Aggressiv häst i hagen

Yellowdream

Trådstartare
Hej!
Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar.
Häromveckan sprang hon igenom en tråd in till en annan hage och orskadade en fruktansvärd händelse på en annan häst. Efter att ha lagat staketet tog de någon dag sen sprang hon igenom ingången till sin hage och sprang in i stallet.
vi byggde en ny hage med rejäla trästolpar och tre trådar och den ena sitter högt så hon når inte över den. Hon går själv i den hagen nu men problemet är att hon vänder upp rumpan, snärtar hårt med svansen och går inprincip till attack mot hästarna i hagen bredvid. Idag sparkade hon mot dom genom tråden trots att det är ordentligt med ström. Såg häromdagen att hon fick en ordentlig stöt när hon nuddade tråden men de verkar inte skrämma henne.
någon som har tips på hur man går tillväga? Vad ska man göra? Blir orolig för min egen häst som går i hagen bredvid..
 
Är det bara ett staket? Inget avstånd mellan hagarna? Vad har ni för trådar? Är det bra jordning?
Har hon täcke på sig så skulle jag ta av det så hon känner strömmen mer. Annars fler trådar/band med bra ström i.
 
Är det bara ett staket? Inget avstånd mellan hagarna? Vad har ni för trådar? Är det bra jordning?
Har hon täcke på sig så skulle jag ta av det så hon känner strömmen mer. Annars fler trådar/band med bra ström i.
Ja det är bara ett staket som avgränsar två hagar. Det är såna vita eltrådar och det är bra ström i dom. Hon går utan täcke..
 
Varför inte bara göra det enkelt genom att flytta den aggressiva till en hage där hon inte har tillgång till dom andra. Ställ henne med minst en hage emellan eller på andra sidan stallet typ.
 
Hästen verkar inte trivas i situationen. Så att hitta en lösning på problemet är ett måste för alla inblandade. Och lösningen är inte att ha ett starkare staket, för hästen mår lika dåligt i sin hage för det, även om det såklart också behövs rent säkerhetsmässigt.
Ni behöver se över hagsituationen, kanske ställa hästen i en hage där den får stå mer i fred, kanske den trivs bättre men någon annan häst bredvid sig, kanske behöver den mer sysselsättning/ grovfoder i hagen osv.
Mitt sto som jag hade tidigare kunde visa ett väldigt humör både mot hästar och människor. Men det visade sig bero på smärta. Så med behandling mot de problem som orsakade smärtan samt fri tillgång på grovfoder i hagen och ett lugnare stall så blev hon mycket lugnare och mer tillfreds med tillvaron. Så det är mycket som kan påverka varför en häst beter sig så som du beskriver och det är vårt ansvar som djurägare att se till att hitta orsaken och försöka åtgärda den.
 
Ja vi bad faktiskt hästen flytta till ett annat stall för det var inte hållbart. Så nu är problemet borta och hästen blev sedan såld. Hoppas innerligt att nya ägarna kollar igenom hästen då jag tror att hon inte mådde bra på något sätt. Om de va smärta eller något annat vet jag inte men något kändes fel. Vill understryka att det inte var min häst :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 126
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp