ÅH! vad ska jag ta mig till!!(långt!)

B

biven

Nu har jag varit hos en veterinär och röntgat min häst. första gången jag var där så visade hon en inflammation i vänster armbåge, och i vänster knä bak. Vid efterkontrollen så visade hon inflammation i höger knä bak. men vänster sida var nu fin. När jag kom hem och började rida som vanligt så kändes hon ändå inte fräsch. gick inte rent och var såå förbannad vid galoppfattningarna. Åkte dit ytterligare en gång och bad att få röntga henne.
Det gjorde vi. först fick hon springa på rullband och markaderade på både vänster och höger bakben. Först avbelastade på vänster och sen även på höger.
Vid röntgen visade det att hon hade broskbitar i höger bakknä, och i en skada på minisken i vänster bakknä.
Han sa att det går att operera högra bakbenet, men att det blir ett svårt ingrepp och en lång vila för hästen, men alternativet finns.
På ultraljudet sen visade det sig att hon hade inflammation på båda bakknäna igen, och denna gången på utsidan (förra gången var det på insidan). och det syntes rejält i ledvätskan som på röntgenplåtarna egentligen ska vara svart, men nu var fylld med vita små pluttar, som tydde på en inflammation.
Veterinären sa att vi börjar med att spruta lederna med DMSO, och det kommer hjälpa henne, men att jag kommer aldrig att bli helt fri från att spruta henne igen, utan det kommer upprepas kanske 1gång om året ungefär.

VAD SKA JAG GÖRA?!?! har ni hört talas om detta tidigare.
tycker ni att jag ska få fler utlåtande?
vet ni om man har rätt till röntgebilderna och kan få dom hemskickade? Usch

Jag vill inte att min häst ska ha ont, men tänk om hon har konstant ont av skadan på minisken?

hmm..... HJÄLP!!
Hon ska tillbaka igen i slutet på december och sprutas igen....
 
Du har rätt att få ut dina röntgenbilder. Där jag har varit tar dom ut en mindre kostnad om dom skickar hem bilderna.
 
Vad säger veterinären om hästens fortsatta kvalitet på livet?? Med tanke på försäkringar o sånt. Kan den triangelmärkas o få gå som promenadhäst? Vill du behålla hästen och använda den till vad den klarar o behandla varje år är det helt OK, då ska du ha hästen kvar. Du får ta en diskussion med vet o höra dennes åsikt o sen bestämma vad du vill göra. Min häst blev knackig mellan varven när jag enbart körde honom (1-1,5 h och 5-6 dar/vecka), med med varierad motion med rid o körning 1 h och 4-5 dar i veckan funkar han jättebra.
Jag märker när han inte är OK genom att han blir orytmisk o då är det bara att ställa ner honom ett tag. Men han har hållt sig fräsch 1 år nu sen jag ändrat träningen.
 
Hej.

Tänkte bara nämna att en häst med sprucken menisk kan röra sig felfritt och må hur bra som helst så länge den inte flisar sig. Alla gör kanske inte det, det vet jag inte på rak arm, men hästar kan gå problemfritt med spricka i menisken.

Lycka till!

Mvh
 
Veterinären som jag har pratat med och som har behandlat min häst, har sagt att hon kan användas precis som vanligt, och att hon kan gå långt, men att jag kommer aldrig bli fri från att inte behandla henne.
Han behandlar med DMSO, och hon ska tillbaka igen 29/12, för ett återbesök. då får vi se hur hon har reagerat på behandlingen. Jag pratade med en annan veterinär idag som sa att det finns flera olika sorters skador på menisken, så jag ska se till att få mer grundliga svar av min veterinär, och gärna skriftligt, så jag har det på papper, och kan gå igenom det i lugn och ro. Att få det samtidigt som man tittar på röntgenbilderna är ingen "hit" precis, eftersom man då är så uppe i allt annat, så man lyssnar bara på ett öra och sen ska man inte verka dum och fråga konstant heller, sen kommer man på massor av frågor dagen efter.. typiskt..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp