Bukefalos 28 år!

aggresiv mot andra hanhundar!

K

kakan79

Min hund (75% rottweiler 25% schäfer) blir halft galen när han ser en annan hanhund är det någon som har ngt tips att få bort dessa dumheter? Kastrering?
Han är en kalas hund annars! tips mottages tacksamt. :bow:
 
Hur gammal är han ?

Vad gör du när han blir "galen"? och vad gör han när du tillrättarvisar honom?

Låter som om du har samma problem som jag hade med min hane.
 
Börja med att klippa kulorna. Då försvinner hormonerna som en eventuell orsak till hans beteende.
Om beteendet kvarstår undersök varför han blir helt rabiat. Är han osäker på andra hanar och känner ett behov av att försvara sig?
Då kan det vara smart att umgås med ranghöga och trygga hanar som skiter i slynglars utspel. Att mötas, gå promenader i koppel tillsammans och att träna brevid varandra på appellplan är olika metoder som man då kan tillämpa.
Vill din hund hävda sig på ett mer kaxigt plan får du gå in och tala om för hunden att i din flock är det minsann du som är högst och ska det mopsas mot utomstående så är det ditt jobb. Din hund behöver inte tycka om andra hanar, men han ska acceptera att de finns i hans närhet om du säger att det är okej.
 
Min hane är väldigt dominant. När vi var hos veterinären för ögoninf. berättade jag om det o de rekommenderade p-spruta!! Fick en med en gång och skall ge var fjärde månad eftersom han är dominant.

Vissa hundar, äldre lugna går mycket bra, andra går inte alls. Han har lugnat sej efter p-sprutan. Hör med din veterinär vad de rekommenderar.

Lena
 
Precis som Jadzia skriver: Kastrera eller ge hormonbehandling! Till att börja med.

Hur gör han när han kissar/bajsar ute? Krafsar han efter sig eller går han direkt när han är klar?

En hund som krafsar efter uträttade behov gör det av två orsaker. 1. Han vill sprida ut "dofterna".
2. Han ökar sin testosteronhalt genom att utföra dessa krafsningar.

Om han krafsar så kan Du lägga in ett förbud på att han inte får krafsa. Vissa hundar hjälper det på andra inte. Nu är det ju inte lösningen utan en hjälp på vägen. Han kan ju även vara väldigt osäker eller väldigt kraxig och då måste man ta tag i det.
 
:confused: min lilla labbe krafsar efter behov (ibland) och han är både supertöntig och kastrerad... jag tror knappast att han gör det för att verka tuff, då han är skitskraj för andra stora hanhundar (och tikar).
 
Väran hund som vi har hemma är agressiv mot hundar som är unge fär lika gammal som sig + mindre. äldre hundar har hon respekt för. För oss hjälpte det inte att sterilisera henne hon är lika aggresiv nu som så sätter alla som hon inte tål på plats och visar vem som bestämmmer.
lycka till tror inte kastrering hjälper
:confused:
 
Testosteronet hos hundar ökar när de krafsar, sen är det självklar från hund till hund hur de reagerar. Likväl som kastrering fungerar jättebra på vissa och inte alls på andra.

Testosteronet ökar också om man tillåter en hanhund slicka på en kissfläck som en löptik lämnat efter sig.
 
är du säker? vad jag har hört slickar dom för att de lättare kan känna doften av ett ämne som smakat på.

när det gäller krafsandet tror jag bara att labben härmar min tik. han har aldrig visat några som helst tendenser till att vilja stå högre än ngn annan i rang (för ett år sedan hade vi en doberman/schäfervalp på 8-15 veckor hos oss. morrade den backade min hund :crazy: SÅ mesig är han) men han krafsar ändå. skrattar man åt honom krafsar han ännu mer.
 
Ja, jag är säker. Att de bättre kan känna doften genom att slicka på fläcken stämmer också.

för ett år sedan hade vi en doberman/schäfervalp på 8-15 veckor hos oss. morrade den backade min hund SÅ mesig är han)

Det behöver inte betyda att han är mesig, utan respekterar en annan hundindivid. En morrning är en varning på att den morrande individen vill öka avståndet från den som kommer emot. Om den lilla valpen morrar åt din labbe så beror det antagligen på att den är osäker på din hund. Den svarar med en morrning och din hund backar undan FÖR att visa den lilla valpen att han respekterar honom och för att det är en lugnande signal att vända sig bort.



skrattar man åt honom krafsar han ännu mer.
Ja, om du skrattar och är glad när han gör något så vill han naturligvis göra dig ännu gladare, därav det fortsatt kraftsandet.
 
De får också förhöjd testosteronhalt i kroppen. Både tikar och hanar har ju manligt hormon i sig.


Själv har jag bara hört att det handlar om dominans på olika sätt.
Det är ganska vanligt att man uppfattar att en hund som krafsar är dominant. Men en hund kan bara vara dominant inom grupper vilket innebär att hunden måste känna den som varit där och kissat innan, annars kan man inte säga att det är en dominanshandling.
 
Dominans är ingen egenskap. Man kan inte säga att man har en dominant hund. Det är situationen som avgör om en hund är dominant eller inte.
 
Ah.

Får jag höra vad du säjer om denna krafsning?
Det har flyttat in en rottistik i huset mitt imot. En dag när vi är på väg i möter vi rottisen utanför vårt hus. Doris börjar gruffa lite, spänner upp sej, upp med svans och huvud och börjar sprätta som en höna. Hon hade inte gjort sitt behov på platsen.
Kan tillägga att hon löpte, och är dominant (och om man så vill, grinig) mot speciellt tikar, speciellt under löpet.

Alltid lika kul o höra andras åsikter.
 
borde det inte vara så att han genom sin ålder automatiskt står högre i rang än en valp? denna valpen körde över honom totalt, stal hans ben och grejer utan att min hund vågade säga emot :crazy:. dock fick valpen kvickt lära sig att den varianten inte fungerade på min andra hund :devil:.

jag är väldigt säker på att krafsandetr inte fyller någon testosteronhöjande funktion hos min hund. kanske är det så att han bara försöker lämna sin lukt på ett större område för att visa att "här har jag varit" (nya rön pekar på att tamhundar inte kissar för att markera ett revir, utan för att kommunicera med varandra. visserligen är revirmarkerande också en sorts kommunikation, men jag tror att du förstår vad jag menar). han kan ju lämna lukt genom svettkörtlarna mellan tårna. kan det inte vara så att krafsandet betyder olika från hund till hund? och att krafsa i en annan hunds närvaro betyder ngt annat än om dom är själva?
 
Äldre hanar har ofta ett enormt tålamod med valpar. Valparna kan bete sig hur gräsligt som helst utan att hanen säger något, medan en äldre tik brukar vara grinigare och tål egentligen ingenting. Det beteendet har mycket lite med rangen att göra. Hanen är helt enkelt en snäll lekfarbror som struntar i den lilles fjanterier.
Den äldres överhöghet brukar märkas då valpen börjar bli könsmogen. Först då brukar äldre hanar trycka till dem lite och hålla dem på jorden.

Att krafsa för att sprida lukten över ett större område hör ihop med den förhöjda testosteronhalten och viljan att hävda sig. En försiktig, ranglåg hund vågar inte krafsa för hu vad hemskt om någon annan stor, stark vovve upptäcker att jag varit här. Den kaxige krafsar glatt på för nu ska alla minsann få veta vem som pinkat på dne här fläcken.
Jämför med hur valpar gör då man hämtar hem dem. I början vill mycket få kissa någon annanstans än på tomten. De vill inte sprida sin doft på någon annans revir.
 
Va fan? Det har min yngre förmåga börjat med *suck* Jag som trodde att jag skulle få en lätt och snäll liten hund :crazy:
 
gammal och gammal... han var 2 år då. jag förstår bara inte varför han krafsar om han nu är så ranglåg. för det är han verkligen! lägger sig direkt, skulle aldrig våga utmana.
 
Med äldre menade jag just äldre, inte gammal.

Visst är det konstigt. Jag har en tik som också är mycket låg och försiktig, men till och från sprätter hon som en tok. Jag börjar se ett mönster nu, men ska studera henne ett tag till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp