Bukefalos 28 år!

Aggressivt utbrott?

Praefatio

Trådstartare
För en vecka sedan stallade jag upp min häst som knappt stått på stall innan. Han ska stå där ett par veckor och sedan släppas ut på bete igen tills i september, han behövde en paus från blinnignarna och allt gräs. Han verkar trivas helt galet bra med att stå där, han köptes som "problemhäst" och var i maj när jag köpte honom rädd för människor, vilket jag nu tränat bort och de sista små spåren av den rädslan försvann helt när han stallades upp. Den här veckan har han varit 100% lugn och harmonisk och kelsjuk!
De första dagarna fick han gå i en egen hage bredvid de andra eftersom ett par av hästarna skulle ut och tävla i helgen, det blir ju lätt sträckningar eller en spark här och var vid ihopsläpp vilket vore tråkigt när de ska iväg. Nu när de hästarna åkt så släppte vi ihop stallägarens snälla valack med min. Det gick över all förväntan, inget bråk utan de gick från första stund som ler och långhalm och betade sida vid sida hela dagen.

Frid och fröjd! Men så fick jag ett samtal från min jättegulliga stallägare tidigare idag. Hon berättade att hon och en annan tjej hade stått på stallplanen. Hennes häst hade stått och tittat på dem, helt lugnt och oprovocerande på alla sätt, när min häst plötsligt kommer upp bakifrån och börjar sparka honom! Min häst sparkar och sparkar och sparkar tills stallägarens häst sjunker ihop på bakhasorna (min häst är 130 cm och oskodd, hennes är 175 cm!). Då vänder sig sig min häst och börjar hugga honom istället! Först då vågar stallägaren gå emellan och de fick ut hennes häst. Han haltade inte men var svullen och hade en del märken. Efteråt ska min häst ha varit sur som sjutton, inte betat på lääänge utan bara stått med bakåtslickade öron och surat. Stallägaren var inte det minsta arg och lät inte så orolig för sin häst utan mer för min. Alla har uppfattat honom som jättegosig och snäll, och så gör han såhär! Han har aldrig visat aggressivitet mot varken människa eller djur under den tiden jag haft honom.

Jag åkte ut såklart för att se till min häst och då var han sitt lugna mysiga jag igen. Stallägarens häst gnäggade efter honom när vi gick förbi. Allting är bara så konstigt :confused: Varför fick han värsta utbrottet för? Har ni någon idé? Det finns väl tusen anledningar (flytten, att vi gjort lite nya grejer de senaste dagarna som han inte är van vid, nya hästkompisar...) men ingen känns riktigt vettig. Varför skulle han anfalla och verkligen försöka ha ihjäl sin hagkompis för en sån sak?

Någon som har en idé?
Och snälla, låt inte det här bli ytterligare en "han har ont, ta honom till vet!"-tråd ;) Jag ser det som ett möjligt alternativ men vill ha fler åsikter.
 
Sv: Aggressivt utbrott?

Ja, han kastrerades för ett år sedan. Det tänkte jag inte alls på, men det är ju faktiskt någonting att ta med i beräkningarna så att säga! Har har visserligen inte varit hingstig alls med sina hagkompisar från maj och fram tills nu, men det kan ju bero på att han gått på ett helt enooormt bete och alltså fått mycket utrymme att vara själv om han velat. De går visserligen i jättefina, rejäla hagar nu med men... Hm...

Tack!
 
Sv: Aggressivt utbrott?

Skulle gissa på att han fick lite "hormonspatt" hade själv en gång en som gått länge som hingst och fick ett sådant ryck och gav sej på sin bästa kompis.Som tur var i mitt fall var det bara en gång det hände.Vet inte om det finns ngt preparat som kan miska drifterna,testa och rådgör med en veterinär.Hoppas att det var en engångsförteelse.
 
Sv: Aggressivt utbrott?

Det är som sagt helt klart ett alternativ. Jag hoppas också att det bara var en engångsföreteelse, det verkar väldigt olikt honom. Nu kan jag inte med säkerhet veta hur han betett sig innan jag fick honom eftersom ägarna inte observerat honom speciellt mycket (många hästar och inte så stort intresse för dem egentligen) men som sagt så har han aldrig visat några såna tendenser innan.

Jag ska prata med min "hästmentor" imorgon tänkte jag och om hon är inne på samma spår så ska jag rådfråga en veterinär. Hon har själv hanterat honom en del när jag haft honom så hon lär ha en aning. :)
 
Sv: Aggressivt utbrott?

Jag kan inte svara på varför han fick sitt utbrott men jag har tidigare varit med om en valack som absolut inte fungerade i flock (och extra speciellt inte fungerade på lite yta).
Han sparkade ner den andra hästen och högg honom sedan i halsen och vägrade släppa tills ägarna fick slå bort honom.
Han fick aldrig mer ha en hagkompis (vem skulle ha vågat riskera sin häst?!) men verkade trivas mkt bra med att ha en egen yta och andra hästar inom synhåll.

Överhuvudtaget är jag skeptisk till att ha hästar med stor skillnad i storlek tillsammans. Det är stor risk att en ponny träffar mer vitala delar som benen och haserna på den andra hästen, en större häst hade antagligen träffat muskelpaketet på rumpan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 835
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp