Bukefalos 28 år!

Aggressiv tupp

lady_vip

Trådstartare
Mamma hämtade i helgen en ankhane och vi tog då 2 Åsbo-tuppar med oss hem eftersom hon efter en räv-rajd enbart hade en tupp kvar.

I söndags introducerades tupparna och ankan för flocken, ankan gick som väntat utmärkt, men tupparna blir otroligt tuktade och nu har jag precis gått och satt dem så att de får vara ensamma.

Bakrunden är att min mor har en flock höns, ca 30 individer, lite mixat med dvärghöns och korsningar (en omplaceringsflock vi tog för att få lite "normalt" hönsvett i flocken) men mestadels värphybrider. Alla går fritt på gården och i flocken ingår även några ankor.

I januari kom en skabbräv och tog med sig halva flocken. I flocken hade innan funnits 4 tuppar, 2 av någon korsningsras som var ganska små och 2 som min far tog av barmhärtighet när han köpte värphöns i somras, alltså de också någon slags värphönshybrid. Räven tog alla tuppar utom en av värphybriderna och det är nu denna tupp som innan var underst på rangskalan, mamma benämnde honom Mesen innan;), som spöar skiten ur de underbara Åsbo-tupparna.


Vi tog 2 tuppar till eftersom värphybriden är för stor för att para sig med de små dvärghönsen och dessutom är hönsflocken på ca 25 höns för stor för honom själv - men det tycker ju inte han:crazy:

Problemet som jag ser det är att han antingen är en riktigt usel tupp, dvs han har helt fel för sig ELLER att de här 3 tupparna samtliga är födda förra året.

Hur gör vi för att introducera dem på ett bra sätt in i resten av hönsflocken? Visst har vi haft tuppar som slagits innan, men detta är extremt och jag kan inte se att han beter sig normalt. Funderingarna går i att nacka värphybriden, men då kanske det blir ännu mer oordning...?
 
Sv: Aggressiv tupp

Svensk gul anka. Fast de är inte inblandade i bråken och väldigt fredliga.
 
Sv: Aggressiv tupp

Det är inte konstigt om den gamla tuppen, som varit lägst i rang och plötsligt blivit utan konkurens, överreagerar när det plötsligt dyker upp ett par nya tuppar.

Att dom alla är ungtuppar(!) förstärker bilden av en flock i obalans. Dom har inte rang sins emellan klart för sig och har heller inte uppnått vuxenmognad.
Att vara den fysiskt större tuppen är ett plus när rangordningen slutligen ska avgöras, men som så ofta hänger mycket på individernas menatal styrka.

Vad göra? Jag skulle antagligen plocka undan den gamla tuppen ett par dagar för att dom andra två i lugn och ro ska bli bekanta med den nya omgivningen och hönorna. Därefter prova att släppa ihop dom igen.

En period av slagsmål får du nog räkna med, eftersom du inte har en vuxen tupp som håller dom yngre på mattan, men det får inte gå så långt att någon riskerar att skadas allvarligt. I så fall bör du separera den gamle från flocken under en längre tid.

Om den gamle har fungerat normalt tidigare tycker jag han ska ha en rejäl chans. Frågan är dock om han har "språket" som lanthöns har. Du får kolla och registrera hur han gör i flocken.

LIA
 
Sv: Aggressiv tupp

Men visst är det korkat att alla är unga, men mamma har haft höns i 30 år och aldrig haft såna här problem med tupparna, visst att de kan ryka ihop i början men det verkar som att den "gamle" inte ger sig. Vi försökte få tag på äldre tuppar, men de var så stora och det var just det vi ville undvika så av en ren slump blev det dem här när vi ändå hämtade ankan.

Som du skriver så är jag osäker på att han har språket, Åsbo-tupparna visar otroligt tydligt att de inte vill bråka och ändå ger han sig på dem.

Men jag ska testa att stänga in bråkstaken i morgon och ge de nya en chans att komma in i flocken och sen får vi se hur hans öde ser ut. Jag ska ärligt säga att jag inte är så säker på att jag vill att hans gener ska vandra vidare, men det är upp till min mamma att avgöra.
 
Sv: Aggressiv tupp

Åh kul! Jag önskar att jag hade kunnat ha ankor.

Jag är intresserad av gamla lantraser av alla sorter. Men eh... vi bor i lägenhet ;)
 
Sv: Aggressiv tupp

Kan verkligen rekommendera rasen, väldigt lugna och de går väldigt bra ihop med hönsen. Dessutom ska de enligt uppgift inte käka upp alla växter de kommer över, men äter däremot sniglar:D Får ta en bild på Marianne och John, väldigt speciell färg som påminner om mina hundars nyans faktiskt.
 
Sv: Aggressiv tupp

Absolut! Ska strax ut till hästarna och får se hur det har utvecklats. Är läget detsamma idag så kommer jag att stänga in den aggressiva tuppen över helgen.
 
Sv: Aggressiv tupp

Igår iakttog jag dem hela eftermiddagen och det verkar som att sedan Åsbo-tupparna upptäckte fristaden i stallet så flyr de in dit när galningen ska flyga på dem. Åsbo-tupparna är ju väldigt flygbenägna och jag tror inte ens att hybriden kan flyga om han ens försökte, han är för tung, så de flyger helt enkelt upp på ett boxgaller eller i ett träd när han kommer.

Dessutom hade de igår fått en höna att dela på:D

Så när galningen har lugnat sig, om nån vecka eller så förhoppningsvis, så börjar vi bära in Åsbo-tupparna i hönshuset nattetid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp