Aggressiv mot andra hundar

Miiikaela_

Trådstartare
Tog för en tid sedan en omplaceringshund som visat sig vara aggressiv mot andra hundar. Detta fick vi ingen upplysning om trots förfrågan. Hunden är trevlig i övrigt (dock ouppfostrad). Rolig att arbeta med. Dock väldigt vaktig både av familj, skålar, leksaker etc. Hon är 16 månader gammal Australien cattledog.

Hon göt utfall mot andra hundar, kan inte umgås med andra hundar inte heller om hon träffat dem flera gånger/långa perioder. Hon är osäker som hund och väldigt oberäknelig då hon kan umgås med en hund en stund och sen helt plötsligt attackera. Fortsätter att bita/morra/attackera även om den andra hunden visar sig väldigt undergiven. Blir ofta helt plintarnas i dessa situationer som att hon låst sig och bara fortsätter. Detta innebär givetvis att det inte går att umgås med vänner som har hund, ont i magen vid promenader då det kan komma en lös hund. Hon är som sagt vaktig, kan knappt klappa en annan hund utan att hon blir arg/hotfull oPch hon har i samband med det gjort 2 ordentliga utfall mot mig.

Vi har problem att ha en sån här hund trots att hon i övrigt är jättemysig. Då vi lever i en livsstil som innebär att hon måste kunna träffa andra hundar även om hon inte måste älska dem. Vi vet helt enkelt inte vad vi ska göra. Så undrar helt enkelt vad ni hade gjort? Omplacera igen känns jobbigt eftersom hon redan är osäker av sig, ger ju inte direkt bättre självförtroende. Att avliva känns fruktansvärt men frågan är om set kan vara snällare för henne. Det här är inte ett beslut jag vill behöva ta. Gråter så fort jag tänker på det. Känns som att vad jag än gör kommer bli dåligt för hunden.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Jag hade kontaktat förra ägarna och frågat om beteendet visat sig förut och om de kan ta tillbaka hunden.

Har ni tagit hjälp av instruktör?
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Självklart hade det varit ett alternativ om förra ägaren varit ett bra hem. Vilket jag anser att det inte är, då deras metod är att stänga in hunden/isolera den istället för att hantera den. Vi har mycket kontakt med sambons svåger som tränat hundar både till skydd(arbete) och tävlibgshundar och är mycket duktig. Dom har själv hund av samma ras. Han tycker beteendet är knepigt men tror att det kan finnas en möjlighet att hon blir bättre. Men att det ligger långt fram i tiden.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

pa med en munkorg pa promenaderna (trana sa hon ar bekvam med den forst forstas) sa slipper du/ni i alla fall ga omkring och spanna er mer an nodvandigt. (och sa slipper du forhoppningsvis bli tuggleksak om hon omriktar pa dig)

sen ar det "bara" att trana, trana och trana...

Helt arligt, det ar jattesvart att ge nagot vettigt tips over natet. Och jag forstar att tanken om avlivning finns dar, det AR inte latt att "fixa" sant som blivit fel och det kan ta en enorm tid, med stress pa bade forare/agare och hund. Avlivning tror jag inte ar fel, eller nagot nagon skulle klandra er for. En dod hund lider inte, vilket en omplacerad kan gora...

Kan svagern ge er regelbunden hjalp med traning?
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Munkorg är kontrade vad vid, och den används titt som tätt som vid tillfällen då hon är i närheten av andra hundar. Hon avskyr den dock därför har det känts jobbigt att ta på den jämt och ständigt men förstår att det egentligen är en bra lösning. Även om det inte känns som en långvarig lösning.

Hade jag inte behövt träffa andra hundar, vilket jag behöver då vi har vänner/familj med hund och vi själva har en hund (min familjs hund) på deltid (vanligtvis 1-3 dagar/vecka) därför känns det inte som mängder med tid är något vi har. Då tanken var att hon inom någon månad skulle kunna vara på hunddagis/med i stallet för att få så lite ensamtid som möjligt är det inte något vi kan arbeta med en längre person. Inte måna dagis som vill ta emot hundaggressiva hundar tyvärr. Då vi båda kommer arbeta heltid måste en sån lösning gå då hon annars får vara ensam 9 timmar om dagen vilket inte alls var tanken.

Svågern kan hjälpa oss regelbundet, då det var en utav anledningarna till att vi tog oss an hunden då hon har en del andra problem/ouppfostringar. Men det känns allt annat än kul, jag ville verkligen ge den här hunden ett bra hem med massor av kärlek och träning men just nu känns det långt bort tyvärr.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Om det är en renrasig ACD med stamtavla så tycker jag ABSOLUT att ni ska kontakta uppfödaren. Han/hon kanske kan ta tillbaka hunden eller hjälpa till att finna ett nytt hem. Så illa är det inte för en hund att byta hem några ggr.

Om hon är en bra hund i övrigt bortsett från detta med hundaggressiviteten så kan hon vara ett perfekt hund för någon som inte har som krav att hon ska kunna träffa andra hundar. Med lite träning kan hon säkert klara att ha andra hundar runt sig bara hon slipper umgås med dem.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Ja det är det. Uppfödaren var kontaktad när vi tog över henne dö hon var väldigt mån om vart hennes hundar hamnar. Så det kan vara läge att se vad hon hatat säga i alla fall. Men min tankegång har varit lite som din att hitta någon som lever ett mer ensamt/hundfritt liv som kan ge henne den tid hon behöver. Eller som inte har behov av att hon skall kunna umgås med andra. Hon är som sagt lite ouppfostrad i övrigt men hon är å andra sidan superrolig att arbeta med, lättlärd, aktiv och glad. Så i övrig är det en trevlig hund. Förutom att hon verkligen avskyr andra hundar då vill säga. Hon accepterar inte andra hundar öht som det är nu. Kan till och med bli värre ju mer hon träffar en hund, oavsett hund. Men hur lätt är det att hitta ett omplaceringshem till en sådan hund? Känns lite klurigt men set är absolut där vi börjat arbeta.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

ja, jag forstar dig.. munkorg ar ju eg. ingen "losning", bara en sakerhetsatgard. Hon far, arligt talat, avsky den bast hon vill. Din, och hennes sakerhet, framfor allt.

Omplacering via uppfodaren later som en bra ide!

Och jag kan verkligen forsta att det absolut inte ar sadar.. roligt.. att ha en hund pa dom premisserna nar det ar sa "mycket" som inte fungerar med er vardag :(

Hur goda intentioner man an har nar man tar sig an en hund, sa blir det inte alltid som man tankt. Tyvarr. Det ar absolut inte alls fel att se om ni kan hitta ett hem som ar mer passande for henne...
och sa vill jag saga att jag kanner med er... det kan vara riktigt tungt.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Det är mycket sant. Ska börja använda den genast. Så jobbigt att behöva ha ont i magen när man är uteblev folk har ju gärna sina hundar lösa och dom springer ju gärna fram och många ägare har tyvärr inte så bra koll på sin hund.

Ja vi får nog börja där. Känns ju som att hon borde må bättre i ett hem som är mer anpassat till henne. Nä för oss är set ju inte speciellt kul, och att ha hund ska ju faktiskt vara roligt. Det blev inte alls så som vi tänkt oss och många saker visste vi att vi skulle få jobba hårt med, detta var inte en utav dem dock. Då detta typ av beteende inte passar in i vår vardag tyvärr. Synd är det då det är en otroligt trevlig/mysig/rolig hund i övrigt.

Tackar också för din omtanke då detta verkligen är allt annat än enkelt. Inte som vi hade tänkt oss direkt.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

ibland far man tanka lite at alla andra ocksa... och med munkorg pa sa brukar folk skarpa sig lite faktiskt med att halla koll pa sina egna jyckar. Och forhoppningsvis slipper du ha ont i magen! Spanner du dig sa plockar hon sakerligen upp dom spanningarna med och det kan sa latt gora beteendet varre.

*liten kram*
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Misstänker att du menar i form av smärta? För i så. Fall så gott som ja, hon besiktigades innan vi hämtade henne. Kollade tänder, hjärta, lungor och röntgade höfter/armbågar. Fick en anmärkning på höft, men ska enligt vet inte påverka henne som läget är nu.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Mja, eller nåt annat fel. Det låter bara så typiskt för hundar som umgås med en annan hund ett tag och "helt plötsligt" hoppar på den.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Jag har en hund som är precis likadan. Här gäller det att hon finner trygghet hos mig (det är extremt ofta osäkerhet som ligger i grunden för hundaggressivitet) och att vi har bra kontakt. Sen har vi tränat MASSOR med skvallerträning, för att flytta fokus ifrån hunden så att hon fokuserar på mig istället. Beskriver min träning, så får du göra vad du vill med infon :)

Att ge henne tid och utrymme är viktigt, man kan inte stressa en sådan här hund. Dendär månaden du pratar om är bara att glömma om problemen är så djupa som dom verkar. Att skynda på eller sätta för mkt press kan lätt ge motsatt effekt, likaså som att mjäkande och pluttinuttande kan göra detsamma. Läs hunden och lyssna på den. Tvinga aldrig hunden att vara närmre en annan hund än vad den faktiskt klarar.

Många långa promenader med andra hundar. Ett exemplariskt sätt för sådana här hundar att "lära känna varann" utan att behöva träffas på nära håll. Promenaderna bör hållas helt utan nosningar, inte för mkt krav på just den promenaden osv. Vänta hellre några veckor för länge med att testa att släppa ihop. Gör man det för tidigt kan det bli såpass illa att man får börja på ruta ett igen, om det ens går att reparera. Med min hund tog det flera månader innan hon ens kunde nosa en snabb stund.

Var försiktig med munkorgen. Din hund är medveten om att den inte kan försvara sig och kan känna sig väldigt utlämnad. Låt inte en annan hund hälsa på din om den har munkorg. Möjligtvis om det är en hund din hund känner sedan innan som du till 110% VET att den andra hunden inte kommer morra/utfall/hugga osv. Men här gäller 110%! Om din hund morrar vill den ha sitt space, be då lugnt den andra hunden att backa lite. På så sätt kan du visa att du har läget under kontroll och att det räcker med att "varna" så fixar du problemet. Hunden behöver alltså inte handskas med det själv och känner en annan trygghet. Var dock försiktig så att det inte blir att ni i vild panik rycker bort den andra hunden. Lugnt och kontrollerat.

Åk på hundtävlingar och liknande hundrika miljöer. Om ni är på tävling, håll er långt borta från tävlingsbanan för att inte störa tävlande! Gå så nära ni kan, men ge hunden utrymmet den behöver. Om du läser din hund kommer du snabbt märka vart gränsen går. Var noggrann med skvallerträningen och ha superdupergott godis!

Framför allt, se till att hunden är ordentligt aktiverad vid hundträningarna! Ju mer överskottsenergi hunden har desto mer lär den kanalisera ut i hundmötena. Det gör hela processen betydligt värre än den måste vara.

Jag har valt att anpassa mitt liv efter hunden. Skulle aldrig sätta sådan press på henne utan hon får den tid hon behöver. Det har funkat alldeles ypperligt trots att i princip alla mina vänner har hund. Om eran hund så promt MÅSTE funka med andra hundar om en månad så är det nästan bättre att sälja henne till någon som vill anpassa sig efter henne.

Såhär bra kan det gå om man anstränger sig (den stora är min hundaggressiva tik):

2013-02-09+-+1
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Om det var min hund så hade jag gjort ytterligare ett besök hos veterinären. Bett att de skulle kolla olika smärtor. Det är rätt så typiskt att hundar "tänder till" när det gör ont. Man kan även prova att ge smärtstillande under en period för att utesluta smärta. Visst kan det bero på rädsla/osäkerhet alltihop, men har man inte provat att utesluta smärta så kan man inte vara säker. Det kan vara en rörelse som utlöser smärtan, och hon har även vänt sin aggressivitet mot dig inte enbart mot andra hundar.

Jag har ett exempel. En bekant kastrerade sin 8 år gamle hane. Någon vecka senare blev han såpass aggressiv mot andra hundar att matte fick snurra hans koppel runt stolpar när andra hundar kom i närheten. Ett besök hos vetten visade att han hade en stor tumör i prostata. Den gjorde skitont när han spände upp sig mot andra hundar, därav aggressiviteten.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Det kan absolut vara en god tanke. Dock är jag osäker på om det är det som är problemet. De utfall hon gjort mot mig har ju varit i samband med andra hundar också. Men visst kan det vara bra att utesluta det.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Kajak är helt övertygad om att det går om man är villig att ge det mycket tid. Och jag tycker det är superviktigt att det går så bra för dig. Vi har dock i det läget som vi har nu väldigt svårt att anpassa oss efter henne främst på grund av att vi kommer att behöva ha henne på dagis 1-3 dagar i veckan och de flesta runt här vill inte ta emot hundar som är aggressiva, och dessutom kommer det bli ökad stress på henne. Dessutom har vi en annan hund på deltid som jag hade tänkt att hon skulle fungera med efter ca 1 månad vilket hon inte gör. Den andra hunden är inte en hund jag känner mig villig att ge upp. Vi arbetar så gott som heltid båda två därför är dessa lösningar ett måste då jag inte vill ha hund ensam hemma 9 timmar om dagen.

Hon aktiveras flitigt, hon aktiveras i regel ca 3-4 timmar om dagen både promenader och metntalt. Och all annan träning så som lydnad och hundmöten går framåt. Det hjälper inte om vi går 10 promenader md en annan hund. Hon gillar dem inte.

Jag önskar att jag hade all tid i världen för jag tycker verkligen om den här hunden på alla sätt och jag tror med all säkerhet att hon kan ge någon annan mycket lycka om dom vet vad dom får.
 
Sv: Aggressiv mot andra hundar

Ett hunddagis är absolut inte en plats en hund som din ska vistas på. Inte bara med tanke på att dom inte tar emot, utan med tanke på vilken enorm stress det blir för din hund. Skulle inte tro att problemen blir nåt bättre av det. Jag kan förstå att 10 promenader inte räcker, det är ingenting om problemen sitter djupt. För min hund tog det flera LÅNGA promenader i veckan i flera månader innan dom ens kunde nosa. Jag tycker nog snarare då att det kanske skulle vara att överväga att hitta nytt hem? Eftersom tiden inte finns. Tråkigt såklart, men det känns som att det inte riktigt finns något sätt att få det att funka på :/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 316
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 520
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 212
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 802
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp