Aggresiv när hästen inte får godis...

Undrar

Trådstartare
Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och hotar att sparka eller försökt bita mig. Även om jag bara stått stilla med händerna nere så kan den komma fram och "söker" efter godis, jag har bara stått stilla och får denna reaktion.

Till saken hör att ägaren är rädd för hästen och ger den godis. Inte bara om den ska hämtas i hagen. Så fort det blir minsta lilla motgång eller bara för att den är söööt så ska den få godis.

Stod och pratade med ägaren bredvid hästen och den bet mig i benet helt oprovocerat. Då sa jag till henne att dom borde sluta med att ge godis. Jag tror detta aggressiva beteendet beror på godiset. Hon sa att vi kan ju pröva att sluta ett tag.

Nästa gång skulle rida vi ut tillsammans, hon på en annan häst. Ville hästen inte kratsa hovarna och sparkade emot mig. Då kom godiset fram igen. Hon gav till och med hästen godis när hon satt på den andra hästen ute efter ridpasset för den var ju så sööt. Snacka om att jag blev paff. Känns som hon belönar dåligt beteende och det blir en ond cirkel.

Jag tog hand om hästarna i en vecka och gav dom inget godis och jag upplever att aggressiviteten avtog. Klickmetoden där dom får tänka och utföra saker är helt okay men att ge aggressiva hästar godis är inte okay. Hade detta varit en hund som betett sig på det här viset hade det inte varit okay, men ett häst på 500 kg är det tydligen ok. Dags att sluta som medryttare? Eller har ni några konkreta tips?
 
Senast ändrad:
Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och hotar att sparka eller försökt bita mig. Även om jag bara stått stilla med händerna nere så kan den komma fram och "söker" efter godis, jag har bara stått stilla och får denna reaktion.

Till saken hör att ägaren är rädd för hästen och ger den godis. Inte bara om den ska hämtas i hagen. Så fort det blir minsta lilla motgång eller bara för att den är söööt så ska den få godis.

Stod och pratade med ägaren bredvid hästen och den bet mig i benet helt oprovocerat. Då sa jag till henne att dom borde sluta med att ge godis. Jag tror detta aggressiva beteendet beror på godiset. Hon sa att vi kan ju pröva att sluta ett tag.

Nästa gång skulle rida vi ut tillsammans, hon på en annan häst. Ville hästen inte kratsa hovarna och sparkade emot mig. Då kom godiset fram igen. Hon gav till och med hästen godis när hon satt på den andra hästen ute efter ridpasset för den var ju så sööt. Snacka om att jag blev paff. Känns som hon belönar dåligt beteende och det blir en ond cirkel.

Jag tog hand om hästarna i en vecka och gav dom inget godis och jag upplever att aggressiviteten avtog. Klickmetoden där dom får tänka och utföra saker är helt okay men att ge aggressiva hästar godis är inte okay. Hade detta varit en hund som betett sig på det här viset hade det inte varit okay, men ett häst på 500 kg är det tydligen ok. Dags att sluta som medryttare? Eller har ni några konkreta tips?
Hästen är inte aggressiv, bara ett typiskt tiggigt beteende som kommer sluta om hästen inte blir handmatad förmodligen. Vissa hästar klarar inte riktigt av att få godis på det sättet helt enkelt utan att bli för på och med sådana får man belöna med andra sätt. Men sluta kalla hästen för aggressiv för det är inte en aggressiv häst. Det är en tiggig häst och ja, sålänge inte ägaren upplever det som ett problem och inte vill sluta med att ge godis ur handen så tror jag inte det är så mycket du kan göra åt beteendet och det bästa är kanske att sluta vara medryttare på den.
 
Hästen är inte aggressiv, bara ett typiskt tiggigt beteende som kommer sluta om hästen inte blir handmatad förmodligen. Vissa hästar klarar inte riktigt av att få godis på det sättet helt enkelt utan att bli för på och med sådana får man belöna med andra sätt. Men sluta kalla hästen för aggressiv för det är inte en aggressiv häst. Det är en tiggig häst och ja, sålänge inte ägaren upplever det som ett problem och inte vill sluta med att ge godis ur handen så tror jag inte det är så mycket du kan göra åt beteendet och det bästa är kanske att sluta vara medryttare på den.
Så en häst som vänder röven till och hotar att sparka är inte aggressiv?
TS jag har två hästar den ena skämmer jag bort å det grövsta, så länge hon är trevlig. Skulle hon sura ihop blir det ingenting. Den andra får väldigt sällan något eftersom han är en 'krokodil' och tuggar på allt. Han hotar inte men tuggande förstärks om han får godis.
 
Jag har varit medryttare på en sådan häst. Ägaren gav sina båda hästar godis mest hela tiden. Det var ok med ena hästen, men ”min” fick olater som att sparka, nafsa, gå på en, stångas, osv. Vi kom överens om att testa att sluta med godiset till den hästen, och hästen blev som förbytt. Dessvärre började ägaren smyga åt godis igen efter ett tag och olaterna kom som ett brev på posten. Jag orkade inte längre då och slutade rida där. Ägaren tyckte uppenbarligen det var viktigare att hästen fick godis än att den betedde sig bra – då får hen hantera hästen själv.

Om du gillar hästen i övrigt kan du prata med ägaren och försöka komma fram till en lösning. Men vill inte ägaren sluta ge godisbelöning är det nog svårt att få en förändring.
 
Så en häst som vänder röven till och hotar att sparka är inte aggressiv?
TS jag har två hästar den ena skämmer jag bort å det grövsta, så länge hon är trevlig. Skulle hon sura ihop blir det ingenting. Den andra får väldigt sällan något eftersom han är en 'krokodil' och tuggar på allt. Han hotar inte men tuggande förstärks om han får godis.
Nej jag tycker det är ett "vanligt" beteende av hästar som inte klarar av att bli handmatade. Aggresivitet för mig är mer än hot.
 
Ärligt talat hade jag nog sett mig om efter en ny medryttarhäst, om jag inte tyckte hemskt mycket om hästen. Det är fullt möjligt att det går att få hästen att sluta med det beteendet gentemot dig, men utifrån vad du skriver låter det inte som att ägaren är med på det riktigt och är hon med när du är där och då ger hästen godis/fortsätter att förstärka beteendet känns det som att det blir svårare än vad det borde vara att uppnå det. Jag är inte särskilt road av att fostra andras hästar, numera, utan känner att det får ägaren sköta.
 
@Undrar om du inte gillar hästen väldigt mycket och den för övrigt passar dig som handen i handsken förutom det här beteendet så hade jag sett mig om efter en ny medryttarhäst om jag var i din sits. Ridning och att hålla på med hästar är ett nöje för mig som är ganska dyrbart och att uppfostra andras hästar är inget nöje för mig iallafall särskilt i detta fallet eftersom ägaren och du inte verkar vara riktigt på samma spår vad gäller godiset. Men det kan ju egentligen bara du avgöra du får väl väga för- och nackdelar helt enkelt.
 
Jag ser det också mer som felhantering och inlärt beteende snarare än att hästen i sitt temperament är aggressiv - utifrån det jag läst i alla fall.
Enklast är ju att göra som TS vill göra, att ta bort provokationen.. men om hästägaren verkligen inte vill samarbeta hade jag nog också sett mig om efter en annan medryttarhäst.
 
Klart att det är/kan tolkas som ett aggressivt beteende med tjuvnyp men det verkar vara ett inlärt beteende. Hästen har lärt sig att ett hotfullt beteende belönas med godis. Hästen gör som den är lärd, hota=godis. Den har dessutom förmodligen ingen respekt för ägaren och anser sig säker som ledaren och har rätt att ta sig friheter och bossa över människorna.
 
Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och hotar att sparka eller försökt bita mig. Även om jag bara stått stilla med händerna nere så kan den komma fram och "söker" efter godis, jag har bara stått stilla och får denna reaktion.

Till saken hör att ägaren är rädd för hästen och ger den godis. Inte bara om den ska hämtas i hagen. Så fort det blir minsta lilla motgång eller bara för att den är söööt så ska den få godis.

Stod och pratade med ägaren bredvid hästen och den bet mig i benet helt oprovocerat. Då sa jag till henne att dom borde sluta med att ge godis. Jag tror detta aggressiva beteendet beror på godiset. Hon sa att vi kan ju pröva att sluta ett tag.

Nästa gång skulle rida vi ut tillsammans, hon på en annan häst. Ville hästen inte kratsa hovarna och sparkade emot mig. Då kom godiset fram igen. Hon gav till och med hästen godis när hon satt på den andra hästen ute efter ridpasset för den var ju så sööt. Snacka om att jag blev paff. Känns som hon belönar dåligt beteende och det blir en ond cirkel.

Jag tog hand om hästarna i en vecka och gav dom inget godis och jag upplever att aggressiviteten avtog. Klickmetoden där dom får tänka och utföra saker är helt okay men att ge aggressiva hästar godis är inte okay. Hade detta varit en hund som betett sig på det här viset hade det inte varit okay, men ett häst på 500 kg är det tydligen ok. Dags att sluta som medryttare? Eller har ni några konkreta tips?


Håller med @Sel och @Grazing ang aggressivitet, även om det är ett jävlig tröttsamt (och ibland farligt) beteende med hästar som lärt sig att hota. Sånt eskalerar snabbt från nyp till bett etc.

Sluta mata den brukar vara enklast.

Vill ägaren fortsätta stoppa i den godis så leta upp en annan häst. Jag skulle inte orka med att uppfostra nån annans djur.
 
Hästen är inte aggressiv, utan ägaren har bara lärt hästen att hotfullt beteende=godis. Uppenbarligen så fungerar det jättebra för hästen då ägaren blir rädd och sen ger den godis.

Hon har belönat ett negativt beteende utan att veta om det.

En sån häst skulle jag direkt sluta ge godis. Om ägaren inte vill sluta så skulle jag se mig om efter en ny medryttarhäst. Det är inte värt att bli skadad pga nån annans okunskap.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp