Agria alltså

Gabbi

Trådstartare
Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja hennes veterinärvårdsförsäkring från 3600 till 4800 kr om året. Jag är precis hur arg som helst. Är det tacken för att man varit lojal kund i 7 år, att nu få denna höjning kastad i ansiktet?
(Märk väl att det inte var särskilt länge sedan de sänkte veterinärvårdsersättningen från 60.000 till 50.000 kronor heller.)
Ett sätt att få ner premien är att välja alternativet där veterinärvård täcks upp till 25.000 kr istället för 50.000, då skulle det kosta 3300 om året istället. Men samtidigt känns det fel. Då betalar jag nästan samma som innan, men får bara hälften i ersättning mot innan.

Om man byter bolag antar jag att man måste veterinärbesiktiga innan man kan byta?
 
Om jag inte minns fel är väl Agria typ den enda som inte sänker vetersättningen efterhand som hunden blir äldre?
 
Nej men om de höjer priset istället så kan det ju gå på ett ut. Veterinärvårdskostnaden vet man ju inte om man ens kommer att utnyttja, men premien vet man säkert att man måste betala.
 
Nej men om de höjer priset istället så kan det ju gå på ett ut. Veterinärvårdskostnaden vet man ju inte om man ens kommer att utnyttja, men premien vet man säkert att man måste betala.
Nej, det är helt sant :) Tänkte mest säga det i fall du inte hade koll. Jag har ju dobbis så jag räknar kallt med att jag kommer behöva utnyttja den ;)
 
Jo, jag kollade alla försäkringsbolag som försäkrade hundar på nätet, på en jämförelsesajt, där stod det bla att Agria inte sänker, men som sagt, jag kommer nog sänka till 25.000 ändå eftersom jag tycker 4800 om året är hutlöst. Det enda bolag som nytecknade försäkringar på hundar över 6 år var Optimal försäkringar och skillnaden var inte särskilt stor mot Agria. Lite billigare, men med risk att få reservationer om man flyttar. Hon i telefonen; "Men din hund har väl aldrig varit hos veterinären va?"

...eh jo?
 
Jo, jag kollade alla försäkringsbolag som försäkrade hundar på nätet, på en jämförelsesajt, där stod det bla att Agria inte sänker, men som sagt, jag kommer nog sänka till 25.000 ändå eftersom jag tycker 4800 om året är hutlöst. Det enda bolag som nytecknade försäkringar på hundar över 6 år var Optimal försäkringar och skillnaden var inte särskilt stor mot Agria. Lite billigare, men med risk att få reservationer om man flyttar. Hon i telefonen; "Men din hund har väl aldrig varit hos veterinären va?"

...eh jo?
Ja, men det låter klokt. Och vilken människa :O Det är väl få hundar som i den åldern aldrig varit hos vet? (Och du har väl schäfer dessutom?)
Fast jag betalar 6800:-/år så behövde jag bara betala 4800 hade jag varit själaglad ;)
 
Jo, jag kollade alla försäkringsbolag som försäkrade hundar på nätet, på en jämförelsesajt, där stod det bla att Agria inte sänker, men som sagt, jag kommer nog sänka till 25.000 ändå eftersom jag tycker 4800 om året är hutlöst. Det enda bolag som nytecknade försäkringar på hundar över 6 år var Optimal försäkringar och skillnaden var inte särskilt stor mot Agria. Lite billigare, men med risk att få reservationer om man flyttar. Hon i telefonen; "Men din hund har väl aldrig varit hos veterinären va?"

...eh jo?
och Optimal ska du akta dig för. Jag bytte till dom och det lät oerhört bra - tills det var dags för ny försäkringsperiod. Då höjdes premierna massor och under det året jag hade dom, så hann även självrisken höjas från 17700 + 20% till 1900 + 25% ! Självrisken står heller inte med i försäkringspappren, så det känns väldigt osäkert om det blir fler höjningar. Jag gick ifrån dom 1:a maj
 
Ja, precis. Nej, jag kommer inte byta till ett bolag som jag vet så pass lite om för en så liten prisändring.
 
Vi har flyttat två hundar från Agria, den ena var sex år och aldrig varit hos vet förutom på vaccinationer. Bytte till Folksam och det räckte med en vetbesiktning för typ 500kr där dom kollade tänder osv. Sänkte premien över 2000kr om året. Och nu har hunden varit sjuk, bland annat urinstensoperation och en jäkla massa komplikationer och Folksam har ersatt allt.

Den andra hunden var fem år och jag bytte från IF till Folksam för att ha alla hundar på samma ställe. Samma där, en enkel klinikbesiktning och inga reservationer vid flytt.
 
Ring Agria och fråga vad de håller på med.
Jag gjorde det när If gjorde en liknande höjning, då sänkte de min premie igen.
 
Jag har ringt och skällt, men hon jag pratade med verkade helt livstrött. Hennes svar var typ; tro inte bara att det är du som är missnöjd!
Jag tänkte ringa igen och hoppas att någon annan svarar.
 
Nej men om de höjer priset istället så kan det ju gå på ett ut. Veterinärvårdskostnaden vet man ju inte om man ens kommer att utnyttja, men premien vet man säkert att man måste betala.
Jag tror Agria har höjt priset på alla sina försäkringar i stort sett. De höjde ganska mkt på min hunds försäkring också och hon är endast 3 år gammal så det beror inte på åldern. Är inte säker men tror att jag har hört att höjningen beror på höjda veterinärpriser men det kan vara något jag inbillat mig också!
 
Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja hennes veterinärvårdsförsäkring från 3600 till 4800 kr om året. Jag är precis hur arg som helst. Är det tacken för att man varit lojal kund i 7 år, att nu få denna höjning kastad i ansiktet?
(Märk väl att det inte var särskilt länge sedan de sänkte veterinärvårdsersättningen från 60.000 till 50.000 kronor heller.)
Ett sätt att få ner premien är att välja alternativet där veterinärvård täcks upp till 25.000 kr istället för 50.000, då skulle det kosta 3300 om året istället. Men samtidigt känns det fel. Då betalar jag nästan samma som innan, men får bara hälften i ersättning mot innan.

Om man byter bolag antar jag att man måste veterinärbesiktiga innan man kan byta?

Jag förstår att du är arg. Agria höjde mina hundars försäkring med 30% från ett år till ett annat (då 1 och 2,5 år gamla). Jag ska börja sätta undan pengar på ett räntekonto till en buffert och när det är färdigtävlat för hundarna så kommer jag att ta bort försäkringen och istället fortsätta lägga undan motsvarande summa (8000) per år istället. Det är min plan.
 
Sveland har någon försäkring för äldre hundar som typ inte kostar nånting. Men det är en ren olycksfallsförsäkring.

När IF skulle ha 10 000 kr/år för min hunds försäkring (han är 6 år) så sänkte jag ner vetvården. Då landade det på strax under 6. Jag kan inte känna jag eg hade något val men samtidigt känns det inte helt bra "bara" ha 25'. Det mesta ryms ju inom det, och några jättegrejer tänker jag ju inte göra. Men sväljer han nåt och de måste öppna magen så räcker knappast försäkringen och det känns sådär...
 
Lite varning för Sveland dock, det var just Sveland som inte ville betala ut livbelopp på en innebränd hund. Var tråd på Senior för några månader sen. De ersatte, efter att någon som arbetade på bolaget sett tråden... Ska det knorras för nåt sånt vill inte jag ha min hunds välmående i deras händer.
 
Jag har ringt och skällt, men hon jag pratade med verkade helt livstrött. Hennes svar var typ; tro inte bara att det är du som är missnöjd!
Jag tänkte ringa igen och hoppas att någon annan svarar.

Har du någon personligt ombud angett i dina försäkringspapper? Ring i sådana fall till den personen istället för till random människa i kundtjänsten.
 
Absolut, men jag har själv också väldigt dålig erfarenhet av det bolaget, men då gällde det hemförsäkring.

Jag har bara bra erfarenheter, haft häst/ar försäkrade där sen 1998.
Men jag har bra erfarenheter av de andra bolagen med ska tilläggas. Däremot agria har jag varit mer än lovligt less på mer än en gång - dock inget som inte ordnat till sig. Men de har varit det bolag som "krånglat" mest.

Men finns ju de som är supernöjda kontra tokmissnöjda med alla bolag. Egentligen borde det finnas någon sammanställning - det är ju jättesvårt veta om det man hör från person a om bolag x är så bolaget brukar bete sig, eller om det är det man hör från person B som speglar verkligheten bäst
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 453
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 745
Senast: Picky
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 916
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp