Bukefalos 28 år!

agility med "gammal" hund

Milosari

Trådstartare
ett nytt mål är satt; jag och minina ska tävla agility i maj :D . är det fler här som startat med en halvgammal hund? minina en schäfer som hunnit fylla 7 år då.
 
Sv: agility med "gammal" hund

Har ni tränat någon agility? Jag satte igång i våras att börja träna med våran springer spaniel som är fyra, men vi har fuskat lite innan oxå... ;) Vi tävlade i en inofficiell tävling och ett KM med hm ja det ska vi inte prata om... Planen har varit att vi ska tävla inomhus i februari men vi får väl se, vi har inte kunnat träna på hinder sen i okt så det är väl tveksamt...

Men ang din schäfer, tycker hon att det är roligt så är det väl inga problem att tävla bara träning fungera...
 
Sv: agility med "gammal" hund

Min kompis började träna sin ena hund i agility när den var 7 år. Det gick bra.
 
Sv: agility med "gammal" hund

En "bekant" till mig började när hennes Schäfer var kring 6 år. De är nog hellre än bra ;) Men skoj har de! Huvudsaken är ju att hunden tycker att det är roligt :D
 
Sv: agility med "gammal" hund

alla: nix vi har aldrig tränat "på riktigt". men hon bara älskar att klättra på saker, hoppa över hinder och springer rätt igenom alla tunnlar. eftersom hon klarade slalomen med bara lite hjälp misstänker jag att hon provat på det innan, före min tid alltså. vippbrädan är inte heller något problem. men hur som helst tycker hon att det är vansinnigt roligt, hon är snabb som tusan och gör lite extra shownummer när jag är för långsam. nu är det till att börja konditionsträna (mig själv). det blir den svåraste biten tror jag...
 
Sv: agility med "gammal" hund

Det går nog bra, huvudsaken att hon tycker det är kul. Och det låter det ju onekligen som. :D

Min tik tycker det är dökul, med agility. Vi kör det som belöning efter ett lydnadspass bla.

Hon kan hålla på i timmar. Finns det någon klass där man får välja hinderordningen själv??

Bara så jag vet om vi ska satsa på det. Hon kan springa tjugo varv och missar inte ett hinder. :D Jag får väl helt enkelt kasta mig över henne när det är dags att sluta. :angel: :idea:

Tyvärr har vi ju inte varit det minsta noga med att hon ska trampa på rätt stället innan hon går upp/av på ett hinder. Men det hinner nog domarna inte med och se... ;)

Cillamuffins...låter det som om vi får vara med på samma tävling som Minina i maj, eller är vi för bra??? :p
 
Sv: agility med "gammal" hund

Du kan ju ställa hindren i en ring och sen lägger du dig i mitten och läser tidning och kopplar av. Och hunden motionerar sig själv :D
 
Sv: agility med "gammal" hund

Det där har varit min terriers stora problem... Hon är en stjärna och vi har tävlat en hel del, men om hon blev för toppad så sprang hon sin egen bana, vilket inte va så himla lyckat :o

Men allvarlig, om din hund är så självständig så har du ett lysande tillfällig att utnyttja det, de flesta har nämligen problem med att hunden springer för mycket som skoputsare. "Handlingen" är minst halva agilityn, så det är bara att börja träna på riktigt ;)

Angående gamla hundar så började jag träna min labbe när hon var 6 år, men hon blev aldrig någon stjärna, hon var för feg och ingen vidare kontakt...
Men jag har haft ett par tjejer som har börjat träna med äldre hundar, och det går jättebra för dem, har man bara kontakten så kan man träna upp allt det andra..

//E
 
Sv: agility med "gammal" hund

jag tror att det blir i landskrona, men jag är inte 100.

vi har också lekt agility som belöning, och det var lite sånt jag började med när vi skulle träna "positiv lydnad".

provade att skrika FOT efter ett hinder och det fungerade! så slipper vi problemet med att hon tar fler av bara farten... vi måste träna mer tunnlar också så att hon inte hoppar upp och sätter sig på dom först (ja, "öppna" tunnlar. hon har en fantastisk balans...).

lady_vip: vi tävlar inte för att bli stjärnor i agility, utan för att hon tycker att det är så vansinnigt roligt. placeringar, uppflyttningar och ev titlar satsar vi på i lydnaden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 245
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 349
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 436
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp