Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag har varit på i princip alla kliniker i södra Sverige och jo sedan man tar faktura istället för direktreglering så är priset annat.

Du behöver inte uppge om hästen är försäkrad eller inte till kliniken det väljer du själv.

Det är inte alla kliniker du kan få faktura på. Direktreglerar man inte så måste man många gånger betala innan avfärd.

Väldigt lustigt. Har varit på kliniker från ungefär Skara ner till Helsingborg och aldrig fått olika priser på samma behandlingar. (Självklart kan det ha varit skillnad i pris mellan klinikerna för samma behandling)

Däremot har jag varit med om att veterinärer har rekommenderar konservativa billigare behandlingar istället för nya dyrare. Självklart är då framgången i sen konservativa behandlingen inte lika hög men det ägaren har helt enkelt inte haft råd med annat.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Faktura eller direktbetalning, spelar ju ingen roll direkt. Du reglerar med ditt bolag efter ändå.

Helsingborg har jag fått olika pris beroende på försäkrat och inte försäkrat dessutom kan du även förhandla pris vilket inte många vet. Har prutat många gånger.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Vad jag menar är att om hästen inte är försäkrad så måste man betala allt innan man åker iväg. Dvs de fakturerar inte. Vissa har att man får faktura bara upp till tex 2000kr. Dock brukar det finnas möjlighet att teckna avtal med kliniken och få faktura men det brukar bara gälla företag.

Jag har inte fått olika priser på samma behandling. Däremot har jag fått olika förslag på vilken behandling man får.

Sen har även tillvägagångssättet varit olika. Dvs man har gissat mer och på det sättet tex bara gjort två bilder istället för fyra.

Så visst finns det metoder att hålla nere kostnaderna men då har veterinärerna varit väldigt tydliga med att det inte är lika bra och prognosen sämre än om man väljer det dyrare alternativet.

Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag och att låta sig luras på detta sätt är inget som ligger i deras intresse. Inte heller i klinikens.

Agria har tex redan några kliniker som man inte betalar ut ersättning om man sökt hjälp där.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det är en av de artiklar som har refererats till här. Det man förlorar på äpplena tar man igen på päronen. Det framkom att visst var det skillnader men inte så enorma som vissa försöker få det att framstå.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag tror faktiskt att de flesta hästägare gärna välkomnar även mindre sänkningar, så länge det inte handlar om höjningar är man glad.

Det är en dyr sport vi sysslar med, och de där hundralapparna (som jag sett vara tusenlappar) spelar faktiskt roll i slutänden.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det är en av de artiklar som har refererats till här. Det man förlorar på äpplena tar man igen på päronen. Det framkom att visst var det skillnader men inte så enorma som vissa försöker få det att framstå.

exakt. artikeln var väldigt omfattande och redovisade i tabell format hur konstaderna skiljde sig mellan dels några olika kliniker, och sen mellan svenska och utländska i några länder.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jo visst kan det bli många besök. Men i regel går det en viss tid mellan besöken, man vill ju se om eventuell behandling/vila gett resultat etc. Att det drar iväg är jag medveten om, men det kan inte vara många hästägarår som överstiger 18000:- i hältutredning?

När man gör en hältutredning så måste man ju först betala för veterinärens tid, sedan när hälta är konstaterat börjar man ju bedöva för att hitta var problemnet är, då får man betala för preparat samt material (sprutor, kanyler, bandage osv.). Sedan får man vänta på verkan = mer veterinärtid. Sedan kollar man om det get effekt, om inte brukar man prova någon annan stans med bedövning vilket blir mer material och mer veterinärstid. Oftast blir det sedan en konvalecenstid på 6 veckor ibland utan och ibland med antiinflammatoriska preparat vilka är dyra.

Säg sedan att du inte hittar problemet direkt, eller att hästen har problem på flera ställen som följd av originalorsaken. Efter 4 sådana besök är du uppe i 18000 kr.
Vi fick avbryta efter 3 gånger eftersom vi bara hade 1000kr kvar innan 18000 gränsen, och nu ville Charlie börja röntga för att hitta originalorsaken.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om du läste mitt exempel ovan, med en av mina hältutredningar (den senaste, juli till dec 2013), så innehöll den också fyra besök. Inkl bedövning, behandling, röntgen, UL etc. För totalt 7000:-.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Det låter väldigt billigt måste jag säga. 2500 per besök då ungefär inkl moms?

Har inte läst alla inlägg i tråden, så jag undrar då om din häst är försäkrad eller ej och om du uppgett det till kliniken? :)
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hon var försäkrad (är avlivad). Det visste de om på kliniken men det direktreglerades inte.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Två av besöken kostade ca 1500:- ink moms och två ca 3500:- ink moms. Så det blev nog 8000:-.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du kanske har tur att bo nära en väldigt billig klinik?
Jag bodde i Örebro trakten och där kostar bara röntgen 500kr per bild. Vi gjorde en veterinärbesiktning av en unghäst, utan röntgen men inkl. endoskopi och detta kostade 2000kr plus moms.
På storhästen som hostade gjorde vi en endoskopi + bakterieodling + behandling. 5000kr betalade Agria, 1500 betalade vi i självrisk, och så fick vi en livslång reservering för lungor och luftrörsproblem. Fun.
Om en utförlig hältutredning gick på omk 8000 för dig måste du ha en av de billigaste klinikerna i Sverige. Tur för dig, otur för resten av oss.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Du borde överklaga reservationen på luftrörsproblem om den sattes på gällande försäkring och inte på höjningar av försäkringsbeolpp och liknade. Det är ett fult trick att sätta begränsning i pågående försäkring (obruten) och inte tillåtet och det begränsar värdet av en försäkring enormt. Jag har hört rykten om att Agria satt det i system och här verkar det vara en indikation till på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

KL
Ang detta med attsäga att hästen är oförsäkrad, det är helt galet att man kan göra så. Nu har jag inte besökt så många kliniker så det har aldrig varit aktuellt för mig (jo, alla har skickat faktura utom hästtandläkaren, men man kan få fakura där med om man vill). En kompis sa så på ett stort sjukhus här i skåne och det fanns en annan "prislista". Däremot är de inte så populära i mina kretsar ändå, bla fick en kompis höra av de "Vad är det för stam på denna? (De fick svar). Äh, då är det ju frågan om du vill lägga ner pengar på denna häst".

Samma kompis har Agria, som har satt reservation på alla 4 ben på hästen, den opererades som föl (sena) på ett ben. Det står inget i försäkringsbrevet om det och när Agria ringdes upp sa de "sådant behöver inte stå i brevet, du får ringa om du vill veta".
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Aha, du har råkat ut för det som flera här på forumet säger inte händer.

Har vänner som fått exakt samma på en försäkring utan reservationer. Efter första behandling sätter försäkringsbolaget reservation för t ex hälta alla benen, trots att försäkringen täcker när första incidenten inträffar.

Så djävla lumpet.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det är en av de artiklar som har refererats till här. Det man förlorar på äpplena tar man igen på päronen. Det framkom att visst var det skillnader men inte så enorma som vissa försöker få det att framstå.
Nu finns det en hel del kliniker som inte har direktreglering och där uppger man inte om den är försäkrad eller inte. Alltid faktura oavsett belopp.

Dessa kliniker har mitt försäkringsbolag i vart fall aldrig nekat ersättning.

Har heller aldrig varit med om att man ger minskad vård om hästen inte är försäkrad. Har både buköppnat icke försäkrade och försäkrade och de har alla fått exakt samma vård dock har den oförsäkrade varit billigare att lösa ut.

Jag ser skillnader i pris och om du inte gör det får stå för dig
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Aha, du har råkat ut för det som flera här på forumet säger inte händer.

Har vänner som fått exakt samma på en försäkring utan reservationer. Efter första behandling sätter försäkringsbolaget reservation för t ex hälta alla benen, trots att försäkringen täcker när första incidenten inträffar.

Så djävla lumpet.

Man kan alltså då bara få ersättning en gång för hälta och aldrig mer? Och max 17´.Har jag förstått rätt?
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Två av besöken kostade ca 1500:- ink moms och två ca 3500:- ink moms. Så det blev nog 8000:-.

Fast det är extremt billigt. Här nere kostar det ju att bara kliva in på kliniken ca 800kr och plåtar du så lägger du på ca 1000kr/bild till det ett böjprov och ev longering. Ett ridprov där jag själv rider kostar ca 1500kr
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 832
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp