Aggressiv Hanhund..Vad göra?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag har ett ganska allvarligt problem med min strävhåriga taxhane. Han är numera sex år gammal och är väldigt instabil i humöret.
Sen han blev könmogen i ettårsåldern har han varit rent förjävlig i perioder. Som många andra taxar har han flugit på hundar som varit tio gånger större än honom själv (rottweilerhane är bara ett exempel) vilket inte varit så roligt. Han är dessutom väldigt försvarsinstäld till min mamma och pappa. Han har ganska svårt för mig och min syster även fast det är vi (speciellt jag) som går ut och tränar honom och våran andra hund som är en westie (from som ett lamm). Han är väldigt lydig för övrigt och avgudar mig i perioder ..(!)..Annrs är han morrig och han har vid vissa tillfällen biti mig och min syster i handen när vi sagt åt han på skarpen och tex hållt tag i hans nackskinn (eller försökt vi har inte riktigt hunnit fram för ens tänderna suttit i handen)..För ett par månader sedan bet han mig i ansiktet helt oprovocerat ( ok var hukad över honom men det har aldrig varit ett problem förr.) Jag fick åka in på akuten och sy 9 stygn i en sönderkluven läpp och den enda anledningen till att jag grät då var för hundens egna konsekvenser. Hela familjen älskar hunden trots sin instabilitet. Avlivning är alltså inget alternativ. Vi har även kollat att han inte ha ront och enligt veterinär är han i prima form. Jag undrar om det är ngn som har kastrerat sin översexuella/aggressiva hanhund och vad det gett för resultat?
Vi har ändrat lite på reglerna hemma numera och blivit hårdare. Han får tex aldrig sova i sängen mer och lite sånt, det har blivit lite bättre sen dess. Men jag litar int epå honom.. :confused: :(
Hjälp jag vet inte vad jag ska göra!

Sv: Aggressiv Hanhund..Vad göra?

Rent krasst så tycker jag er hund har förverkat sina chanser. Att bita någon i familjen i ansiktet är inte okej för mig. En hund är mycket väl medveten om vart den sätter sina tänder. Men nu vill du inte ha den typen av råd så jag skall försöka ge dig några andra tips.

Jag skulle nog börja med att kastrera honom. Det kommer inte omvälva situationen men kanske slipper ni 'topparna' i hans svängningar. Det finns ingen anledning att ha kvar honom som hanhund och med en kastrering så får ni ned stressen och testosteronnivån. Det kan verka aggressionsdämpande.

Sedan hade jag undvikit att fysiskt bestraffa en sådan här hund. Han kommer att forsätta att försvara sig med tänderna så ge honom inte den chansen. Bestraffa honom genom andra saker som är mer psykiska. Det kan att om han inte uppför sig så får han inte vara med er, han får gå och lägga sig i korgen.

Uppvakta inte honom för mycket utan låt honom istället 'törsta' lite efter er uppmärksamhet. Ge honom uppmärksamhet ibland om HAN ber om det men skit i det annars. Ni fjäskar inte för honom utan han kan gått och väl fjäska för honom.

Det är bra att ni har hårdare regler hemma. Genomdriv reglerna med envishet/beslutsamhet hellre än att bli arg. Orsaken till att jag tycker att man skall undvika att bli arg är lite samma som jag skrev ovan. Risken är bara att han går upp i försvar och så kommer ni bara in i en konflikt som trissas upp.

Hej!!

Att din hund har bitit dig i ansiktet är ju verkligen inte bra. Jag kan förstå att du inte kan lita på din hund, men om du inte kan lita på honom så lita han inte på dig och då blir det att hunden tar över dig och det är inte bra! Du måste börja lita på din hund och ge han beröm när han är duktig och när han är dum gå där ifrån gör inte så stor grej av det ge han ett kommando som att han ska lägga sig och låt han ligga där till du säger att han får gå där ifrån har du ett stakt kommando på din hund så klara han av att ligga där, sen går du dit och berömmer honom med en go bit då har han ju varit duktig på att ligga där men felet är har han ju inte fått straff för men eftersom han biter er så är det bättre att ge han ett ligg kommando. Jag tror att din hund är osäker på dig han litar inte på dig och biter dig för att skydda sig själv ni måste träna på att lita på varandra. Du skriver att du har bra lydnad på hunden ta nytta av det och ge han beröm när han gör rätt av det. Har du ett starkt NEJ kommando rusa din hund på en annan skrik NEJ HIT el ligg el vilket som han lyssna på bäst ifrån magen då kan jag lova dig att hunden stanna. Men NEJ :et måste vara sååå starkt annars lyssna han inte på det heller. Läs din egen hund i ansiktet oftast kan du se hur han beter sig när du tar i han och sånt om han är osäker på dig el om han är ilsken är han osäker så går det att träna men ilsken vet jag inte om det går att träna nu när han är 6 år det kan ha gått för långt, du ska inte ändra något i din hunds vanor som om du låter han göra en sak ena dagen sen får han inte göra det andra dagen sånt är inte bra för då blir hunden osäker på ditt ledarskap var lika bestämd varje dag detta är i inlärningsperioden. Hunden förstår inte vad du menar om du ändra dig att ok du får ligga där idag men inte imorgon hunden blir osäker. Jag hoppas du förstår vad jag menar!!!

Jag har en irländsk röd setter på 5 år och han har blivit hanilsken pga att han har blivit på flugen 3 gånger av samma hane han fick ett tjock tillstånd jag kunde inte ta i min egen hund för han litade inte på mig så jag fick hjälp av en hundpsykolog hur jag skulle göra för att träna på att vi ska kunna lita på varandra igen det hon sa var att vi skulle ut i skogen och gå balansgång, hoppa på stena, leka mycket i skogen så han får lite bättre självförtroende. När jag möter en anna hund så gick jag som en båge ibörjan och lät hunden titta på mig var rolig när man har hund så får man vara barnslig.. Detta har hjälp mig såå mycket nu litar han 100 % på mig gör inga utfall el blir osäker när det kommer andra hundar utan han tittar på mig och jag säger bra till han och håll dig vid min sida han tittar inte ens på hunden / hundarna.

Detta är lite vad jag varit med om och lärt mig på vägen och det är alltid lika roligt att hjälpa andra...
Lycka till med din vovve!!

MVH Jenny!!

--------------------------------------------------------------------------------

håller med. bra skrivet!

Hej!! Vet inte vem du menar men om det är jag så tackar jag för det!!
MVH Jenny!! :rofl:

Om han är aggressiv pga sina hormoner kan det hjälpa det med kastration, annars bör det inte ha någon större betydelse. Han kan möjligtvis bli lite lugnare pga att vissa drifter tas bort. Dock är han ändå inget vidare avelsmaterial vad jag kan utläsa, så man kan mycket väl kastrera honom för att undvika sexualdriften och för att hindra att han parar sig.

Jag tror att hans problem är djupare än vad du tror. För det första så är taxar (som du nog vet) en jakthund som har stora behov av stimulans. Många ilskna, odrägliga, jobbiga, stökiga taxar är det just för att de inte får något komplement till jakten. Därför blir de personlighetsförändrade och lägger sin energi på annat.

Jag hade helt enkelt föreslagit att börja hitta på saker med honom. Gå spårkurs, träna agility osv. Detta får honom att förstå att du är viktig och man får ut saker av att vara med dig, han kommer också att börja lita på dig på ett annat plan.

Vill dock tillägga att en hund som hade bitit mig i ansiktet för att jag lutade mig över den (om jag hade varit ägare på hunden alltså) hade fått ett skott i pannan... jag ska kunna vända upp och ner på mina hundar om jag vill, detta har med tilltro att göra, det tror jag att din hund saknar.

//E

Satt just och tänkte på det att många taxar jag träffat inte varit snälla. Många tar till tänderna som jag ser det i tid och otid *rysa* Men jag har träffat enormt trevliga charmtroll också!!

Jag skulle också efterlysa nån slags träning som ger lite "mer" till hunden. Jag har två outtröttliga hundar som aldrig får nog. Ibland blir jag lite förtvivlad att de aldrig är nöjda. Går vi 1000 m spår så undrar de när vi ska sätta igång. Är vi ute en förmiddag och apporterar så är de lika pigga när vi går hem igen som de var innan. Lydnad står man ju inte och nöter i 3 h direkt så de pass vi kör gör ju inte så mycket.

Jag skulle vilja ha nån "tyngre" träning som inte stressar eller varvar upp hunden och jag kan tänka mig att det skulle vara något för taxen här också. Att de får jobba sig trötta och känna sig viktiga och behövda. Men jag kan inte komma på vad. Cykla med dem är uteslutet. (Armbågsfel och jag har bara asfaltsvägar runt hela mig)

Simma kanske??? skonsamt för kroppen och ganska jobbigt för hunden.
Dock är det ju inte alla som har hundbadhus i närheten :angel:
Nej, inte jag heller. Men på sommaren kanske.

Häls Embla

Mmm det hade faktiskt varit något. Jag vet att vi har ett hundsim här. Men jag kommer inte dit utan bil tyvärr :( Det är ett par mil dit. På sommaren så är det så kallt i vattnet vart vi bor så jag törs inte låte dem simma någon längre stund. Men kommer jag att vara nån sommar vid en skön varm sjö så ska det simmas!! Tack!

labradorer flyter i vattnet och blir inte särskilt trötta. min kan lätt simma en timme i samma tempo.

Men jag tänkte binda fast dem bakom båten :p

By the way. Törs du låta han simma så länge? Min kompis var på hundsim och hennes ena Labrador fick kramp jättefort. Han fick inte ens simma 15 min för personalen. Hennes lugna tik kunde ligga i "hur länge som helst". Så jag har blitt lite skrämd. Helst om det är kallt.

cillamuffins skrev:
labradorer flyter i vattnet och blir inte särskilt trötta. min kan lätt simma en timme i samma tempo.

Flyter som tunnor! :angel: :angel:

Själv tränar jag mycket simmning under sommaren med mina schäfrar. Då det har mkt bra kondition, så tränar jag med flytdunkar. Det ger bra motstånd i vattnet.

Antingen binder ni fast en 2-3 l dunk i ett snöre och som sedan fästs vid hundens sele. Fyll dunken med vatten, börja med 1 l och testa dig fram. Ju mer vatten i, desto tyngre.

Själv använder jag mig av flytväst istället för sele, då jag simmar ganska långt ut i sjön och är rädd att det någon gång ska hända något. Hunden får kramp eller liknande.

Håller med!

Dock är jag inte lika snabb med att sätta skott i pannan på dem.

förra sommaren simmade han över en hel sjö. jag var ju måttligt road (panikslagen), tvingade min pojkvän att simma efter, sprang över till andra sidan (har aldrig sprungit så fort i hela mitt liv), stal en båt och rodde ut efter honom. när jag och pojkvännen med gemensamma krafter baxat iland honom skakade han lite på sig och sedan försökte han hoppa i igen. innan idiotrycket hade han simmat och hämtat pinnar i säkert 20-30 min. på promenaden hem var han lika pigg som om vi nyss gått ut.

fast han får inte vara i djupt vatten om det inte är så varmt att någon (läs pojkvännen) kan simma och hämta honom om det blir kris eller om det inte finns olåsta båtar i närheten.

ha...ha...ha... nu var du allt rolig va? men de ser i alla fall inte lika fula ut när de är blöta som schäfrar gör.

men det var ett bra tips det där med dunkar som släp!

jag försökte slå ett slag för en ny sport förra året och får väl försöka igen i år. man ställer upp de tävlande vid vattenbrynet, tar en vingklippt anka och sätter lite längre ut. på given signal släpps ankan och hundarna (ankan ska ha så mycket vingar kvar att den kan springa på vattnet och vara snabbare än hundarna) och första hund över en given linje vinner. ett annat sätt till extrainkomster på sommaren hade varit att genomföra en vadslagning, kan loke simma över till öland eller inte? så tar man 10 % av summan till "omkostnader" och ror ut med hunden. jag tror det hade blivit en succé!

Simma är väl bra men jag tycker att Lady Vs förslag angående spårning är ypperligt. Taxar är ju ofta intresserade av det och det ger mkt god mental stimulans. Dessutom kostar det inget vilket simning gör under vintertid, det är enkelt och man kan göra det hur opretantiöst som helst. Man kan ju lägga godisspår om man vill. Det spelar ju ingen roll om man inte har tävlingsambitioner.

Jag har aldrig behövt avliva en hund pga aggressivitet, men så sysselsätter jag också mina hundar... Folk (inte trådskrivaren tvunget) tror att det är en mänsklig rättighet att ha hund och att hunden ska göra så mycket för dem, sitta hemma 8 timmar om dagen, sedan gå fint i koppel, kunna umgås med alla, vakta på vissa, lyssna på alla men inte på främlingar osv... Sen ska dem dessutom inte behöva göra nånting för att tillgodse sina behov.

Så hade en av mina hundar bitit mig i ansiktet oprovocerat så hade det blivit ett skott i pannan, för då har det gått riktigt långt (förutsatt att hunden inte är sjuk). Denna hunden tror jag dock är ostimulerad, brist på ledarskap och är allmänt olycklig...

//E

Hörde om någon brukshundsklubb som inte tog emot taxar "de var obildbara"... Så synd att folk glömmer att det är en högst aktiv jakthund och inte någon promenadlimpa, dessutom är det tuffa hundar, ingen nybörjar hund alls.

//E

Det har ju funnits en raketlimpa på agilitybanan "där nere vid dig" :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 016
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 556
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 716
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade... 2
Svar
26
· Visningar
2 769
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Tratt och vattenskål