Aggressiv pga fosterrörelser?

Asa_S

Trådstartare
Har ett sto hemma som är dräktig. Igår uppträdde hon väldigt konstigt och jag blir lite betänksam och funderar över om detta är ett beteende som kommer att eskalera i takt med att fostret växer.

Vi hade precis delat ut hö i boxarna när det börjar komma väldigt konstiga ljud från hennes box. Först trodde jag att hon hade problem med att stå, för hon lutade sig mot väggen med sidan av rumpan och det såg ut som att bakbenen vek sig. Jag blev jätterädd, men sedan jag tittat en stund gick det upp för mig att hon mer betedde sig som att hon var urförbannad på väggen. Hon pep och skrek och kosparkade i väggen omväxlande med att hon verkligen försökte sätta sig på väggen, ungefär som hästar gör när de blir nypta i hasorna av någon annan häst. Och sur var hon - på väggen.

Anledningarna till att jag blir betänksam är två. Dels är hon en tjurig dam som inte accepterar "obehag", vi har haft upprepade genomgångar av både nacktryck, bettsignaler, flytta från tryck både framåt och bakåt, etc. Hon är ganska vildsint i sina protester och tar gärna om det i några omgångar med några veckors pauser, även om det blir mindre och mindre ju mer hon förstår att det är kul att arbeta. Dels ser jag framför mig risken för att fostret rör sig samtidigt som någon borstar, lägger an skänkel el liknande och får detta beteende riktat mot sig, och eftersom detta är en B-ponny som min snart 9-åriga dotter sköter och rider och jag tömkör är jag inte villig att utsätta dottern för detta . Jag blir också betänksam ang hur stoet kommer att släppa till fölet för att dia om det är förenat med smärta - men det kanske man inte kan säga något om för där borde hormonerna hjälpa till.

Jag har aldrig haft vare sig dräktiga ston eller föl. Tanken med lånet var att dottern skulle ha en lite större ponny att rida, anpassat till dräktigheten, men inte att ponnyns beteende skulle utsätta henne för fara på det här sättet. Är det vanligt att de blir så här? Går det över eller blir det bara en häst man får akta sig för? :confused::cry:
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Tror inte att det är fostret i sig som gör det. Utan att det är hormonerna som spökar till det. Jag har själv haft ston som under perioder av dräktigheten inte kunnat gå med andra hästar alls. Trots att de i normalfallet varit jättekompisar sedan många år. Det brukar försvinna helt efter fölningen men kan komma i perioder under dräktigheten.
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Inte ovanligt att dräktiga ston inte gillar att man borstar och grejar med dem. (Själv upplevde jag ett hemskt obehag när någon nuddade min gravida mage :angel:. ) Kan kanske vara en sak som naturen så vist ordnat, dvs att man ska skydda sin mage m foster? Mkt vanligt att dräktiga ston INTE gillar sadelgjord.

Att stoet ser ut att sura mot sin egen mage är nog rätt iakttaget. Jag har haft ett förstagångs-sto som betett sig så. Hon förstod liksom inte att obehaget inte fanns utanför henne. Det gick över efter ett par veckor. Ni kanske kan låta henne slippa bli borstad och ha sadel ett tag framöver?
Dräktiga ston påverkas av hormoner naturligtvis och det kan vara jobbigt för dem periodvis.
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Min har också börjat visa sånt beteende nu, inte lika extremt - men hon surar en hel del vissa dagar.
Har nu bestämmt mig för att bara rida henne till nästa skoning och sen plocka av skorna och då får vi nöja oss med promenader från marken.
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Och mitt sto blir galen bara jag sneglar på sadeln. Hon hatar sadelgjorden och både försöker sparkas och bitas.

Rider jag så sniglar hon fram och vill inte alls gå, dock älskar hon promenader när jag går brevid henne, då är hon jättepigg.

Men humörsvängningar utan dess like har hon..påminner om mitt humör när jag var gravid.. haha

Jag kommer ta av skorna nu vid nästa hovslagarbesök så hon får vänja sig vid att gå barfota.
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Samma tanke som jag har då. Vill att hon ska hinna vänja sig vid att gå utan skor innan hon blir allt för tung.

Min gillar inte heller sadelgjorden speciellt mycket längre. Barbacka tycker hon däremot fortfarande är jätteskoj. Inget som spänner runt hennes lilla mage då. :)
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Jag har också funderat på att ta av mitt sto skorna, men jag funderar på hur det blir om det blir is och halka? Visserligen rider jag henne inte...

Hade tänkt ta av dem i mars så där....fölet bör komma i april/maj skiftet om allt går som det ska.

Men vad är bäst tror ni? det är dags att sko om ett par veckor...ska jag låta henne vara barfota istället då? Jag velar fram och tillbaka.....
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Jag kommer ta av mina skorna nu om två veckor ungefär. Hon ska föla i mars och innan jag bytte hovslagare för mer än 1 år sen hade hon väldigt dåliga hovar, kunde inte gå barfota alls, tappade skorna hela tiden m.m.

Att jag tar av henne skorna redan nu är för att hovarna ska få vänja sig vid att vara utan skor. Tidigare kunde hon ju inte gå barfota men hovarna är avsevärt bättre nu så jag hoppas hon klarar sig utan skor.

Nu får hon möjlighet att vänja sig under en längre period, och det är ju fortfarande mjukt i marken. Hon får gå barfota, och hovarna hinner vänja sig lite innan det blir hårt av frost och kyla. Vägarna här är perfekta nu, väldigt mjuka och fina så hon borde inte ömma på promenaderna heller nu :)
 
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Min har ganska bra hovar, men går i en stenig hage....å andra sidan vet jag inte om hon ska fortsätta gå i den hagen med de andra två.....det är en del tjafs mellan dem så ev måste jag ha henne själv å då är det i en mjuk hage....om hon nu klarar av att gå ensam....mycket krångel....
 
Senast ändrad:
Sv: Aggressiv pga fosterrörelser?

Inte ovanligt att dräktiga ston inte gillar att man borstar och grejar med dem. (Själv upplevde jag ett hemskt obehag när någon nuddade min gravida mage :angel:. ) Kan kanske vara en sak som naturen så vist ordnat, dvs att man ska skydda sin mage m foster? Mkt vanligt att dräktiga ston INTE gillar sadelgjord.

Att stoet ser ut att sura mot sin egen mage är nog rätt iakttaget. Jag har haft ett förstagångs-sto som betett sig så. Hon förstod liksom inte att obehaget inte fanns utanför henne. Det gick över efter ett par veckor. Ni kanske kan låta henne slippa bli borstad och ha sadel ett tag framöver?
Dräktiga ston påverkas av hormoner naturligtvis och det kan vara jobbigt för dem periodvis.

Tja, fast nu var det ju ingen annan i boxen. Ponnyn såg dock ut att vara helt övertygad om att det var väggen som sparkade henne i magen och som skulle straffas ordentligt. Ytterväggen, kan jag lägga till, så det fanns alltså ingen annan häst på andra sidan...

KL

Det är inga problem att borsta och sadla än så länge så därför blev jag ordentligt betänksam som sagt - jag vill inte ha min 8-åriga dotter i boxen om hon ur tomma intet får för sig att straffa den som hon tror orsakar rörelserna. Snäll, glad och pigg ponny för övrigt, har inte sett något tecken på surande pga dräktighet. Tjurig, men det verkar mer ha att göra med att hon lyckats skrämma folk tidigare vilket ägaren berättade och jag tror på efter att ha haft henne här några månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 794
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp