Bukefalos 28 år!

Åh jag saknar det!

MiniLi

Trådstartare
Det har nu gått drygt ett halvår sen jag sålde min häst. Fram tills nu har jag bara känt att det varit skönt och helt rätt. Jag har varit så glad över att slippa gå ut i kylan, glad över att kunna fokusera på annat osv. Har hittat en ny grej som jag satsar på istället och det är toppen.

Men nu.. Helt plötsligt kommer suget. Jag vill rida igen!
Men inte hur som helst. Jag vill rida en riktigt bra häst (alternativt min förra häst för han är underbar), välskolad med talang. Och jag vill stå i fint stall och helst inte behöva mocka. Ja, min nya dröm är helt klart inte realistisk.
Jag är student, och bara där tar ekonomin stopp.

Tror att det finns en bra chans för mig att kunna nå min dröm, längre fram. När jag är färdigutbildad och tjänar bra pengar..
Men vad tusan ska jag göra tills dess?

Någon som har ett bra tips på hur man kan förtränga suget? :p
Eller andra smarta lösningar?
Fler i samma situation?

Saknar tiden när man var liten och föräldrarna fixade allt.. :angel:
 
Sv: Åh jag saknar det!

Även om jag hittills aldrig haft egen häst har jag tagit hand om andras och haft dem i princip som egen. Fram tills jag flyttade hemifrån. Hamnade i en annan del av Sverige, kände ingen. Och de jag träffade som hade hästanknytning verkade helt skrotade i huvudet. Försökte hitta medryttarhästar men konstigare människor har jag nog aldrig träffat. Så jag gav upp. När jag började plugga fick jag inte heller varken tid eller pengar åt hästeriet.

Här sitter jag ni tre år senare. Ibland är min högsta önskan att få borra in näsan i en tjock man. Eller bara smeka en mule. Eller få rida ett dressyrpass som ger mig träningsvärk en vecka framöver. Har blivit erbjuden att rida ett par gånger, men jag har tackat nej. Vet att abstinensen blir så mycket värre efteråt. Men klappar häst gör jag ibland. Inte ofta, men tillräckligt för att känna att jag fortfarande älskar de där stora underbara djuren.

I den bästa av världar har jag ett fast jobb med bra lön innan året är slut. Då ska handlas häst :D Men fram tills dess är det torka.
 
Sv: Åh jag saknar det!

Japp, samma dröm här. En riktigt fin häst (enligt mig då), i ett fräscht stall, tid och råd med lektioner och kurser... Student. :p

Jag har sökt medryttarhäst utan att hitta vad jag söker (eller godkännas av ägare), ridit en termin på ridskola, någon turridning här och var men det är som att riva i ett öppet sår. Enklast har varit att hålla sig borta helt men samtidigt jobba på det där som kommer behövas sen, dvs körkort, bil, buffert osv.

Våren är värst... :cry: Inte kan jag låta bli att titta på annonser heller fast det är ren tortyr. Nu på vintern har det varit många drömhästar till salu billigt. Aj aj aj....
 
Sv: Åh jag saknar det!

ah! fler som är som mig :D

Jag spenderar hela dagarna med att titta på hästannonser på hästar som jag inte lär ha råd med inom de närmaste åren. Men går ur högskolan till våren, 15 veckor!!) och då SKA jag ha ett jobb så att jag kan köpa en häst.

Har också under min tid som student försökt bli medryttare ett antal gånger men ja, det är svårt det där med att hitta både häst och människa som kemin stämmer med.

Under tiden rider jag på ridskola. För första gången på sju år. och jag ÄLSKAR det! :D
Visst, vissa gånger blir jag hysteriskt arg för att ingenting funkar. Men det är gött att åka till stallet, göra iordning en häst, rida en timme och sen bara åka hem. Utan som sagt att behöva bry sig om varken fodringar eller mockning.
 
Sv: Åh jag saknar det!

Under tiden rider jag på ridskola. För första gången på sju år. och jag ÄLSKAR det! :D

Jag blev bara frustrerad... :p Kände inte att jag fick någon kontakt med hästen, inget funkade och så tidspressen hela tiden. Å andra sidan var det väl ingen topp-klass-ridskola heller.
 
Sv: Åh jag saknar det!

nej, självklart beror det nog på vad man får rida på för hästar, och kvaliten på instruktören! när det är vikarie på ridskolan vill jag oftast bara gå hem.. :D
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag sitter också och drömmer. Men min situation och mina drömmar skiljer sig lite från era ;).

Jag drömmer om ett fint välutbildat dressyrsto (SWB) gärna isabellfärgat för ridning och avel. Men jag har redan 5 hästar som jag inte har några planer på att göra mig av med så har nog varken tid eller råd... Jobbar som städerska så kommer no aldrig få det heller:grin:

Och jag vill mocka och pyssla och greja med allt runt omkring hästarna, har eget stall och sköter i princip allt själv (med lite hjälp av min sambo) och älskar det vill själv sköta om mina guldklimpar finns ju ingen annan som gör det så bra som jag ;)
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag sitter också och drömmer. Men min situation och mina drömmar skiljer sig lite från era ;).

Jag drömmer om ett fint välutbildat dressyrsto (SWB) gärna isabellfärgat för ridning och avel. Men jag har redan 5 hästar som jag inte har några planer på att göra mig av med så har nog varken tid eller råd... Jobbar som städerska så kommer no aldrig få det heller:grin:

Och jag vill mocka och pyssla och greja med allt runt omkring hästarna, har eget stall och sköter i princip allt själv (med lite hjälp av min sambo) och älskar det vill själv sköta om mina guldklimpar finns ju ingen annan som gör det så bra som jag ;)

de är ju såklart det långsiktiga målet ::love:
 
Sv: Åh jag saknar det!

Skaffa medryttarhäst :D

Jag har varit medryttare förr, i perioder mellan egna hästar. Min erfarenhet är att det är svårt att hitta något riktigt bra, där man dessutom kommer överens med ägare osv.
Men jag ska iallafall hålla koll, och man kan alltid testa :)

Japp, samma dröm här. En riktigt fin häst (enligt mig då), i ett fräscht stall, tid och råd med lektioner och kurser... Student. :p

Jag har sökt medryttarhäst utan att hitta vad jag söker (eller godkännas av ägare), ridit en termin på ridskola, någon turridning här och var men det är som att riva i ett öppet sår. Enklast har varit att hålla sig borta helt men samtidigt jobba på det där som kommer behövas sen, dvs körkort, bil, buffert osv.

Våren är värst... :cry: Inte kan jag låta bli att titta på annonser heller fast det är ren tortyr. Nu på vintern har det varit många drömhästar till salu billigt. Aj aj aj....

Ja jag förstår dig. Nu har det fortfarande gått relativt kort tid sen jag sålde hästen och jag kan nog räkna med att det blir värre..
Jag ska nog prova mig fram lite, men vem vet. Det kanske är som du säger att man gör bäst i att hålla sig borta..

ah! fler som är som mig :D

Jag spenderar hela dagarna med att titta på hästannonser på hästar som jag inte lär ha råd med inom de närmaste åren. Men går ur högskolan till våren, 15 veckor!!) och då SKA jag ha ett jobb så att jag kan köpa en häst.

Har också under min tid som student försökt bli medryttare ett antal gånger men ja, det är svårt det där med att hitta både häst och människa som kemin stämmer med.

Under tiden rider jag på ridskola. För första gången på sju år. och jag ÄLSKAR det! :D
Visst, vissa gånger blir jag hysteriskt arg för att ingenting funkar. Men det är gött att åka till stallet, göra iordning en häst, rida en timme och sen bara åka hem. Utan som sagt att behöva bry sig om varken fodringar eller mockning.

Jag funderar faktiskt på ridskola. Kommer nog kännas lite konstigt men om jag kan hitta ett bra ställe, med bra hästar och instruktörer så kanske..
Önskar att jag bott i stockholm, där finns det ju riktigt bra ridskolor!
 
Sv: Åh jag saknar det!

Och jag vill mocka och pyssla och greja med allt runt omkring hästarna, har eget stall och sköter i princip allt själv (med lite hjälp av min sambo) och älskar det vill själv sköta om mina guldklimpar finns ju ingen annan som gör det så bra som jag ;)

Hehe, det var ett litet stall ute i bushen där jag skötte det mesta själv som verkligen tog död på min hästglädje. Aldrig mer!
Nu vill jag ha lyx och service :D
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jaha....å här sitter jag med en sådan häst ni vill ha och letar medis men INGEN svarar :confused:

Har ett halvblod som gått MSV dressyr (inte med mig) jag har belyst, stor gummipaddock, kanonfina ridvägar och bara 1,8 km från centrum. Inga pass som in eller utsläpp och ingen hantering av andra hästar. Och ingen är intresserad. Det är t.o.m gratis.... Vad ska man egentligen erbjuda? Jag vill bara ha en trevlig medis som funkar med pållan....Jag annonserar på flera hästsajter och har satt upp lapp på ortens ridskola. Ett svar men hon svarade på fel häst :crazy:

Jag bor antagligen på fel ort för här finns inte riktigt det intresset av hästeriet. Och dressyr verkar stendött här. Varför kunde inte någon av er bo här? ;)
 
Sv: Åh jag saknar det!

Det är inte en sån häst jag letar efter och du bor i en håla i v.g. ;)

Min drömhäst är ett stabilt kallblod utbildad akademiskt. :love:
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag har stabila hästar som utbildas akademiskt, det är bara komma hit! ;)
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag har faktiskt svarat på en annons om medryttare nu! :bump:

Verkar jättebra, inte så välutbildad visserligen men hästen står väldigt nära där jag bor och ägaren vill ha en medryttare som vill träna och tävla!
Hoppas att hon svarar så jag kan åka och provrida :laugh:
 
Sv: Åh jag saknar det!

Det går ju faktiskt att bli medryttare på riktigt fina hästar :)

För några år sen satt jag i samma sits som du gör nu, och av en slump ringde jag på en annons där det bara stod "Medryttare sökes till halvblod" och ett telefon nr.

Hästägaren är jättegullig och hästen har tävlat msv ft med placeringar och tränad ännu högre men nu var ägaren mamma till småbarn och hade inte tid med sina hästar.
Jag betalade ingenting, fick rida hur mycket jag ville, låna hennes transport och åka på träningar och tävlingar ja göra precis som jag ville i stort sett.
En fin ridbana fanns på gården och underbara ridvägar runtomkring :love:
Ägaren ville bara lufsa i skogen någon dag i veckan om ens det.

Ägaren stod för all skötsel runtomkring men kunde vilja ha hjälp ngn gång ibland med mockning om det blev fööör stressigt för henne.

DET kallar jag lyx!

Dock kan jag tillägga att jag så gott som alltid såg till att vara i stallet innan hon hann greja så jag hade redan hunnit mocka, ströa, förberett foder, sopat och gjort fint och smörjt utrustningen.
Hjälpte även till när det var dags att gå igenom hagar mm för det kändes så fel att få allt utan att ge något alls tillbaka och jag visste att hon var i behov av den hjälpen också fast hon inte vågade be om det förrän det verkligen krisade.
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag har faktiskt svarat på en annons om medryttare nu! :bump:

Verkar jättebra, inte så välutbildad visserligen men hästen står väldigt nära där jag bor och ägaren vill ha en medryttare som vill träna och tävla!
Hoppas att hon svarar så jag kan åka och provrida :laugh:

Hoppas att det klaffar :)
Själv sitter jag idag och tittar på stallplatser :angel:
 
Sv: Åh jag saknar det!

Det finns bra ridskolor i mindre städer också. ;) Där jag red i flera år fick jag till och med rida samma häst varje vecka i två års tid, bara för att instruktören visste hur mycket jag tyckte om den hästen. Kanske lite också för att ingen annan ville rida henne. :angel:

Ridskola är inte alls dumt, om du vill rida någorlunda regelbundet, men inte har tid eller råd att ha egen häst.
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag hamnade lite i samma sits innan jag hittade min nuvarande häst. Hade sålt hästen, och tyckte det var hur skönt som helst att ha både pengar och tid över! Men efter ett drygt år började jag saknade det såååååååå mycket!! Jag började kika lite halvhjärtat efter medryttarhästar och saluhästar. Men jag är också student och utan sådana besparingar, så det tog stopp...Kände precis som du även att jag ville rida en bra häst, inte vad som helst.

MEN! Så kom det en dag en förfrågan från en god vän, vars andra vän hade en meriterad vallack som behövde lånas ut pga utlandsflytt. Lite intresserad blev jag ju minsann, åkte och provred, och någon månad senare stod han hemma hos mig! En toppenhäst som verkligen kan sin sak och som ger mig en utmaning! Försäljning skall ske till sommaren, men jag har fått ett kompispris, så jag har en känsla av att det är här han får stanna...:angel::love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 990
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 786
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp