Aggressiv kaninunge

Ellenkantarell

Trådstartare
För två veckor sedan köpte jag en 12 veckors, fransk vädursunge som enligt uppfödaren skulle vara "social och tillgiven".
De första dagarna tyckte jag att hon var lite "reserverad", men hon åt som hon skulle och verkade trivas rättså bra.
Men redan från första dagen började hon stampa varnande mot mig när jag lade in mat eller sträckte mig för att klappa henne. Jag tänkte att jag skulle ge henne lite tid, hon är ju som sagt inte så gammal, och så har hon ju precis kommit från mamma och systern och är säkert lite förvirrad.
Redan från första dagen var hon nästan helt omöjlig att lyfta upp, hon bara sprattlade och tänkte inte ge sig. Hon har fått komma ut och springa, både i gräset och hästboxar (hon bor tillsammans med mina kompisars kaniner i vårt stall) så hon är inte understimulerad, och hon har mycket att greja med i buren.

Men nu har hon blivit aggressiv! Hon stampar ordentligt åt mig och nafsar efter mina händer. Det går inte att fånga henne, och när man väl har fått tag i henne sprattlar hon som tokig tills händer och armar blöder. Och jag kan bara tänka mig hur kommer bli som vuxen... En 5-kilos sprattlande kanin i famnen! :o
Men hon accepterar att man har henne i knäet och lägger henne på rygg ändå...
Jag har haft erfarenhet av kaniner sen jag var 7 år gammal då jag fick min första kanin (är nu 15) och har aldrig vart med om att mina kaninungar har varit aggressiva! :S

Så nu behöver jag verkligen tips på vad jag ska göra för att vinna hennes förtroende. Jag provat massor; muta henne med lite mat för att få henne att komma till mig m.m. Men hon sitter bara i ett hörn och blänger ilsket på mig. Jag har i framtiden tänkt att ta ett par kullar på henne, men jag kan ju inte avla på en kanin med dåligt temperament som knapp går att hantera!!

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra...! :confused:
 
Sv: Aggressiv kaninunge

Jag har upplevt det som sådan att ungefär 2 veckor - 2 månader efter att en kanin flyttat till nytt hem så kommer en sån period. Testa, nafsa, sprattla, stampa. Och jag tycker att alla mina honkaninungar jag haft varit tjuriga mellan 3-5 månaders ålder. Det är bara att härda ut, ta tag i det nu, vara vänlig men bestämd.

Senaste projektet jag tog var en 9 månaders hona som sades hade dåligt temperament. Visst, de första 3 veckorna var hon supersnäll, men sen kom det; hon morrade, gjorde utfall och var allmänt tjurig. Efter 2 månader med dessa fasoner så var hon en ängel. Och är det än.
 
Sv: Aggressiv kaninunge

Edit: fördelen med honor jag upptäckt är att de oftast inte biter för att göra skada, utan mer för att säga ifrån. Aggro-hanarna jag haft har bitit tag och hängt sig fast, och det är mindre trevligt.

Men detta är mest mina egna upplevelser.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp