Bukefalos 28 år!

igbest

Trådstartare
Jag är ny inom agilityn och har tränat sen i somras med min hund som snart är 2 år. Nu har jag funderingar på att börja tävla och har anmält mig till en blåbärshoppning på min klubb, och i sommar hade jag tänkt att ev ställa upp i någon tävling om jag vågar...
Jag har ett par frågor som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig med.

1. Hur tränar jag bäst slalomen, hon börjar fatta och ibland går det jättebra men ibland så hoppar hon över pinnar i slalomen.

2. Satt och läste på internet och hittade en bok om agility på sbk.s hemsida som jag funderar på att köpa och då fick jag sen något som heter "Tävlingsbok Agility" och så står det att den är officiell för att tävla agility, med mätintyg. Måste jag ha en sån eller är det något jag köper på min första officiella tävling?
 
Sv: Agility

1. Det finns massor av sätt att träna slalom. Med min första hund har jag lärt in det genom att visa med handen och sen tränat bort hjälpen. Han har ett rätt säkert och stabilt slalom (inte det snabbaste men det beror nog mest på att han aldrig är snabb :p).
Nya hunden har jag tänkt köra allémetoden (googla).

Hur har du lärt in det hittills? Iom att han verkar kunna det så handlar det nog mest om att nöta. Kanske testa med slalombågar annars?

2. Tävlingsbok behöver du för att tävla. På första tävlingen mäts hunden in och då skriver domaren i det i tävlingsboken. Sen förs pinnar/meriter in så den ska vara med på varje tävling. Officiellt då, inofficiellt behöver du ingen bok.
 
Sv: Agility

Kolla med din klubb om de har några böcker till försäljning, det är skönt att kunna fylla i allt i lugn och ro hemma innan första tävlingen. Men som Jenka skriver så behövs den bara för officiella tävlingar.

Ang slalom så är det svårt att säga något när jag inte vet vilken metod du tränar med och helst vill man se det också om du gör något som påverkar hunden att gå ur.
 
Sv: Agility

Jag har inte tränat på något speciellt sätt, jag har nog mest hållit en leksak/godis framför henne i varje båge och så har hon följt min hand. Nu efter vinteruppehållet så kunde hon det bättre.

Men om jag kör allémetoden så behöver jag väl lösa pinnar. På klubben verkar det mest vara de som sitter fast på ett "järnband".
 
Sv: Agility

Jag tycker slalombågar verkar vara supersmidigt om man inte är jätteinsatt eller har en speciell målbild som gör att man föredrar något annat.
 
Sv: Agility

Jag tycker slalombågar verkar vara supersmidigt om man inte är jätteinsatt eller har en speciell målbild som gör att man föredrar något annat.

Kruxet är att man måste vara modig och våga ta bort dem så snabbt att hunden inte blir beroende av dem och att man måste köra med fart hela tiden. Jag har tränat in en hund med bågar och är nöjd med resultaten, men har set de som missat farten och hunden bara lunkar och följer bågarna utan att fatta slalomtekniken, de är svåra att vänja bort bågarna från.

Nästa hund som förhoppningsvis börjar träna alldeles snart, kommer får bågar på ett alleslalom för att kunna köra fart direkt :laugh:
 
Sv: Agility

Jag har inte tränat på något speciellt sätt, jag har nog mest hållit en leksak/godis framför henne i varje båge och så har hon följt min hand. Nu efter vinteruppehållet så kunde hon det bättre.

Men om jag kör allémetoden så behöver jag väl lösa pinnar. På klubben verkar det mest vara de som sitter fast på ett "järnband".

Antingen lösa pinnar eller ett alléslalom där skenan är ledad.

Man kan lära en hund ett bra slalom även med godis i handen, skillnaden är att man har mer hjäper att träna bort vid den metoden.
 
Sv: Agility

Jag vet inte om jag håller med. Har många vänner som kör med slalombågar och de verkar inte alls uppleva att hunden tappar fart eller att de blir beroende av bågarna.
Farten brukar väl komma med säkerheten sen oavsett.

Men alla hundar är ju olika så självklart passar det inte alla.
 
Sv: Agility

Jag vet inte om jag håller med. Har många vänner som kör med slalombågar och de verkar inte alls uppleva att hunden tappar fart eller att de blir beroende av bågarna.
Farten brukar väl komma med säkerheten sen oavsett.

Men alla hundar är ju olika så självklart passar det inte alla.

Nu var jag kanske lite otydlig. Man tappar inte fart, utan de som låter hunden lufsa/promenera utan att ha fart när man tränar får svårt att få in någon teknik. Bågarna har man ju för att träna med fart från början.
 
Sv: Agility

Var iväg en sväng idag på förmiddagen och då testade jag bara ingång med två pinnar och det funkade bra, jag körde med klicker och leksak. Det gick inte att göra en allé eftersom det är "skrothinderna" som står ute på vintern, de andra är i inomhuslokalen.
Hon fattade rätt så snabbt att hon skulle mellan och då provade jag att sätta dit en pinne till och det funkade bra så då gav jag mig. Problemet är lite att jag måste följa med mot ingången, (men jag behöver inte följa med ända fram) så att hon börjar, hon vill inte riktigt lämna min sida i det läget och köra själv.
 
Sv: Agility

Var iväg en sväng idag på förmiddagen och då testade jag bara ingång med två pinnar och det funkade bra, jag körde med klicker och leksak. Det gick inte att göra en allé eftersom det är "skrothinderna" som står ute på vintern, de andra är i inomhuslokalen.
Hon fattade rätt så snabbt att hon skulle mellan och då provade jag att sätta dit en pinne till och det funkade bra så då gav jag mig. Problemet är lite att jag måste följa med mot ingången, (men jag behöver inte följa med ända fram) så att hon börjar, hon vill inte riktigt lämna min sida i det läget och köra själv.

Du får ju inte en hund som suger in på stort avstånd direkt, ge hunden det stöd den behöver och uppmuntra med extern belöning eller kastad leksak för att få bättre framåtsug.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 319
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp