Bukefalos 28 år!

Apollo

Trådstartare
Vill veta allt om detta :laugh:
Ska skola om mig och shettisen då han troligen inte kommer hålla för körning längre.
Är agility och typ Handy horse samma sak. Har bara sett en tävling i Handy horse och där leder man ponnyn runt en bana, gör man det i agility också eller ska ponnyn vara lös. Gärna bra tips på sidor eller hinder som kan vara bra att träna/lära sig.
 
Sv: Agility

Har tävlat agility med mitt russ samt min shettis ett antal gånger på "avelsföreningstävling". Alltså väldigt låg nivå, men finns nog inte så mycket högre inom agility vad jag vet;)

När jag tävlat har det alltid varit att leda hästen runt/i/genom/över massa olika hinder/svårigheter. Man får olika poäng för varje moment samt att det hela går på tid.
Ingen aning om Handy horse, men på din beskrivning låter det ju ganska likt.

Ska försöka rabbla upp lite olika hinder här, har kanske inte exakt de namnen jag skriver:
Transport - vanlig lastning
Däck - få hästen att sätta ena hoven i ett bildäck (man kan få lyfta i det)
Vippbräda - få hästen att gå över vippande (tex lastpall) bräda som ligger upphöjd (på tex en grov planka) för att kunna vippa
Slalom - mellan tex hinderstöd
Bollkastning - hålla hästen samtidigt som du med grep kastar bollar i en hink några m bort (supersvårt när hästen inte kan stå still:angel:)
Hinder - Lågt hinder som man hoppar över, kan tex vara helvitt, alltså väldigt svårt för hästarna att se, eller titthinder
Ryggning - Mellan tex bommar, plastband... kan vara format i ett L
Vattenmatta- Hästen ska gå på torr vattenmatta, på längden, alltså drygt 2,5 m
Vändning- mellan 4 bommar, 360 grader med alla hovar innanför
Tunnel - gå genom täckt (tak och väggar, inte golv) tunnel ca 5 m lång
Band - brukar alltid finnas plastband som fladdrar överallt

Finns otroligt många varianter på agilityhinder, dessa har jag stött på:)

länkar till hemsida där man kan hitta mer info om agility: http://www.equulog.com/Equulog/Agility.html
 
Sv: Agility

Wow vilken häst! Det skulle aldrig mitt halvblod göra:angel: Men tycker bron över vedstapeln verkar lite väl riskfylld... :o
 
Sv: Agility

Håller med, hoppas att om man nu ska tävla att man får leda hästen. Men man får träna på det.
 
Sv: Agility

Har du en shetlandsponny med stam?

När jag var aktiv och tävlade så behövda man få hästen att sätta båda benen i däcken, och det lärde dom sig jättesnabbt och gjorde automatiskt. :)
Kan även finnas med en liten bro och en trappa byggd av lastpallar. Plastband finns att köpa på Clas Ohlson.
 
Sv: Agility

Ja han har stam.
Lastpall på gång, platsband ska inköpas och presenningar.
 
Sv: Agility

det såg faktiskt lite tråkigt ut i jämförelse mot första filmen :p. när jag tränade lite agility med min lilla ponny så var det mer hinder och slalom och liknande vi ägnade oss åt ^_^, ångrar att jag inte drog ut ngn att filma oss när vi tränade trick och hoppade, ponnyn klarade bara av det ca 2 år sen var han för gammal och skröpplig(var 27 när vi började och fick problem med hullet sen, togs bort 32år gammal).
hade honom lös och mutade med små äpple bitar efter varje hinder :p. tvärnitade efter varje moment för att få sitt godis :love:
 
Sv: Agility

På de agilityträningar och tävlingar jag varit på med leds ponnyn i träns och delta+grimskaft eller med delade tyglar, hjälm på för den/de som är inne på banan.
 
Sv: Agility

På de agilityträningar och tävlingar jag varit på med leds ponnyn i träns och delta+grimskaft eller med delade tyglar, hjälm på för den/de som är inne på banan.

Åh vad bra, han är väldigt följsam men man vet ju aldrig :devil: Han har sina hyss.
 
Sv: Agility

Om det vankas godis skulle min också tvärnita. Det törs jag nog inte lära in.
 
Sv: Agility

Så här såg agilitybanan på Shetland syds Bruks ut när jag och min pålle sprang:) (det blåa efter konerna är en vattenmatta)

1z2eyif.jpg
 
Sv: Agility

Inte en blekaste aning faktiskt, kom inte ihåg om det stod på heller...

När jag tränar på den hemma så sätter jag bara upp 4-6 hinderstöd och lägger presenningen över, tränar även med att ha den överallt på hästen. Över huvudet, dra under magen, mellan benen, låta hästen gå igenom (alltså putta bort den själv med mulen) osv.

Min ena shettis var otroligt bakskygg när han kom till mig, men med denna träningsformen har han blivit superlugn framför vagn och inför nya situationer:)
 
Sv: Agility

Presenning hade jag ju tänkt och hinderstöd men denna såg så smidig ut:)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
836
Senast: Nova123
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 771
Senast: Paeonia
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp