Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

men du brukar ju svara i juridiska fall väldigt konkret och insatt på forumet under alla år, vad jag sett? du är ju juridiskt insatt enligt de svaren etablerat som jag sett det?
jag ser ingen grund för att du behöver oroa dig för ngt rättsfall öht i detta sammanhanget men jag kanske missat och det är inte det du avser med befaringarna i denna tråd? Undrar nog lite samma som Fejko i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Man blir ju skärrad först och tänker inte helt klart plus att jag inte gillar konflikter. Men jag håller med att nu när tiden gått lite och jag kan läsa om det själv, så att säga så har det klarnat. Även om jag inte mår bra av det själv så kan jag ju se att det egentligen inte är något att oroa sig för.

Jag är väldigt bra på att kunna se hur det är för andra och även stå upp för andras rättigheter m m. Men tyvärr urusel på att göra det för mig själv.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Du kanske är ledsen för hästens skull också när du trodde du hittat ett bra hem? Du kan inte köpa tillbaka den? För till avel fungerar den väl?
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Jag tror faktiskt att det är så enkel att du känner dig oskyldigt beskyld. Att någon hävdar din skuld, fastän du anser att du varit helt ärlig i att dem all information innan köpet
Detta gör att du har lite svårare att bena ut situationen. Du blir nervös och kan inte riktigt tänka klart. En ganska naturlig reaktion skulle jag säga. Många människor reagerar väldigt stark på att bli oskyldigt bedömd.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Det låter som om du har fullständigt rätt, när jag nu tänker efter.
 
Sv: Åh vad jag är trött på hästköpare.....

Delvis KL
Hästen såldes för så lågt pris att det inte kommer att vara lönt att driva det vidare, kostnaderna för det kommer att överstiga hästens värde med råge.

Det skiter en del i. Tyvärr. Min fru fick må dåligt i ett och ett halvt år för att vi lyckades sälja en häst till ett nöt till köpare, som drev det hela mot tingsrätten. Och då handlade det inte ens om något påtagligt fel och den egenskap som påtalades som ett "fel" var väl dokumenterad till köparen innan köpet genomfördes.

Till slut köpte vi oss loss (förlikning) mot allas inrådan (bedömningen från vår och en oberoende jurist var att det låg 90/10 till vår fördel, med de 10 som risk för att tingsrätten ÄR labila beroende på sammansättning). Båda parterna förlorade ekonomiskt ungefär lika mycket. De enda som tjänade pengar var juristerna.

Tyvärr ställer försäkringsbolagen och vissa jurister upp på vad som helst, de senare för att de aldrig har något att förlora - bara att vinna på utdragna tvister.

Huvudsaklig anledning till att vi ändå valde att slippa tinget var att frun mådde dåligt. Jag tror inte att köparen hade sådana egenskaper, att kunna må dåligt av konflikter - det kändes mer som att det var vederbörandes livsluft då vi i efterhand fick veta att hen varit inblandad i fler tvister som gått till rätten (inte med hästar utan annat).

Men det här fallet verkar precis lika glasklart - så det är bara att bestrida.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 981
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 308
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp