Switch

Trådstartare
Hej!
Jag ska tävla agility nästa helg, det blir debut både för mig och hunden. Har lite frågor om regler.. Finns det nåt som liknar TR i ridsporten?

Annars får ni gärna skriva vad man ska tänka på:)

Detta är frågorna som jag kommer på nu:
*Får man röra hunden?
*Vad händer om hunden missar en pinne i slalomen? Får man börja om på slalomen eller blir man diskad eller nåt annat?
*Vad händer om hunden tar fel hinder? Eller om den börjar på fel hinder men vänder, tex i en tunnel.
*Får man lämna hunden vid startlinjen och ställa sig vid t ex andra eller tredje hindret?

Hmm, de va de jag kom på nu, men kommer säkert på mer:)
 
Sv: agility

Hej!
Jag ska tävla agility nästa helg, det blir debut både för mig och hunden. Har lite frågor om regler.. Finns det nåt som liknar TR i ridsporten?

Annars får ni gärna skriva vad man ska tänka på:)

Detta är frågorna som jag kommer på nu:
*Får man röra hunden?
*Vad händer om hunden missar en pinne i slalomen? Får man börja om på slalomen eller blir man diskad eller nåt annat?
*Vad händer om hunden tar fel hinder? Eller om den börjar på fel hinder men vänder, tex i en tunnel.
*Får man lämna hunden vid startlinjen och ställa sig vid t ex andra eller tredje hindret?

Hmm, de va de jag kom på nu, men kommer säkert på mer:)

Det kan nog vara en bra idé för dig att läsa igenom reglerna, de finns att kika på här: http://www.skk.se/pdf/regler/agility07.pdf

Tänk på att du måste ha en tävlingsbok och att hunden ska mätas om du ska tävla på en officiell tävling. Jag har svarat på dina frågor nedan. Lycka till med tävlingsdebuten :laugh:


Du får inte röra hunden efter det att den startat, gör du det får du 5 fel och om du lyfter upp den blir ni diskade.

Missar du en pinne i slalom får du 5 fel och du måste ta om slalom antingen från början eller från den pinne ni missade. Fortsätter ni utan att tagit alla pinnarna i slalom blir ni diskade.

Tar hunden fel hinder blir man diskad, är det en tunnel så är man diskad så fort någon del av hunden gått in i tunneln så det hjälper inte om den vänder.

Du får lämna hunden på startlinjen och gå vart du vill på banan innan du ger ditt startkommando.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund I förrgår arrangerade vi blåbärstävling i agility, Spock debuterade med husse och var rejält övertaggad 🤣. Dom missade nåt hinder och...
101 102 103
Svar
2 048
· Visningar
142 168
Senast: Snurrfian
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 362
Senast: Madalitso
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp