Aha-tråd!!!

B

boella

Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta!
Jag kan berätta vad NH betytt för mig.
När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan, upptog mitt häst/ridintresse igen, så upptäckte jag att jag tappat ryggmärgskänslan.
Det som jag som barn fullständigt naturligt anammat, fanns inte kvar. Inte balansen, inte den trots allt instinktiva förståelsen för ett djur, som kanske delvis fungerar som ett stort barn. Men min passion för djuret som sådan fanns kvar, obefläckat. Men det började dyka upp frågor. Varför gör hästen si eller så? Varför ska jag göra si eller så? Jag red då på ridskola och jag ställde också dessa frågor. Ingen kunde svara. Ingen nämnde en enda gång ordet eftergift. Och själv tyckte jag allt mer illa om att rida hästar som jag fick hålla i stenhårt, som var stenhårda i munnen, och som man på ridlärarens begäran skulle såga i munnen om de drog i väg. Ner med hälarna, händerna hit och dit, saknade begriplighet för mig dessutom. Så snubblade jag in på begreppet NH. Först ramlade jag över Parelli, men också över andra mindre kända hästmän/hästkvinnor. Men lik förbannat kunniga. Plötsligt var det någon som försökte förklara, ingående. Allt ifrån hästens flockbeteende, till hur jag som ryttare, eller från backen kunde kommunicera med hästen. Genom kroppsspråk. Jag läste Pat Parellis Natural Horsemanship framifrån och bakifrån och från mitten under flera års tid. Konsulterade boken så fort jag hade problem med min då rätt så stökige unghäst. Den boken men också andra böcker.
Internet är också en guldgruva om man vill läsa om NH. Det finns hur mycket som helst. Men för att verkligen dyka djupt bör man nog kunna läsa engelska. Den svenska litteraturen är alltjämt ganska ytlig. Fortfarande var det så mycket som var obegripligt för mig. Jag klykade helt enkelt inte själva genomförandet av vissa övningar. Av en händelse kom en hästman till trakten. Och vi, jag och min man åkte på vår första clinic. Som fotfolk.
I två dagar stod vi i blötsnö från morron till kväll och glodde in i en korall. Medan hästmannen arbetade med ditresta hästar av olika sort. Flera sk problemhästar. Att begreppet problemhäst var diffust och att det snarare är vi männsikor som har problem hade vi för länge sedan förstått. Men hur åtgärda det? Flytta baken, framdelen, sänka nacken, fråga, be och begära med ökande tryck och EFTERGIFT lärde vi oss denna helg. Eftergiften som man självklart delvis har instinktivt, men som man kan göra ännu mer exakt genom att använda den som ett verktyg. Och successivt få hästen att svara på mindre och mindre signaler. Det var revolution för mig. Och ännu mer revolution för min häst. Min bångstyrige unghäst förvandlades till en hanterlig pålle. Inte över en dag, men i takt med mina växande kunskaper. Numera allt mer praktiska men med en ganska grundlig teoretisk bas eftersom jag i princip hårdpluggat ämnet i flera år. Numera tänker jag inte på NH. Jag bara gör. Numera sitter det återigen i ryggmärgen, åtminstone bra mycket mer än då för ja, nästan tio år sedan, då jag tog upp ridningen igen. Jag har träffat riktigt duktigt hästfolk som tycker NH är gallimatias. Det kan jag förstå. De har en massa goda vanor gratis. I ryggmärgen. Om jag fick göra en lista på vad NH betyder för mig så är det:
Skapa goda vanor med hjälp av eftergift i rätt stund.
Att med tryck tala om för hästen vad jag vill (mentalt eller fysiskt, det är ju så det går till... men att verkligen förstå principen rakt igenom. Jag menar skänkel, betttryck osv... det använder sig ju de allra flesta av.)
Att respektera hästens behov. Dvs använda dessa ovanstående principer så att hästen lättare begriper vad phanken jag vill.
Att via sensitivitetsträning vänja hästen vid konstiga saker och olika situationer så att den blir tryggare, mindre av ett flyktdjur och därmed mindre farlig för mig som människa.

Jag har aldrig hört två hästmänniskor beskriva samma sak på ett och samma sätt. Alla har sina ordval men metoden finns där. Vissa har gjort kommers av det. Tur för mig, annars hade jag ju inga böcker att läsa.

Efter NH upptäckte jag att det finns en massa annat kul. Som centrerad ridning. Plötsligt får hälarna ner och sträck på ryggen osv en mening. Men det är förstås inte hälarna ner på det där fåniga sättet, utan balans handlar det om. Om jag sitter rak hittar min tyngdpunkt osv så hittar jag en snygg hållning och ingen behöver skrika sträck på dig! Aldrig mer.

Kram
 
Sv: Aha-tråd!!!

Kul att du med har upptäckt hur fantastisk NH är! :)
Jag började förstå hur bra NH var när jag fick min unghäst som nu är 2,5 år gammal. I början gjorde jag på det sättet som är vanligast, en traditionell inlärning helt enkelt. Jag började tänka på det här med NH för ca ett år sedan när jag träffade en människa som höll på med NH, jag lyssnade bara på henne men förstod ändå hur bra det var. Dock började jag inte med det förens lite senare, i slutet av förra året kanske. Båda jag och min häst har lärt oss allt på ett mycket bättre sätt och vi ser allt på ett mycket mer lekfullt sätt nu. Jag har inte gjorde det här länge men har redan märkt att det här är rätt för i alla fall mig och min häst! :bump:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Tänk att du orkade läsa igenom min långa tråd!
Och hoppas att allt går bra för dig och din häst!
 
Sv: Aha-tråd!!!

Haha, klart att jag orkade göra det!
Tack, lycka till själva!
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ja, det kan vi behöva :).
Ett lycka till, menar jag. Min pålle följer mig överallt numera. Han blir bara lite tokig då och då i vissa lägen. Men jag tror han är världens snällaste. Och för övrigt har han inte varit tokig på jättelänge. Han är mer såhär: Öh, matte, du är schysst, du är cool. I like you (han visar det med att hänga med underläppen). Och så är han en dröm att rida, efter att ha varit en mardröm för mig som var så okunnig (för ett antal år sedan). Och mindre än så egentligen. Men han är faktiskt helt underbar.

Men finns det fler därute med AHA-upplevelser? Efterlyser solskenshistorier att inspirera nämligen :) Eller mindre soliga historier.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag blev frälst i januari i år. :love:

I oktober hade vi köpt en trevlig unghäst som var sutten på bara några månader tidigare enligt säljaren.
Han visade sig bli mer och mer misstänksam mot oss, och allt vi gjorde(fel) gjorde saken bara värre.
Efter en tvångsskoning och en resa med transport valde vår treliga unghäst att skulle bli vildhäst igen :crazy:

Det gick inte att komma honom nära, och jag hade ringt slaktbilen om det inte varit för att de knappast kommer på nyårsafton och att de dessutom knappast skjuter hästen där den springer i hagen :angel:
Istället letade jag upp numret till en NH-kvinna som jag hört gjort underverk förut.

Hon kom, hon såg, hon förklarade och visade.

Jag förstod. Och skämdes.

Vi hade ju gjort allt fel. När vi började jobba med unghästen enligt kvinnans order vände det lika fort åt andra hållet.
Vi jobbade morgon och kväll typ 10 min och sex veckor senare fick vi på grimman helt utan tvång :love:

Jag har skrivit om vår resa på min blogg http://baldur.pitesch.se

Så vi är frälsta nu, kör allt enligt Parelli och pluggar på level 1-dvderna :love:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Om du ridit på ridskola och ingen nämnt ordet eftergift så måste det vara en katstrofalt dålig ridskola. Ingen ska heller be sina elever såga hästen i munnen. Att du "snubbar" över NH och blir intresserad är såklart bra, men det ska inte ställas i relation med det du beskrev innan för det är inte hästvänligt vare sig man använder sig av NH eller inte.
Eftergiften är grunden till inlärning och det borde varje ridskola veta.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ja, visst är det hemskt. Det finns nog många dåliga ridskolor.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag läser ofta här på Buke om alla dessa hemska ridskolor men jag tror inte de är så vanliga trots allt. De flesta ridskolor har utbildad personal som vet vad de pratar om. (det är i alla fall min erfarenhet)
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ja, jag känner igen din beskrivning.
Detta att man liksom jamen aha, ja men just det. Äntligen någon som förklarar.
Härlig solskenshistoria. Tack ;-)
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ja visst är NH fantastiskt...

har du oxå läst Pat Parellis Natural Horsemanship!? Jag med, den är så bra!

Jag och mamma var på Monty Roberts "turne" här i Sverige, så inspirerande :bow:! (fast har hållt på med det jätte länge!) Jag tycker det är ett bra sätt att behandla hästen på, liksom att "lyssna" på alla signaler.... En av mina kompisar tycker att det är löjligt, men hon har tydligen aldrig vart med om den där känslan att man gör något bra... och det fungerar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aha-tråd!!!

Jag fick flera aha-upplevelser när jag återupptog ridningen som vuxen. Helt plötsligt föll allt på plats när instruktörerna förklarade varför man gör som man gör, både på hästryggen och när man var på backen nära hästen. Jag är tacksam att jag började på den här ridskolan som är så mån om att lära ut ridning och hästkunskap på ett vettigt sätt.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Så ska det vara! Eller hur? Jag tror att jag skapade den här tråden för att jag just nu är mån om att fokusera på det som är positivt för mig. Kan hitta hundra gronkor att klanka på mig själv (senast igår upptäckte jag att jag var jädrigt inkonsekvent i en situation, där jag nog inte borde vara det) men vart leder det - ingenstans. Vill tänka på det som är bra och som lärt mig något. Stärka mitt självförtroende. För faktum är att det går ju framåt. Även om det för min personliga del går långsamt.
Men det är ju det som är så ball. Och det där när man lär sig något nytt och (med andras hjälp) lyckas vända en negativ situation till något positivt, det är ju skithäftigt.

Det med hästen som blir "vildhäst" :)... känner jag igen. Det är nu ganska länge sedan (sex år sedan), men det var också det som fick mig att ramla in på NH.
Detta är alltså en stärka-självförtroendet-be-happy-tråd. Så mod i barm! Kom igen gott folk. Någon mer har säkert något att berätta :)
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag har mest upplevt detta i min hantering med djuren. Men även mycket genom Hempfling som jag tycker har en filosofi som stämmer väldigt bra överens med min. Han har samma grundtänkande, och det vet jag eg ingen annan människa som har.

Nu kallar jag inte min hantering för nh men jag är ju lagd lite åt det hållet. :D

Ffa var det en aha-upplevelse för mig att verkligen hitta den inställning man mentalt ska ha som ledarindivid. Det var en aha-upplevelse att få detta bekräftad både av Hempfling och av djuren.

Minns en väldigt rolig upplevelse - en riktig aha-upplevelse - jag fick av en häst för ett par år sen.
Hade aldrig förstått detta som Hempfling pratade om med att hästen är din spegel. Jag hade inte heller riktigt till 100% förstått detta med att kontrollera hästen med sina rörelser, jag hade inte kommit in i det eller fått det bekräftat ordentligt - min egen häst var ju så "van" vid mig redan. Jag var inte riktigt säker på hur och vad även om det brukade "gå bra".

Jag skulle ta in en unghäst som gick tillsammans med ett gäng ston (han var valack). Lite hanterad, kom från england och kanske inte jättetrevligt hanterad var min uppfattning. Iaf kom jag inte ens nära honom då han istället bara flyttade med sig sin flock till höger och vänster. Tänkte till lite och började följa honom. Agera som hans spegel på ett bra avstånd och känna in honom. När jag fick hans uppmärksamhet örjade jag ta lite då och då - dvs kontrollera hans rörelser med mycket mycket små signaler. Jag började hitta rätt och det var en helt otrolig upplevelse. Det var så tydligt vad och hur jag påverkade honom och hur han reagerade på signalerna vid olika tillfällen, positioner, sinnesstämning, allt. Jag höll på i max 5 minuter och plötsligt från ingenstans bara vände han pang och kom fram till mig - från många meters avstånd. Jag stannade honom och gick sen sista biten mot honom, satt på grimman och ledde in honom utan att ens behöva hålla i grimskaftet. DÅ började jag förstå. Jag visste hur jag skulle agera och jag kunde snart se logiken i det som Hempfling pratar om. Det handlar om att spegla varandra. Om ömsesidig respekt och uppmärksamhet, samt egen mental och fysisk kapacitet.

Det var ett stort steg för mig, även om det kanske inte syntes mycket för andra.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Wow, det där är intressant. För du Tintilar beskrev ju en perfekt "mini-join-up". Har fångat några rymlingar så. Går med dem stannar, går med dem, är deras spegel och pang så vänder de upp mot en. Har aldrig tänkt på det i de termerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aha-tråd!!!

Jaså? Detta var intressant för joinup är ingenting jag vill förknippas med - eller Monty övht. Berätta mer hur joinup fungerar för jag har nog missförstått det fruktansvärt. :bow:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag tror personligen inte Monty Roberts är join-upens uppfinnare, många andra har använt det före honom, och efter honom. Även Hemfling gör det... såg det i filmen av och om honom "Body language". Däremot har Monty Roberts skapat ett kommersiellt begrepp av det. En join-up är ju på en skala... den kan utföras brutalt eller milt. Jag lärde mig det av en person som faktiskt visade hur han bjöd in hästen genom att spegla och parera hästens rörelser. Och ute på ett fält när man fångar en rymling driver man knappast iväg hästen :D Utan där måste man ju verkligen vara jättejättekänslig och liksom INTE skrämma hästen alls.
Frågan är: kallas det då fortfarande join-up? Jag vet inte: jag kallar det jämt för mini-join-up... Hästen gör ju en "join-up"... Faktiskt.
Det här var ett riktigt rörigt dåligt svar på din fråga Tintilar. Sorry:crazy:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag förknippar inte heller join up med Monty, för mig betyder det att jag ser till att få hästens uppmärksamhet och att få den att vilja vara med mig. Individuellt hur man gör beroende på situation och häst tycker jag.

Men jag har också hört något som jag tolkat som att folk tycker att join up är en brutal metod :confused:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Vet inte om jag kan kalla det aha-upplevelse, mera kanske "vad bra kommunikation kan göra lite"-upplevelse;)

Min ena häst, stor Nordsvensk bruks, var när jag fick honom väldigt ängslig och skygg, kom ALDRIG fram till en i hagen utan man fick lugnt närma sig och kanske kom jag så nära så jag kunde röra honom. Även om jag hade baserna i NH-filosofin så hade jag ingen erfarenhet att hantera en häst som var så flyktig som min Valle var. Åkte till en tränare för 5 dagars NH-läger och kom hem med en ny häst! När jag kom hem igen släppte jag honom i hagen till de andra hästarna och han som fem dagar tidigare aldrig skulle ha kommit fram till mig kom nu fram flera gånger så jag fick klia honom i pannan, det kändes som han sa "du är också ok att umgås med":love:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Även Hemfling gör det... såg det i filmen av och om honom "Body language".
När, var, hur? Jag kan den filmen utan och innan och har aldrig sett en join-up så som Monty arbetar i den.

Join-up enl Montys teori är, enl honom själv, ett sätt att pressa hästen till underkastelse. Att helt enkelt trycka ner den tills den ger upp och lämnar sig själv att dö (åt fienden). Det motsäger allt som Hempflings (och min) teori är. Mitt syfte (och hans) är raka motsatsen. Att göra hästen stark, bygga upp dess självkänsla och förtroende till sig själv. Att göra den till en stark och trygg individ. Och det finns ingenting naturligt med en Join-up enl. Montys sätt att göra den. Han har blandat ihop stons "uppfostrande" beteende utav unghästar och glömt det allra viktigaste i hela beteende - möjligheten att fly.

Han motarbetar djuren tills de underkastar sig av mental utmattning med sin Join-up. Detta är dock min åsikt och jag är absolut ingen expert av den mannen. Men han har aldrig, inte med ngt enda uttanalde eller handling, givit mig en positiv känsla eller lärdom. Min uppfattning är att han har sett hästar och missförstått helt deras kommunikation, samt inte tänkt igenom ordentligt hur han ska gå tillväga för att likna detta.

Det här var ett riktigt rörigt dåligt svar på din fråga Tintilar. Sorry
Absolut inte. ;) Däremot gör dit svar mig mkt förundrad då det verkligen inte hänger ihop med min teori om Monty.
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 135
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp