Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har inga hästar med reservationer och sannolikheten för att jag skulle få det är ganska liten.

(bara för att förtydliga att det inte gäller mig... igen)

Men normalt sett är det iaf så. Och jag jag själv fått en reservation borttagen på en Agria-försäkrad häst, även om det är några år sen.

Nej det finns inget du utifrån sociala media feedback kan säga att normalt sätt funkar det så . Inte heller allmänt då fbolagen som sagt är komplicerade och ffa folks förståelse vad de verkligen tecknat för borde vara rätt tydligt utifrån vad dålig koll folk uppenbarligen har ang försäkringar och vad de dels själva verkligen tecknat samt förståelsen att även om de själva tecknat a och b och tolkat det utifrån sig själva så är det långtifrån självklart att utifrån det ge råd som verkligen gäller andra .
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du är medveten om att du hävdar motsatsen just på ett socialt medie...?

Nåväl, jag har varit med om det själv iaf, alldeles oavsett vad du tror. Och min bild av hur försäkringsbolag fungerar kommer inte från sociala medier utan från 30 års hästägande.

Men nu tror jag att jag lämnar den här diskussionen för den leder ingen vart.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nej jag hävdar inte ngn motsats öht. Jag har hela tiden skrivit att folk uppenbarligen har dålig koll på sina försäkringar, alternativt skriver om saker de inte har koll på som om det vore en allsanning. Så återigen. : folk borde vända sig till källan för egen del och få koll genom det. Inga konstigheter.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Kompisen som jag nämnde kunde få reservationen hävd efter halvår, via veterinärbesikting. Hos Agria, då.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om man kan få en reservation hävd beror säkrligen på orsaken, det blir extremt svårt om hästen är triangelmärkt eller har röntgenförändringar, markering vid börjprov vid veterinärbesiktnng är troligen betydligt lättare.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om man kan få en reservation hävd beror säkrligen på orsaken, det blir extremt svårt om hästen är triangelmärkt eller har röntgenförändringar, markering vid börjprov vid veterinärbesiktnng är troligen betydligt lättare.

Ja verkligen ... Men som sagt : man behöver kolla och vara väl förankrad med info från sitt eget fbolag så man förstått vad försäkringen täcker/inte täcker utifrån varje sammanhang .

Personligen Försäkringsmässigt har jag aldrig erfarit att ngn reservation sätts på existerande försäkring utifrån skada . Däremot om man vill höja försäkring och har historik. Då gäller reservation på det nya höjningen . Inga konstigheter fungerar samma på personskada .
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Har också en vän med reservation efter första behandlingen, hon fick ompröva efter ett år (besiktning UA)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

kl

Jag sitter och betalar räkningar och förundras lite. En av mina fyraåringar röntgades i början på året, minst 14 bilder (hovar runt om, kotleder runt om, två projektioner på vardera hasled + bakknän). Dessutom gjordes böjprov (på fakturan står iofs "Besiktning" men jag tror bara det var böjprovet som utfördes) och hon fick en årlig vaccination.

Totalt kostade det 4496:- + moms. Av detta är 2580:- för röntgen (plus 375:- för sedering). 2580 genom 14 blir 184:-.

Håll med om att det är orimligt att betala 1000:- per bild!

Detta gjordes för övrigt inte på min hemmaklinik utan på en klinik i södra Sverige.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Fast med tanke på prisdiskussionen i den här tråden så är det ju helt rätt väg? Om folk (som kan välja) väljer de kliniker som har en mer human prissättning så påverkar man marknaden.

Jag förstår det helt och fullt. Dyra kliniker och hästägare som utnyttjar som försäkring till allehanda grejer gör bara att premien för oss andra höjs alldeles för mycket.

Såhär blir det när djursjukhusen sätter höga taxor.

Folk från övriga EU fattar inget av den svenska modellen. Antagligen är det just p g a att de flesta har hästarna försäkrade som gör att det skjörtas upp.

I mitt fall med hund har den både CT scannats o MR FASTÄN det är klart att man inte kan se allt man vill se. hunden måste i alla fall opereras.

Klart att de vill använda sina fina dyra maskiner. MR 15´som bara ersätts med 5 o det ingår i det totala beloppet.

En klinik ville CT scanna inför var op o troligen upp till 5 gånger á 15´per gång. efter första op hade den feber i 1 mån trots flera byten av PC o NSAID.
7 st. ÅB efter bara den första o jag betalade för 3 ggr för laser.. på en inflammation. blev hunden bra- Nej!
Sen vidare med MR för 15´o förs. var uppäten sedan länge. Vi hade redan då betalat ca 40´utöver förs. Åt o drack ej på 2 dygn efter sederingen till MR
Vi satte STOPP o hunden har sedan dess mått hur bra som helst o självdränerat sig via ett 1 cm snitt.. på ett stallgolv som kostade en spottstyver.

Sjukhusen frågar o räknar med att djuren är försäkrade.

Om kunderna är mer med i besluten om vilka åtgärder som skall göras kan det bli bättre.
17´för en hälta/ stor sårskada är ju ingenting o man betalar ju stora pengar i premie.

bonusprogram är bättre än rabatt på självrisk då det kommer ej skadebenägna tillgodo.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har inga hästar med reservationer och sannolikheten för att jag skulle få det är ganska liten.

(bara för att förtydliga att det inte gäller mig... igen)

Men normalt sett är det iaf så. Och jag jag själv fått en reservation borttagen på en Agria-försäkrad häst, även om det är några år sen.

Jag har oxå fått reservation borttagen på en Agria försäkrad häst, det stod tom på försäkringspappret att reservationen kunde tas bort om man inkommer med ett nytt intyg. Visserligen är det aslängesedan men såklart man måste kunna få bort reservationer? Inte kroniska saker såklart men andra..
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag betalade 2500 kr inklusive moms för en exportröntgen + bakknän + lite extrabilder på ena hasen för att vet. tyckte sig se något som senare inte visade sig vara något. Men det var lite mer än 10 år sedan, hos dåvarande landslagsvet. i fälttävlan i skåne. Vet inte hur många bilder det togs men det var ett paketpris! Lagom pris!
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Åjo, nog händer det alltid. Inte för alla verkar det som, men detta är häst nummer två de har försökt undkomma all sorts ersättning med genom att sätta livslånga reservationer.

Hästen har varit hostfri sedan dess och blir det några problem i framtiden så kommer vi överklaga (hästen skall inte säljas i första taget så ingen konflikt där). Har ju veterinärerna som backar upp oss med att en bakterieinfektion i struphuvudet inte är grund till en reservation för lungor & luftrörsproblem. Agria fulade sig och ansåg att det var ett kroniskt problem, därav reservationen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 916
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp