen var det lugnt. Alltså fick de ha boxen i fred. Boxen var bara deras utrymme, ingen annans.

Att fånga i hagen är ett annat kapeitel. En del har helt enkelt varit oändligt svåra att fånga. Jag har oftast löst det med mat och godis. Aldrig hämta hästen utan något positivt - morot, lite pellets eller vad som helst som hästen gillar, Vilket å andra sidan kan bli trixigt om det är många hästar i hagen. :D
 
@Liiindah jag tycker att om ni ska hålla på med hästen i boxen så bind upp den löst isåfall. Endel hästar ser (med all rätt) boxen som sitt hem och fristad och kan bli irriterade om någon när den är lös där/står och äter etc, börjar kliva in och trängas och fixa med den . Om ni behöver fixa med den i boxen istället för i gången så gör en särskiljning genom att binda upp den så accepterar de i regel att ”nu är det annat”.

Ang problemen i hagen vid intag, så hade jag innan ni fått bättre dialog och kontakt med hästen undvikit så mycket det går att hämta in den på udda tider från flocken eftersom den visar stress och motvilja runt det.
Den är säkert till viss grad stressad även när man plockar in alla övriga först vid insläpp för att den ska komma, även om den inte ”visar” det .

Jag hade gett hästen lite tid att landa ang ridning och hämtning på udda tider. Däremot gått ut i hagen på udda tider för att bara söka kontakt med hästen utan att ”vilja” något utifrån hästens vinkel.

Lycka till 😄
Tack så mycket! Det är i princip vad vi gör nu faktiskt, personligen har jag inte tyckt det varit problem om man "gör rätt" men så är det en i stallet som inte alltid tänker efter så då har hon plötsligt velat ta den hästen först ex i hagen o varit nära att bli sparkad flera gånger fast vi sakt hur vi gör. Nu har vi sakt att just hon inte behöver hantera hästen utan vi andra hjälps åt. Skrev som sakt tråden för att jag tycker det är intressant med utveckling av kommunikationen mellan människa o häst o språket där imellan och att höra andras erfarenheter och tycken, någon gång är det alltid första gången med sån här situation o individ så man lär sig mycket :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog...
Svar
8
· Visningar
2 308
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 861
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp