Aggressiva hundar

CissiL

Trådstartare
I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering alls, bara hundgård och rastningar.

Dessa hundar har blivit sjukt reaktiva (förståeligt). Ägarna har noll kontroll. Dom använder flexikoppel och lyckas aldrig hala in dom vid möten, typ bara till hälften. När jag möter dom försöker jag antingen byta håll eller trycka upp mig i skogs/dikeskanten. Trots det så låter ägarna hundarna att dra emot oss bara några meter ifrån oss. Dom skäller, morrar och även börjat rycka i läpparna/visa tänderna. Samma visa när jag kommer på cykel. Försöker ge tid och cykla sakta men alltid jag som får cykla upp i diket och hundarna drar emot mig på halvlångt flexi. Dom orkar dessutom inte hålla i hundarna, blir nästan märken i backen. Enligt en person har dom tappat den ena och den flög på hund. Hundarna har vid ett par tillfällen rymt ifrån tomten. När dom passerar andras gårdar med hund i, så kastar dom emot sig deras stängsel och skäller. Ägaren gör ingenting.

Hur hanterar man det? Jag tycker det är obehagligt. Vill inte bli omkull tacklad på cykeln och absolut inte att min hund blir skadad eller dödad om dom skulle flyga på min.

Ska man ringa och prata med dom i första hand? Verkar dock inte troligt att dom lyssnar, verkar vara lättstötta människor. Att anmäla verkar dramatiskt, men är också konflikträdd. Kan man anmäla trots att det inte skett någon skada?
 
Jag skulle ju ringt djurskydds inspektören eller Länsstyrelsen - tele nr är olika beroende på var man bor..
Det är ju helt klart att dom här hundarna mår dåligt...annars skulle dom inte bete sig sådär och ägarna måste ju vara från en annan planet...eller är det barn??
Jag tänkte på att dom inte orkade hålla hundarna på under 20 kg - det är ju ingenting...En vuxen bör/brukar väl orka hålla i en hund på 20 kg...men det spelar iofs ingen roll om det är barn el inte...det är ändå ett dåligt liv för hundarna..
Är det här på allvar så tycker jag du ska ringa till någon av förslagen ovan för hundarnas skull...dom måste ju vara superstressade så du gör bara en god gärning!

Hittade detta online.
Om du vill anmäla bristande tillsyn av hundar och katter som är lösspringande, orsakar skador eller avsevärda olägenheter vänder du dig till länsstyrelsen.
Det går ju ringa och höra vad dom tycker också..
 
I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering alls, bara hundgård och rastningar.

Dessa hundar har blivit sjukt reaktiva (förståeligt). Ägarna har noll kontroll. Dom använder flexikoppel och lyckas aldrig hala in dom vid möten, typ bara till hälften. När jag möter dom försöker jag antingen byta håll eller trycka upp mig i skogs/dikeskanten. Trots det så låter ägarna hundarna att dra emot oss bara några meter ifrån oss. Dom skäller, morrar och även börjat rycka i läpparna/visa tänderna. Samma visa när jag kommer på cykel. Försöker ge tid och cykla sakta men alltid jag som får cykla upp i diket och hundarna drar emot mig på halvlångt flexi. Dom orkar dessutom inte hålla i hundarna, blir nästan märken i backen. Enligt en person har dom tappat den ena och den flög på hund. Hundarna har vid ett par tillfällen rymt ifrån tomten. När dom passerar andras gårdar med hund i, så kastar dom emot sig deras stängsel och skäller. Ägaren gör ingenting.

Hur hanterar man det? Jag tycker det är obehagligt. Vill inte bli omkull tacklad på cykeln och absolut inte att min hund blir skadad eller dödad om dom skulle flyga på min.

Ska man ringa och prata med dom i första hand? Verkar dock inte troligt att dom lyssnar, verkar vara lättstötta människor. Att anmäla verkar dramatiskt, men är också konflikträdd. Kan man anmäla trots att det inte skett någon skada?
Om du inte vågar prata med dem kanske du kan skicka ett brev? Men välj det viktigaste och fokusera på det
 
Jag kommer nog att kontakta länsstyrelsen då för nån dag sen var det riktigt nära att dom tappade hundarna vid möte och hundarna stog på bakbenen och morrade riktigt på djupet. Jag trodde att det behövdes att hunden redan bitit för anmälan, men som ni skriver och jag läste på deras sida så kan man anmäla bara av att det finns en risk/hundarna skrämms. Det är fler i området som tycker dessa hundar är obehagliga. Det är vuxen ägare som knappt orkar hålla i dom, ännu läskigare är det när dom låter deras 11 åriga barn hålla den ena! Ska försöka få kontakt med den som enligt rykte har fått sin hund attackerad, för att höra om det är sant. Så kanske denna också är villig att göra en anmälan.

Tyvärr har jag inte vågat säga nånting vid möte, är som sagt konflikträdd. Men också för att jag själv blir rädd och lite ”frusen”, ända fokuset jag har är att se till om hundarna kommer lös eller inte så jag kan skydda min egen.
 
Lägg ett anonymt brev i deras låda först då och se vad som händer. Ett artigt förslag till en början. Det kan väl aldrig skada.
 
Jag tycker det verkar rätt oklart vad detta handlar om. Det låter som att du vet väldigt mycket om hur hundarna har det utan att du ens pratat med ägarna? Eller är det rykten och hörsägen du går på mest? Om det är det senare skulle jag verkligen uppmana till att gå dit och prata med dem.

Anmäl inte i stället för att föra ett samtal på grund av egen konflikträdsla. Hur vet du om ägarna är lättkränkta om du inte försökt prata med dem ens?

Vi har varit i en lite liknande situation som familjen du beskriver med dessa hundar, där det inte fanns substans alls bakom rykten utan någon ville oss illa.
Prata med de vuxna i familjen. Du kan alltid anmäla efter det om du inte får en annan bild eller gehör.
 
Jag tycker det verkar rätt oklart vad detta handlar om. Det låter som att du vet väldigt mycket om hur hundarna har det utan att du ens pratat med ägarna? Eller är det rykten och hörsägen du går på mest? Om det är det senare skulle jag verkligen uppmana till att gå dit och prata med dem.

Anmäl inte i stället för att föra ett samtal på grund av egen konflikträdsla. Hur vet du om ägarna är lättkränkta om du inte försökt prata med dem ens?

Vi har varit i en lite liknande situation som familjen du beskriver med dessa hundar, där det inte fanns substans alls bakom rykten utan någon ville oss illa.
Prata med de vuxna i familjen. Du kan alltid anmäla efter det om du inte får en annan bild eller gehör.
Har varit i kontakt med familjen ett par tillfällen gällande andra saker och då upplevde jag dom som lättkränkta. Jag tror det inte bara är rykten att hundarna inte beter sig, för jag har ju sett med egna ögon hur illa det är. Men som sagt ska jag undersöka lite mer innan jag kontaktar länsstyrelsen. Men känns bara som en tidsfråga innan någon faktiskt blir skadad.
 
Har varit i kontakt med familjen ett par tillfällen gällande andra saker och då upplevde jag dom som lättkränkta. Jag tror det inte bara är rykten att hundarna inte beter sig, för jag har ju sett med egna ögon hur illa det är. Men som sagt ska jag undersöka lite mer innan jag kontaktar länsstyrelsen. Men känns bara som en tidsfråga innan någon faktiskt blir skadad.

Undersök i första hand genom att prata med dem föreslår jag. Hör vad de har att säga angående hundarnas beteende vid hundmöten och att de kommit lösa. Bilda dig en uppfattning efter det.
 
Jag tycker @zesel s inlägg är tänkvärt i din situation.

Jag tycker du ska strunta i allt du hört och tror och fokusera på vad som faktiskt är ett problem för just dig i praktiken.

T.ex. så tycker du att det är obehagligt att få så lite utrymme när du kommer på cykeln eller med din hund och önskar att de kortade kopplet ordentligt. Så du kan ju informera dem om det och vänligt be dem att hålla in hundarna bättre i närheten av dig. Och hoppas att de skärper sig lite. Om de beter sig illa när de passerar din trädgård så kan du ju be dem hålla avstånd där med.

Om du insinuerar lite allt möjligt du hört och tar upp att de kanske kommer tappa hundarna i framtiden eller att de inte aktiverar dem tillräckligt så blir de nog bara sura.
 
Säger som föregående, fokusera på det du upplevt (vilket är fullt tillräckligt).
Sen vill jag säga att bara för att en människa går i försvar och slår ifrån sig så innebär inte det att de inte tar åt sig eller funderar ett varv till lite senare.
 
Man bör fundera på hur man lägger upp sin kritik också. Viktigt att ta det i en lugn situation och lägga fram det tydligt från sitt eget perspektiv och utgå från det man upplevt. Typ: "När er hund drar i kopplet mot min hund blir jag osäker på om ni klarar av att hålla den, vilket gör mig nervös eftersom er hund skulle kunna bita min hund. Hade ni kunnat korta upp kopplet nästa gång vi möts, eller hur tänker ni kring detta?"
Kör man bara på som en ångvält och "skäller" på andra människor är det lätt att de bara går i försvar eller avfärdar kritiken, så en mjukare approach kan faktiskt vara mer effektiv.
 
Alltså visst kan man gå genom Länsstyrelsen (de lär bara vidarebefordra din information) men någonstans får man faktiskt ta sig i kragen och lära sig att kommunicera med människor som en vuxen människa. Om det inte går att prata med dem i mötet får du ringa på och fråga om de skulle kunna dra in sina hundar lite mer när ni möts. Blir de sura av det så lär de bli jättearga av en anonym anmälan.
 
Alltså visst kan man gå genom Länsstyrelsen (de lär bara vidarebefordra din information) men någonstans får man faktiskt ta sig i kragen och lära sig att kommunicera med människor som en vuxen människa. Om det inte går att prata med dem i mötet får du ringa på och fråga om de skulle kunna dra in sina hundar lite mer när ni möts. Blir de sura av det så lär de bli jättearga av en anonym anmälan.
Vill man verkligen gå och ringa på vid ett hus där man vet att det bor aggressiva hundar? Ägarna kanske inte kan hindra dem från att flyga på den som står på andra sidan dörren när den öppnas?
 
Vill man verkligen gå och ringa på vid ett hus där man vet att det bor aggressiva hundar? Ägarna kanske inte kan hindra dem från att flyga på den som står på andra sidan dörren när den öppnas?
Om det är så pass så hoppas jag väl att ägarna inte bara släpper ut hundarna☺
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 104
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 777
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 654
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp