Aggressivt beteende

Päronsaft

Trådstartare
Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv.
Den går på bete med mina andra hästar och allt har hittills gått bra.

Tyvärr skadade den sig lite i hagen och fick ett skärsår på ena bakbenet som behövde sys. Jag tvättade såret innan veterinären kom och det gick jättebra. Veterinären gav den lite lugnande (det tyckte den inte var jättekul men gick okej) och började sedan tvätta rent såret + gav den lokalbedövning kring såret. När hon skulle börja sy började hästen vakna till lite och vi beslutade att ge den lite mer lugnande. Denna gången reagerade hästen starkt när hon stack den och den blev arg. Fick tillslut i den lugnande men då var det som att loppet var kört. Hästen försökte sparka veterinären och försökte bita mig som höll i den (trots lugnande).
Vi kom överens att detta kommer inte gå och jag får försöka linda benet istället.

Lät den vara någon timma (stod inne i stallet med kompis) och försökte sedan linda benet. Den var okej med att jag rörde benet men så fort jag försökte lägga på gasbindan började den försöka sparkas. Försökte några gånger men kände att det bara eskalerade.
Lät den vara ifred igen och gick ut för att kolla till den för ett tag sedan och då blev den aggressiv bara jag gick in i boxen.

Hur går man vidare nu? Hästen har inte uppvisat detta beteende alls tidigare. Att ens försöka tvätta eller linda benet känns långt borta. Är det bättre att bara backa tillbaka några steg och låta den vara?
Hovslagaren ska komma ut nästa vecka men det får jag nog glömma 😅
 
Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv.
Den går på bete med mina andra hästar och allt har hittills gått bra.

Tyvärr skadade den sig lite i hagen och fick ett skärsår på ena bakbenet som behövde sys. Jag tvättade såret innan veterinären kom och det gick jättebra. Veterinären gav den lite lugnande (det tyckte den inte var jättekul men gick okej) och började sedan tvätta rent såret + gav den lokalbedövning kring såret. När hon skulle börja sy började hästen vakna till lite och vi beslutade att ge den lite mer lugnande. Denna gången reagerade hästen starkt när hon stack den och den blev arg. Fick tillslut i den lugnande men då var det som att loppet var kört. Hästen försökte sparka veterinären och försökte bita mig som höll i den (trots lugnande).
Vi kom överens att detta kommer inte gå och jag får försöka linda benet istället.

Lät den vara någon timma (stod inne i stallet med kompis) och försökte sedan linda benet. Den var okej med att jag rörde benet men så fort jag försökte lägga på gasbindan började den försöka sparkas. Försökte några gånger men kände att det bara eskalerade.
Lät den vara ifred igen och gick ut för att kolla till den för ett tag sedan och då blev den aggressiv bara jag gick in i boxen.

Hur går man vidare nu? Hästen har inte uppvisat detta beteende alls tidigare. Att ens försöka tvätta eller linda benet känns långt borta. Är det bättre att bara backa tillbaka några steg och låta den vara?
Hovslagaren ska komma ut nästa vecka men det får jag nog glömma 😅
vad är det för historik på unghästen? vart har den varit innan? om den inte är van och dessutom flyttat till nytt ställe så kan man ju förstå den. Försökte ni bromsa den vid stickning? Jag gillar ju inte broms, men ibland kan det vara nödvändigt. Om såret är så stort att det behövdes sys så hade jag inte bara låtit det vara. Jag hade tyckt det va bättre att ge bara med lugnande så den blev sydd än att situationen är som det är nu, men ett sår man inte kommer åt och en häst som fått en väldigt tråkig upplevelse.
 
Det är inte alls säkert att hovis kopplas ihop med vetrinäromvårdnad. Jag skulle låtit häst kolla på när dom andra hästarna blir skodda och sen utan krusiduller låtit hovis göra sitt. Det är kanske du som är den utlösande boven i hästens huvud.
 
vad är det för historik på unghästen? vart har den varit innan? om den inte är van och dessutom flyttat till nytt ställe så kan man ju förstå den. Försökte ni bromsa den vid stickning? Jag gillar ju inte broms, men ibland kan det vara nödvändigt. Om såret är så stort att det behövdes sys så hade jag inte bara låtit det vara. Jag hade tyckt det va bättre att ge bara med lugnande så den blev sydd än att situationen är som det är nu, men ett sår man inte kommer åt och en häst som fått en väldigt tråkig upplevelse.

Det heter bremsa, inte bromsa 😊 Iaf om du syftar på att sätta ett rep runt hästens mule och vrida nåt varv, det utlöser ett endorfinsläpp och gör så att hästen slappnar av.

Bedömer veterinären att såret glipar så mkt att det behöver sys hade jag inte heller låtit det bara vara utan provat igen.
 
Någon som kan hjälpa dig med att försöka lägga om såret eller är du ensam i stallet? Binda den kort och lyfta ett ben samtidigt?
 
Det heter bremsa, inte bromsa 😊 Iaf om du syftar på att sätta ett rep runt hästens mule och vrida nåt varv, det utlöser ett endorfinsläpp och gör så att hästen slappnar av.

Bedömer veterinären att såret glipar så mkt att det behöver sys hade jag inte heller låtit det bara vara utan provat igen.

Är det inte att man "kortsluter" hjärnan pga extrem nivå av smärta, och därmed blir dom medgörliga? Varför skulle dom få endorfinsläpp från att få sin överläpp mosad?
 
Är det inte att man "kortsluter" hjärnan pga extrem nivå av smärta, och därmed blir dom medgörliga? Varför skulle dom få endorfinsläpp från att få sin överläpp mosad?
Jag vet inget om den fysiologiska effekten av bremsning men borde inte hästarna gå fullständigt berserk om det bara handlade om extrema nivåer av smärta? Iaf under själva appliceringen av bremsen? Min häst blev bremsad i samband med att hennes ena hovled skulle sprutas och bortsett från att hon inte var så intresserad av att låta veterinären ta tag i mulen för att trä på bremsen så var det inga problem. Hon vevade lite med huvudet medan den spändes men när den väl var på stod hon med hängande underläpp och halvslutna ögon som om hon blivit drogad.
 
Jag vet inget om den fysiologiska effekten av bremsning men borde inte hästarna gå fullständigt berserk om det bara handlade om extrema nivåer av smärta? Iaf under själva appliceringen av bremsen? Min häst blev bremsad i samband med att hennes ena hovled skulle sprutas och bortsett från att hon inte var så intresserad av att låta veterinären ta tag i mulen för att trä på bremsen så var det inga problem. Hon vevade lite med huvudet medan den spändes men när den väl var på stod hon med hängande underläpp och halvslutna ögon som om hon blivit drogad.

Jag ska googla lite :). Aldrig sett den användas.

Har du använt den flera gånger? Dvs hur reagerar hästen gång två?
 
Jag ska googla lite :). Aldrig sett den användas.

Har du använt den flera gånger? Dvs hur reagerar hästen gång två?
Nä denna hästen har bara blivit bremsad en gång i min ägo så jag har tyvärr inget att jämföra med på samma individ. Hon stod fint utan brems och sedering tidigare under besöket när hon bedövades i olika leder (hältutredning) men när hon skulle sprutas in i leden ville veterinären ha en extra säkerhet. Detta är en häst med mycket åsikter och mycket pannben och utifrån hur jag känner henne så inbillar jag mig iaf att om hon hade känt extrem smärta eller obehag hade hon slagit ihjäl både sig själv och oss människor för att komma undan.

På andra hästar jag varit med och bremsat har förloppet varit likartat, dvs de har inte varit så roade av att få bremsen applicerad men när den väl suttit där har hästen betett sig drogat. Jag har bara varit med om en enda gång att bremsen inte haft någon direkt inverkan och då var hästen redan extremt uppjagad från början och man lyckades inte dra åt bremsen tillräckligt innan man fick avbryta för att hästen flippade ur för mycket.
 
Är det inte att man "kortsluter" hjärnan pga extrem nivå av smärta, och därmed blir dom medgörliga? Varför skulle dom få endorfinsläpp från att få sin överläpp mosad?
Nej, det är nog samma funktion som "Hegupunkten" på människor (mellan tummen o pekfingret). Har bremsat många hästar och väldigt många blir nästan som lite "drogade" vid bremsning. Det funkar inte på alla dock.
https://www.tandlakartidningen.se/forskning/akupunktur-kan-forenkla-nervblockad/
Jag har vänner som använt punkten på sig själv för att slappna av - jag har dock inte lyckats.
 
Jag ska googla lite :). Aldrig sett den användas.

Har du använt den flera gånger? Dvs hur reagerar hästen gång två?
Det är väldigt effektivt att bremsa. Och det går bra gång två också.
Det är inte farligt.
Och man gör det ju inte slentrian utan för att det verkligen behövs. Kan vara för att den tex är skadad och behöver ses om och blir en fara för sej själv och andra.
Eller som i Ts fall tänker jag.
 
Jag ska googla lite :). Aldrig sett den användas.

Har du använt den flera gånger? Dvs hur reagerar hästen gång två?
Min unghäst fick vi göra det på varje dag i I 3 dagar. Han skulle ha penicillin spruta varje dag efter kastration. Han har blivit vaccinerad flera gånger utan en min. Men penicillin sprutan ville han absolut inte ha. Han reste sig och kastade med frambenen så det blev farligt. Eftersom det inte fanns tid att träna på det, så fick han brems. Han tyckte inte det va så kul. Men han försökte inte resa sig mot den eller attackera. Sen testade jag utan brems på dag 4 och då kunna vi sticka igen utan att ha livet som insats. Riktigt äcklig situation. Men glad det löste sig till slut. Men att hamna i en situation Vart hästen inte får vård så hade jag vald alternativet med en brems istället.
 
Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv.
Den går på bete med mina andra hästar och allt har hittills gått bra.

Tyvärr skadade den sig lite i hagen och fick ett skärsår på ena bakbenet som behövde sys. Jag tvättade såret innan veterinären kom och det gick jättebra. Veterinären gav den lite lugnande (det tyckte den inte var jättekul men gick okej) och började sedan tvätta rent såret + gav den lokalbedövning kring såret. När hon skulle börja sy började hästen vakna till lite och vi beslutade att ge den lite mer lugnande. Denna gången reagerade hästen starkt när hon stack den och den blev arg. Fick tillslut i den lugnande men då var det som att loppet var kört. Hästen försökte sparka veterinären och försökte bita mig som höll i den (trots lugnande).
Vi kom överens att detta kommer inte gå och jag får försöka linda benet istället.

Lät den vara någon timma (stod inne i stallet med kompis) och försökte sedan linda benet. Den var okej med att jag rörde benet men så fort jag försökte lägga på gasbindan började den försöka sparkas. Försökte några gånger men kände att det bara eskalerade.
Lät den vara ifred igen och gick ut för att kolla till den för ett tag sedan och då blev den aggressiv bara jag gick in i boxen.

Hur går man vidare nu? Hästen har inte uppvisat detta beteende alls tidigare. Att ens försöka tvätta eller linda benet känns långt borta. Är det bättre att bara backa tillbaka några steg och låta den vara?
Hovslagaren ska komma ut nästa vecka men det får jag nog glömma 😅
Vad i hästens beteende anser du är aggressivt? Det du beskriver är en häst som är vettskrämd, har ont och är helt utan förtroendekapital. (Dessutom har hen ingen inlärd hjälplöshet vilket du ska vara glad för.) Som först har ont och sedan får ännu ondare och då försvarar sig mot mer smärta.

Du får en lång uppförsbacke nu tyvärr men så kan det bli ibland. Nu gäller det att bonda och bygga upp förtroendet så att din häst i framtiden litar på att även om det är asjobbigt och gör ont så vill du hen väl och skulle aldrig åsamka hen smärta i onödan.

Det första du ska göra är såklart att ändra din ståndpunkt angående hästens påstådda aggressivitet och fundera på hur du själv hade gjort om främmande helt plötsligt började göra dig illa och sedan utgå ifrån det.
 
"Snedtändning" på lugnande är inte helt ovanligt. Vissa hästar blir väldigt stressade av att känna att de håller på att förlora kontrollen och kan då bli väldigt oregerliga. Oavsett, gör inte så stor affär av det, utan skapa en lugn atmosfär och lös hanteringen i små steg.
 
https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/bremsning-av-hast/

"Många allvarliga skador hade kunnat undvikas om hästar i nödsituationer hade bremsats tillräckligt snabbt. I alla lägen då hästen själv förvärrar sin situation eller ökar skaderisken genom rörlighet, kan bremsning snabbt tillgripas."

Precis som i ts fall. Hade man bremsat den hästen hade man sannolikt fått sytt det sår som hästen numera har och sluppit en sån tråkig upplevelse. Jag anser det är såna fall brems skall användas till.
 
Hej allihopa!
Tack för det ni skrivit. Varför jag använde mig av orden aggressivt beteende är för att hästen just då visade det. Den har ju som sagt var aldrig visat detta tidigare, så det är klart att det uppstod efter det för henne, traumatiska veterinärbesöket. Detta är ju en osäkerhet hos hästen. Den är importerad från Holland och i skicket hästen kom i är den nog inte mycket hanterad. Väldigt olyckligt att den skadade sig när vi precis hade börjat bonda.
Tror det hela var en blandning av snedtändning av lugnandet + när veterinären behövde ge den andra dosen stack hon hästen först fel.
Den skulle fått en större dos direkt alternativt bremsas. Lätt att vara efterklok.

Det fungerar inte att någon lyfter ena frambenet medan jag försöker tvätta bakbenet, hästen slår, bits och försöker sparkas trots detta.
Det eskalerar bara och jag vill inte denna situation ska bli värre.

Ringde det närmsta djursjukhuset som hade jour igår och skickade även över bilder på såret. De tyckte att såret skulle klara sig utan att sys (hade såklart åkt in med hästen annars) och menade på att det viktigaste var att såret var ordentligt tvättat. Även om det hade läkt snabbare med att sys + lindas tyckte de att det var bättre att bara försöka spraya såret och försöka få tillbaka tilliten igen.

Lät den mer eller mindre vara igår. På kvällen gav vi det ett försök med att få närma oss den, då var den helt som vanligt? Pigg, glad och visade inga tecken på tidigare.
Ville inte ge mig på att linda benet trots detta, utan sprayade enbart såret vilket hon inte hade ont av. Släppte därefter ut den + kompis i hagen.

Idag tog jag in den + kompis i stallet. Det var inga konstigheter att leda den eller borsta den i boxen, allt kändes som vanligt.
Tyvärr var såret liiite varigt så tänkte tvätta det. Gav den lite Confidence EQ i näsan innan jag började. Tyvärr kom alla beteenden tillbaka. Antar att hästen har väldigt ont så när jag väl börjar ens försöka tvätta vill den försvara sig.
Tvättade bort det värsta snabbt och sprayade sen. Gav mycket godis och beröm medans jag höll på.
Gick väl okej men känns inte 100 såklart.

Hovslagaren ska som sagt komma om en vecka, även om det var någon ovan som skrev att jag var problemet kommer jag troligtvis avboka denna tid. Jag vill att hästen ska få tillbaka tilliten till människor och inte utsätta den igen för en situation som gör det värre. Jag har Domosedan hemma, men vet ärligt inte om det ens kommer hjälpa IOM det som hände med veterinären igår.
Känns som att det just nu är bättre att bygga upp tilliten och att jag får raspa henne lite hemma först. Vill inte utsätta min hovslagare för en häst som blivit skrämd, det är mitt problem inte dens.
 
Hej allihopa!
Tack för det ni skrivit. Varför jag använde mig av orden aggressivt beteende är för att hästen just då visade det. Den har ju som sagt var aldrig visat detta tidigare, så det är klart att det uppstod efter det för henne, traumatiska veterinärbesöket. Detta är ju en osäkerhet hos hästen. Den är importerad från Holland och i skicket hästen kom i är den nog inte mycket hanterad. Väldigt olyckligt att den skadade sig när vi precis hade börjat bonda.
Tror det hela var en blandning av snedtändning av lugnandet + när veterinären behövde ge den andra dosen stack hon hästen först fel.
Den skulle fått en större dos direkt alternativt bremsas. Lätt att vara efterklok.

Det fungerar inte att någon lyfter ena frambenet medan jag försöker tvätta bakbenet, hästen slår, bits och försöker sparkas trots detta.
Det eskalerar bara och jag vill inte denna situation ska bli värre.

Ringde det närmsta djursjukhuset som hade jour igår och skickade även över bilder på såret. De tyckte att såret skulle klara sig utan att sys (hade såklart åkt in med hästen annars) och menade på att det viktigaste var att såret var ordentligt tvättat. Även om det hade läkt snabbare med att sys + lindas tyckte de att det var bättre att bara försöka spraya såret och försöka få tillbaka tilliten igen.

Lät den mer eller mindre vara igår. På kvällen gav vi det ett försök med att få närma oss den, då var den helt som vanligt? Pigg, glad och visade inga tecken på tidigare.
Ville inte ge mig på att linda benet trots detta, utan sprayade enbart såret vilket hon inte hade ont av. Släppte därefter ut den + kompis i hagen.

Idag tog jag in den + kompis i stallet. Det var inga konstigheter att leda den eller borsta den i boxen, allt kändes som vanligt.
Tyvärr var såret liiite varigt så tänkte tvätta det. Gav den lite Confidence EQ i näsan innan jag började. Tyvärr kom alla beteenden tillbaka. Antar att hästen har väldigt ont så när jag väl börjar ens försöka tvätta vill den försvara sig.
Tvättade bort det värsta snabbt och sprayade sen. Gav mycket godis och beröm medans jag höll på.
Gick väl okej men känns inte 100 såklart.

Hovslagaren ska som sagt komma om en vecka, även om det var någon ovan som skrev att jag var problemet kommer jag troligtvis avboka denna tid. Jag vill att hästen ska få tillbaka tilliten till människor och inte utsätta den igen för en situation som gör det värre. Jag har Domosedan hemma, men vet ärligt inte om det ens kommer hjälpa IOM det som hände med veterinären igår.
Känns som att det just nu är bättre att bygga upp tilliten och att jag får raspa henne lite hemma först. Vill inte utsätta min hovslagare för en häst som blivit skrämd, det är mitt problem inte dens.
Hur gammal är hästen? Jag tycker du ska lita på din magkänsla och jobba med hästen i lugn och ro. Är det inte akut med hovarna så går det säkert bra att vänta lite. Vissa hästar reagerar väldigt starkt när dom har ont och är det en ung häst kanske den inte haft sår tidigare som behövts tas hand om? Kanske den är känslig och tycker det svider och vem ha något svider på sig liksom, det blir naturligt att den reagerar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
965
Senast: Freazer
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp