Bukefalos 28 år!

Sv: Agria

Enligt en kompis till mig - som jobbar på nämnda bolag - så har de tagit bort ersättning för snitt på chihuahua helt då ca 80-85% av alla chi måste snittas. De klarar alltså inte av att föda naturligt.

Det är en bra sak tycker jag. En ras som inte kan föda naturligt har inget existensberättigande och är något uppfödarna ska jobba på. Hoppas detta leder till lite eftertanke....

Detta var en av sakerna de ändrat alltså.
 
Sv: Agria

Enligt en kompis till mig - som jobbar på nämnda bolag - så har de tagit bort ersättning för snitt på chihuahua helt då ca 80-85% av alla chi måste snittas. De klarar alltså inte av att föda naturligt.

Knappast. Nog för att det är endel snitt men sällan att det är 80%.

Enligt rasklubbens statestik ligger antalet snitt på 22% för registrerade uppfödare. För uppfödare med många kullar ligger antalet snitt lägre, på 18%.
 
Sv: Agria

Knappast. Nog för att det är endel snitt men sällan att det är 80%.

Enligt rasklubbens statestik ligger antalet snitt på 22% för registrerade uppfödare. För uppfödare med många kullar ligger antalet snitt lägre, på 18%.

80% av deras totala ersättningar för chi går till förlossningskomplikationer enligt min kompis. Jag menar, det måste ju finnas en anledning till att de tar bort just det, eller hur?

Jag uttryckte mig lite fel där - jag har ju ingen koll på vad det totala rassnittet ligger på.
 
Sv: Agria

Mja….
Förstår tanken, men tror också att det är så att på just vava så är det många unga tjejer som tyvärr är rätt okunniga om vad det en valpning innebär
Och som grips av panik när valpningen inte följer ”boken”.

Finns exempel på uppfödare av vava som mycket sällan har något snitt.
Så jag är inte helt säker på att det är rasen i det här fallet
Vist, om man strävar efter så små som möjligt, så blir det ju proplem…
 
Sv: Agria

Så här skriver Agria på sin hemsida:

Kejsarsnitt för chihuahua
För chihuahua ersätts inte längre kejsarsnitt och det gäller även om du har avelstillägg. Bakgrunden till beslutet är baserad på vår skadestatistik som visar att rasen under en lång tid uppvisat en alltför hög risk att utsättas för kejsarsnitt. Det är även vår önskan att rasklubben arbetar mer proaktivt för att förebygga kejsarsnitt i rasen.

Begränsningen för kejsarsnitt gäller även blandraser där chihuahua, bostonterrier, engelsk eller fransk bulldogg ingår.
 
Sv: Agria

80% av deras totala ersättningar för chi går till förlossningskomplikationer enligt min kompis. Jag menar, det måste ju finnas en anledning till att de tar bort just det, eller hur?

Ja självklart finns det en anledning!! Men var ju tvungen att protestera lite. Är en jäkla skillnad på att 80% av alla chihuahuafödslar kräver snitt och att 80% av deras totala ersättningar går till förlossningskomplikationer ;)
 
Sv: Agria

Att kejsarsnitt på Vava har ökat lavinartat, det har nog alla bolag märkt.
På If så ersätter vi numera bara ett snitt på vava (tidigare två)
Men det är ju bra om rasklubben börjar kolla upp om det har hänt något med rasen som gör att det ökat eller om det är ägarna (vilket jag tror faktiskt)
 
Sv: Agria

ifersätter ett snittpå fransk bullog tror jag? och dom är enda bolaget som gör det. (om dom n gör det) folksam ersätter om dom fött naturligt sedan innan för en kull. håller på att kolla över mina förösringar en då jag kollade upp kostade if 1000 eller mer om året än agria/folksam...
 
Sv: Agria

Mja….
Förstår tanken, men tror också att det är så att på just vava så är det många unga tjejer som tyvärr är rätt okunniga om vad det en valpning innebär
Och som grips av panik när valpningen inte följer ”boken”.

Men det borde väl inte spela någon roll? Om veterinären anser att det inte behövs så gör dom väl inget kejsarsnitt även om matte inte begriper bättre?

Bara för att man åker in så behöver det väl inte innebära att veterinären alltid gör ett kejsarsnitt?
 
Sv: Agria

Men det borde väl inte spela någon roll? Om veterinären anser att det inte behövs så gör dom väl inget kejsarsnitt även om matte inte begriper bättre?

Bara för att man åker in så behöver det väl inte innebära att veterinären alltid gör ett kejsarsnitt?

Det beror nog väldigt mycket på vetrinären det...:D
Och självklart hur "hysterisk" ägaren är, vetrinärer är ju bara mäniskor de också...
 
Sv: Agria

Självklart är de det. Min tanke var bara att jag inte tror att de gör det bara för att matte är hysterisk, de vill nog inte sprätta upp hunden om det inte är nödvändigt.

Observera att jag tror detta, man vill ju tro gott om veterinärer och deras kunnande :crazy:

KL

Någon nämnde att ett problem är att vavvorna nu avlas till så små individer som det går. Kan inte det vara en stor bidragande faktor till att problemen har ökat?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
912
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Kajsastina
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
637
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
343
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp